• elinile

Enl. ortoptist är vår dotter kraftigt översynt, borde vi inte märkt något??

Var hos ortoptist i veckan med vår dotter då hon började skela för ett par månader sedan. Då jag fick veta att hon skulle ha glasögon blev jag helt knäckt och orkade varken fråga något eller ens fundera på vad hon sa. Igår kväll sökte jag lite på översynthet och de värden vi fick och fick fram att hon är kraftigt översynt på båda ögonen. Min man som var lite mer vaken när vi var där uppfattade aldrig att hon var översynt på sitt högra öga, utan enbart på det hon skelar med. Börjar undra om undersökningen verkligen gett rätt utslag.

Borde vi inte märkt något om hon har +5,5 på ena ögat och + 7,0 på andra? Var inne hos en optiker idag för att kika på lite bågar och vad jag förstod på henne så borde vi märkt att hon ser dåligt med de värdena. Någon som har barn med liknande värden?

• Svar på tråden Enl. ortoptist är vår dotter kraftigt översynt, borde vi inte märkt något??
  • elinile

Typiskt... Jag som hoppats att det var något som blivit fel i undersökningen... Vill inte att hon ska behöva ha glasögon. Hon är ju alldeles för liten för att förstå... Usch va ledsen jag är!!!

• elinile

Ja, det är väl lika bra att försöka vänja sig vid tanken att hon ska ha glasögon. Hade verkligen hoppats att hon inte skulle ha fel på synen utan att hon "bara" hade skelningen, men det finns ju värre saker. Fast just nu känns detta rätt jobbigt ändå faktiskt. Kan bara hoppas att det försvinner så småningom så hon slipper ha glasögon allt för länge...

• elinile

Tack för alla inlägg! Har pratat med ortoptisten igen och fått svar liknande era. Hade hon bara varit översynt hade hon inte fått glasögonen, utan det är främst för att få bukt på skelningen.

Ingen fara att hon får glasögon så, tycker bara att det känns tråkigt, framförallt för att hon är för liten att förstå varför hon måste ha dem. MEn kommer säkert vänja mig fort! Vi har hittat en båge som vi gillar och som passar henne bra. En liten lila Esprit-båge med små rosa blommor på sidorna. Får förmodligen hem glasögonen på fredag!

• elinile
    TheLove skrev 2010-12-21 09:05:01 följande:
    Undrar om någon finns kvar i tråden?

Hur gammal är din dotter TS? och hur har det gått för henne?

Min son har skelat i ett par månader men det blev värre i helgen så jag ringde ögonkliniken och fick en tid redan igår. (har stått i kö ett bra tag) Det konstaterades att sonen har +7 och +6,5 och vi har inte heller märkt annat än skelning och i vissa fall kisning.

Jag blev så lättad att det bara var glasögon som behövs och att vi förhoppningsvis slipper lapp för ögat och operation. Så jag tänkte inte mer på att det var ett stort synfel han hade. När vi träffade farmor och farfar sa de att han ser ju små detaljer i böcker, nått måste vara fel på resultatet... Men nu när jag läst (och även startat en egen tråd) förstår jag ju att det inte är ovanligt att de kan se ändå...

Åh jag är så lättad! Vad skönt att han snart får sina glasögon. Han är så glad för dem och frågade i bilen efter vi provat ut dem "vart är mina glasögon då?" Tokungen :) Han är 2½ får hoppas att det går bra med glasögonen...
    Vår dotter är 1 1/2 år och det har gått fantastiskt bra med glasögonen! Trodde verkligen inte det, eftersom hon är en väldigt bestämd fröken...  I början bet hon bort sadlarna hela tiden, men nu gör hon det någon gång ibland bara och tror det är när de sitter för hårt på henne. Har varit lite knepigt att ställa in dem rätt tycker jag och jag är fortfarande inte riktigt nöjd, för tycker de sitter lite dumt vid näsan på henne. Förra helgen hade hon sönder dem, bröt av ena skalmen, så hon var utan i 2 dagar. När vi var inne hos optikern för att hämta dem fick vi prova ett par ggr innan de fick dem att sitta bra, då vi satte tid sådana där som går runt öronen nu istället och varje gång optikern gick iväg för att ställa in blev hon arg... På kvällen när hon skulle sova fick vi inte ens ta av henne dom, sötnosen!

Vi var på återbesök innan jul och det såg jättebra ut med glasögonen på! Ögat som hon skelar med står helt rakt och hon har rätt styrka på sina glas, så det känns skönt. Fick dessutom träffa läkare som kollade så hon inte hade något fel inuti ögat, men allt såg bra ut!

Visst önskar jag fortfarande att hon skulle kunna vara utan dem, men det känns otroligt bra att de hjälper så och förhoppningsvis ska ju skelningen bli bättre och t o m försvinna! Lycka till med allt!
  • elinile
    Snowflake skrev 2011-01-08 15:28:06 följande:
    Jag skrev tidigare i tråden och ville bara säga att min dotter slipper lappbehandling 3h/dag nu. Hon skelar inget längre och det tidigare skelande ögat ser lika bra som det andra. (iaf enligt tavlan med bokstäverna) Vi fick dock order att använda lapp 1h var tredje dag framtill nästa läkarbesök. I februari får hon förmodligen nya glasögon mer lägre styrka.

Vad skönt att hon slipper lappbehandling! Hur gammal här hon nu och hur länge har hon haft sina glasögon? Håller tummarna för att styrkan på glasögonen sänks nu då. För Tildes del har det aldrig varit tal om någon lappbehandling, funderar över varför vissa behandlar med lapp och andra inte...?? Vet du??
  • elinile
    TheLove skrev 2011-01-08 16:34:14 följande:
    Vad skönt att allt gått bra!
    Vår grabb fick sina glasögon i onsdags och det går väl lite sådär... Han har på dem ungefär halva dagen om man räknar ihop av och på-sättningarna av glasögonen. Ibland har han dem flera timmar utan att ens tänka på det och ibland vill han verkligen inte ha dem alls... Där emot så har vi infört som regel att om vi ska göra någonting roligt (pyssla tillsammans, leka med lera, hjälpa mig med tvätten, helt enkelt saker som han väldigt gärna vill göra) då ska glasögonen vara på. Sen glömmer han oftast att vi satt på dem och han kan ha dem i timmar... Idag har han dock inte varit så glad i glasögonen. Sagt att de är vassa och sådär... Tänkte gå till optikern och prata med dem på måndag. Tror de sitter lite konstigt på näsbenet för det är där det är vasst säger han...

Vi märker också stor skillnad på skelningarna när glasögonen är på eller av... Så tycker jag att han är så fin i sina glasögon.

Mormor och morfar var här idag, första gången sen glasögonen åkte på. Han ville inte ha dem på när de kom men så sa jag att vi måste ju visa mormor och morfar. Så vi satte på dem utan protest och Elliot springer ut i vardagsrummet och säger: "Jag är glasögonpojken" Sötungen :)
    Snowflake skrev 2011-01-08 15:28:06 följande:
    Jag skrev tidigare i tråden och ville bara säga att min dotter slipper lappbehandling 3h/dag nu. Hon skelar inget längre och det tidigare skelande ögat ser lika bra som det andra. (iaf enligt tavlan med bokstäverna) Vi fick dock order att använda lapp 1h var tredje dag framtill nästa läkarbesök. I februari får hon förmodligen nya glasögon mer lägre styrka.
    Vad skönt att slippa lapp :) Hoppas att styrkan ändrat sig ordentligt till det bättre i februari :) Vi ska träffa någon sköterska i februari, vet inte varför men antagligen för att kolla så glasögonen funkar som de ska och höra så att allt går bra, men vi har inte fått någon tid ännu...

Hoppas tråden hålls vid liv, känns skönt att kunna prata med andra som är i samma situation och bolla tankar och idéer med :)
    Håller med dig! skönt att det är fler som är i liknande situation som man kan prata av sig lite med eller få tips av. Inte konstigt att det går olika bra olika dagar. Så var det för oss också i början! O han har ju inte haft dem alls länge, så jag tycker han är jätteduktig som har dem på så långa stunder redan. Jo, det är ju vid ögonen det skaver, är ju märken ibland när man tar av dem. Nu får hon också lite märken strax framför öronen, för där sitter bågen åt mer nu sen vi bytte dom där "vad de nu heter..." som går bakom öronen. Måste ner till optikern någon dag och justera! Inväntar nya glasögon också, då de andra ju gick sönder. Som tur är får vi behålla de gamla, för båda glasen har ett litet märke i sig också. Mer perfekt att ha som reserver!!

Lycka till!
  • elinile

Hur går det för er och era små glasögonbärare? Här går det toppen nu! Vi bytte ju till sådana bågar som går "runt öronen" och nu sitter de på hur bra som  helst! Trodde hon skulle protestera över dem... Hinner inte jag först med glasögonen på morgonen och hon får syn på dem så pekar hon och visar klart o tydligt att hon vill ha dem på sig. Hade blivit arg på en liten kille på dagis här om dagen för att han försökte ta dem från henne. Skönt att det går så bra!! Men njuter för fulla muggar de korta stunder hon inte har dem,  när man kan gosa obehindrat med henne!!

Svar på tråden Enl. ortoptist är vår dotter kraftigt översynt, borde vi inte märkt något??