Inlägg från: vargaa |Visa alla inlägg
  • vargaa

Kastering

Det finns ingen anledning för katten att kissa inne. Det är ovanligt även om katten är okastrerad - oavsätt ålder. Så det behöver du absolut inte oroa dig för. Men man brukar säga att man ska kastrera tidigast vid 6 månaders ålder. En hankatt är det ingen brådska med alls, men en hona vill man ju gärna kastrera tidigt för att undvika ungar.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa

Det är inte vanligt att hankatter markerar inomhus genom att skvätta kiss nej. Däremot utomhus på sitt revir. Så det skulle jag absolut inte oroa mig för. Det finns tusentals okastrerade hankatter. Jag har haft det själv också. Jag tycker att det är vanligare att man har okastrerade hankatter än okastrerade honkatter. Så det där med att de kissar inne är nog en stor överdrift. Även om det givetvis kan hända.

• vargaa

Man får givetsvis tro vad man vill. Men jag kan instämma vad gäller innekatter att risken givetvis är större. Alla djur har behov och drifter, det är därför viktigt att man ger dem en lämplig miljö att leva i, där deras behov blir tillgodosedda. Katter kissar inte bara inne pga könsmognad utan också av andra anledningar. Så tyvärr är det alltid en risk. Men återigen skulle jag inte oroa mig för att min 6 månder gamla hane ska börja kissa inne. Det är ju tidigast vid 6 månader man bör kastrera, inte senast. :)

• vargaa
    Impega skrev 2010-10-25 08:59:09 följande:
    Nej det stämmer inte alls att man tidigast ska kastrera när katten är 6 månader. Det är många år sen det var så. Numera så finns det veterinärer som kastrerar så fort kulorna är på plats.

Sen är det ju också så att det kan räcka med att det finns andra katter utanför lägenheten för att en hankatt ska börja markera revir. Så det är väldigt vanligt att även innekatter markerar. 
    Jag vet de som kastrerar honor medan de har diande ungar också.. Men men, det verkar som att vi har skilda åsiker och erfarenheter i frågan. :) Man får gå på sin magkänsla helt enkelt. Men till ts står jag fast vid mitt svar att jag inte hade fått panik eller oroat mig över att katten inte blir kastrerad precis vid 6 månaders ålder.
Svar på tråden Kastering