Inlägg från: mysmamma84 |Visa alla inlägg
  • mysmamma84

Kastering

Nån som vet när man ska kastrera en katt hane?? Är så att ja ställde upp att ta en katt från en kompis för hennes sån va allergisk.. Och då vart ja lovad att hon skulle stå för kasteringen för att ja ställde upp att ta katten! Men nu är de så att katten är ca 17-18 veckor och hon skulle ge mig pengarna denna månad den 19 men hör ej av sig,är skit rädd att katten ska börja kissa inne för att man inte kastrerar honom.. Behöver ja vara orolig.. Kommer katten börja göra de,så lovar ja att ja kommer åka och sätta katten utanför hennes dörr.. För hon vet att ja har skit dålig ekonomi nu när ja är mamma ledig... Nu hoppas ja inte att dettta händer och att vi har tid på oss,för annars så kommer min dotter på 5 säkert bli så ledsen om katten försvinner :( Och jag är djurvän skulle inte göra nått ont emot katten men blir förbannad om hon inte håller de hon lovar

• Svar på tråden Kastering
  • mysmamma84

Tänkte de,men som sagt de är lördag så ja kunde göra en tråd här :) Men om de stämmer så finns de ju tid =)

• mysmamma84
    vargaa skrev 2010-10-23 21:58:31 följande:
    Det finns ingen anledning för katten att kissa inne. Det är ovanligt även om katten är okastrerad - oavsätt ålder. Så det behöver du absolut inte oroa dig för. Men man brukar säga att man ska kastrera tidigast vid 6 månaders ålder. En hankatt är det ingen brådska med alls, men en hona vill man ju gärna kastrera tidigt för att undvika ungar.
    Tog en katt för ca 1 år sen som hade börjat kissa inne och va ej kasterad,jag gjorde allt för den katten.. Katrerade honom,köpte nå spray,för att han skulle bli rumsren,de va så fin katt,men han slutade inte,slängde ut närmare 2000 kr för honom men fick tyvärr avslutas med avlivning.. Så ja vill abolut inte att de ska sluta så med denna katt!!
  • mysmamma84
    Havanna82 skrev 2010-10-23 23:32:13 följande:
    Nja, det är väl inte helt sant? Det är tvärtom ganska vanligt att hanar markerar och skriker efter honor när de inte är kastrerade.
    Låter med!!
  • mysmamma84
    vargaa skrev 2010-10-24 09:46:48 följande:
    Det är inte vanligt att hankatter markerar inomhus genom att skvätta kiss nej. Däremot utomhus på sitt revir. Så det skulle jag absolut inte oroa mig för. Det finns tusentals okastrerade hankatter. Jag har haft det själv också. Jag tycker att det är vanligare att man har okastrerade hankatter än okastrerade honkatter. Så det där med att de kissar inne är nog en stor överdrift. Även om det givetvis kan hända.
    Tror inte riktigt på de där.. Detta är en inne katt och han kan inte skvätta ute,så kastrerar ja inte honom så tror ja att de är 100%  säkert på att han kommer börja inne
  • mysmamma84
    lennartsdotter skrev 2010-10-24 10:21:37 följande:
    Nej. Att fertila hankatter markerar revir inomhus om de är innekatter är synnerligen vanligt. De markerar revir på sitt revir. En utekatt har huvudsakligen sitt revir utomhus och revirmarkerar antagligen huvudsakligen utomhus medan en innekatt markerar sitt revir inomhus eftersom det är hans revir.

Jag har fött upp katter i 10 år, haft ett antal avelshanar och känner ett gäng andra uppfödare med avelshanar och jo... avelshanar revirmarkerar i regel.

Till TS: Du kan kastrera reda nu. Jag kastrerar sällskapskatter innan de flyttar dvs. de kastreras vid 15 veckors ålder. Det går utmärkt att kastrera från 12 veckors ålder.
    Precis!! De låter himla logiskt de du skriver.. Ska bara få tag i människan som har LOVAT att hon ska betala,så ska ja kastrera katten på en gång!! Tack så mycket för svaret!
Svar på tråden Kastering