• Anonym (korvhandlarn)

20% provision inklusive semesterersättning

Jag började ett nytt jobb för ett par månader sedan men är väldigt skeptisk till om jag hamnat på rätt ställe. Är sådana här avtal vanliga när det gäller sälj jobb?

Lön, Provision & Ersättningar: 20 % av nettoförsäljningen är den totala ersättningen inklusive lön, semesterlön och milersättning/traktamenten. Milersättningen utbetalas för maximalt 4000 tjänstemil årligen. Säljaren tillhandahåller egen bil och redovisar till bolaget med körjournal. Milersättningen utgår med av skatteverket fastlagt belopp (för nuvarande 18,50 kr mil). Säljaren får under provanställningen en garantilön på 24000 kr efterföljande månad. Överskjutande provision avräknas och utbetalas i december. Semesterlön beräknas på innehavande års försäljning och utbetalning sker i juli månad.

Det jag är skeptisk till här är att jag inte har någon resersättning eller semesterersättning utanpå provisionen. Detta var inget jag fick klart för mig när jag tog anställningen, då sa de bara vad provisionen var och att jag har 8 veckors semester. Inget om att jag måste betala senestern själv med min provsion. Resersättning sa de att jag hade på 18,50 kr milen men detta drar de sedan av från min garantilön. Så säg att jag fått 6000 i resersättning, då drar de sedan av det från garantilönen, dvs 24000-6000=18000, dessa 18000 blir sedan det som blir min lön som måste skattas. Det var betydligt mycket sämre än jag trodde från början. Både jag och min kollega som anställdes samtidigt kände oss förda bakom ljuset angående detta. Bolaget är över 30 år så man kanske tog lite för givet att det som sades var det som gällde och läste inte igenom avtalet så noga. Hur hade ni gjort i min situation, är det värt att chansa och se vart det hela landar eller är det bättre att se sig om efter nytt jobb direkt?

PS. Kan tillägga att säljer jag inte för minst ca 40 000 i veckan så kommer jag få gå på julledigt utan ersättning.

• Svar på tråden 20% provision inklusive semesterersättning
  • Kimona

Jag hade 60 kronor i provision och det var allt. Slavlön!

• Anonym (korvhandlarn)
    Kimona skrev 2010-10-24 01:07:51 följande:
    Jag hade 60 kronor i provision och det var allt. Slavlön!
    Inte så mycket till svar på det jag behövde hjälp med, men skönt och veta att det finns de som haft det värre lr något...
  • Spanjoren

Så du får 18 000 kr utan att sälja en enda krov? Om bolaget är 30 år gammalt borde ju korven nästan sälja sig själv...

Nä, du gnäller bara.

C´est la vie pero no se la toque
  • Anonym (korvhandlarn)

Jag säljer presentartiklar. Jag har 20 % provision utan att sälja ett skit som du säger, men du kan även se att bonusen kommer i december vilket gör att om jag säljer för 0 kr i t.ex aug så måste jag sälja för det dubbla i september för att täcka upp detta. För att komma över provisionen 24000 och få ersättning över "semestern" måste jag med andra ord sälja för 24000*5=120 000 i månaden, har jag då sålt för 0 kr i augusti måste jag med andra ord täcka upp den månaden i september, dvs sälja för minst 240 000 i september, detta för att enbart förtjäna min lön, men för att få semesterersättning så måste jag sälja betydligt mer så att jag kan täcka upp den ledigheten med bonusen som kommer i dec, får man ingen bonus blir det väldigt dyrt att vara ledig, jag förstår helt ärligt inte ens hur det ska gå. Men som du säger, jag är nog bara lite gnällig, ska försöka ge det en chans iaf. Tack för ditt svar!

• B2011
    Anonym (korvhandlarn) skrev 2010-10-24 11:43:33 följande:
    Jag säljer presentartiklar. Jag har 20 % provision utan att sälja ett skit som du säger, men du kan även se att bonusen kommer i december vilket gör att om jag säljer för 0 kr i t.ex aug så måste jag sälja för det dubbla i september för att täcka upp detta. För att komma över provisionen 24000 och få ersättning över "semestern" måste jag med andra ord sälja för 24000*5=120 000 i månaden, har jag då sålt för 0 kr i augusti måste jag med andra ord täcka upp den månaden i september, dvs sälja för minst 240 000 i september, detta för att enbart förtjäna min lön, men för att få semesterersättning så måste jag sälja betydligt mer så att jag kan täcka upp den ledigheten med bonusen som kommer i dec, får man ingen bonus blir det väldigt dyrt att vara ledig, jag förstår helt ärligt inte ens hur det ska gå. Men som du säger, jag är nog bara lite gnällig, ska försöka ge det en chans iaf. Tack för ditt svar!
    Fast semesterersättningen på 12% ska vara utanför din provision.
  • Anonym (korvhandlarn)
    B2011 skrev 2010-10-24 12:33:17 följande:
    Fast semesterersättningen på 12% ska vara utanför din provision.
    Det är den dock inte. Semesterersättningen får jag spara ihop till i min provision som man får innan ledigheten, då är det meningen att man ska klara sig på den provisionen man dragit ihop under ledigheten.
  • Anonym (korvhandlarn)

då är det meningen att man ska klara sig på den provisionen man dragit ihop under året skulle det givetvis stå.

• Anonym
    Anonym (korvhandlarn) skrev 2010-10-25 06:18:22 följande:
    Det är den dock inte. Semesterersättningen får jag spara ihop till i min provision som man får innan ledigheten, då är det meningen att man ska klara sig på den provisionen man dragit ihop under ledigheten.
    Enligt lag så är semesteersättningen beräknat på det du tjänar.
    Allså 12% på gundlön och evenetuell provition.
    Prata med ditt fack
  • B2011
    Anonym (korvhandlarn) skrev 2010-10-25 06:18:22 följande:
    Fast så ska det inte vara. Semesterersättningen är utanför det du tjänar.
  • Annika  F

Jag jobbar på Unionen, vi hjälper dagligen medlemmar med att granska anställningsavtal för att hjälpa dem att upptäcka eventuella fallgropar eller för att tipsa om annat det kan vara bra att tänka på innan de skriver på. Det bästa vore att sätta mig ner tillsammans med dig och gå igenom ditt anställningsavtal punkt för punkt, för att titta på  vad du kanske kan göra på egenhand eller vad du skulle behöva hjälp med.

Är du med i en fackförening så rekommenderar jag dig att kontakta dem, om inte annat så kanske det är dags att bli medlem :o)

Svar på tråden 20% provision inklusive semesterersättning