20% provision inklusive semesterersättning
Jag började ett nytt jobb för ett par månader sedan men är väldigt skeptisk till om jag hamnat på rätt ställe. Är sådana här avtal vanliga när det gäller sälj jobb?
Lön, Provision & Ersättningar: 20 % av nettoförsäljningen är den totala ersättningen inklusive lön, semesterlön och milersättning/traktamenten. Milersättningen utbetalas för maximalt 4000 tjänstemil årligen. Säljaren tillhandahåller egen bil och redovisar till bolaget med körjournal. Milersättningen utgår med av skatteverket fastlagt belopp (för nuvarande 18,50 kr mil). Säljaren får under provanställningen en garantilön på 24000 kr efterföljande månad. Överskjutande provision avräknas och utbetalas i december. Semesterlön beräknas på innehavande års försäljning och utbetalning sker i juli månad.
Det jag är skeptisk till här är att jag inte har någon resersättning eller semesterersättning utanpå provisionen. Detta var inget jag fick klart för mig när jag tog anställningen, då sa de bara vad provisionen var och att jag har 8 veckors semester. Inget om att jag måste betala senestern själv med min provsion. Resersättning sa de att jag hade på 18,50 kr milen men detta drar de sedan av från min garantilön. Så säg att jag fått 6000 i resersättning, då drar de sedan av det från garantilönen, dvs 24000-6000=18000, dessa 18000 blir sedan det som blir min lön som måste skattas. Det var betydligt mycket sämre än jag trodde från början. Både jag och min kollega som anställdes samtidigt kände oss förda bakom ljuset angående detta. Bolaget är över 30 år så man kanske tog lite för givet att det som sades var det som gällde och läste inte igenom avtalet så noga. Hur hade ni gjort i min situation, är det värt att chansa och se vart det hela landar eller är det bättre att se sig om efter nytt jobb direkt?
PS. Kan tillägga att säljer jag inte för minst ca 40 000 i veckan så kommer jag få gå på julledigt utan ersättning.