• Trinity78

En mormor som inte bryr sig (lite långt)

Usch, vilken jobbig situation! Jag tycker din mamma beter sig rätt omoget faktiskt och jag håller med dig om att det inte är nån bra idé att hon tar med den nye mannen på dopet. Om det är nån tröst så hittade jag detta av Magdalena Ribbing:

Fråga: Jag är bjuden till en väns bröllop. När inbjudningarna gick ut var jag singel (därför är inbjudan bara i mitt namn) men träffade kort därefter en tjej. Min vän vet om detta och jag och min nya flickvän har nu varit ett par i fyra månader och det är en månad kvar till bröllopet. Min vän har dock inte inkluderat min flickvän i inbjudan. En trolig förklaring skulle kunna vara att de inte har träffats. Är det upp till mig att ta initiativ till att så sker?

Svar: Varför ska någon bjuda med en helt obekant person som den bjudna gästen inte har besvärat sig med att föra samman med inbjudaren? Har du och din vän som ska gifta sig inte setts med era respektive på fyra månader så kanske vänskapen inte är den allra närmaste? Och varför ska du enbart för din egen skull ta med dig ett privat sällskap som alltså inte ens har träffat inbjudaren? En extra gäst kostar pengar och tar utrymme.

Du kan antingen gå ensam eller genast bjuda de två som ska gifta sig, på en middag eller annat med dig och din nya flickvän.

Givetvis är det inte det blivande brudparets sak att ordna så att de träffar din flickvän - det är verkligen din sak. Gör det snarast, om det ska finnas en liten möjlighet att hon bjuds med. Det är inte säkert att så sker även om de träffas. Endast etablerade par måste bjudas ihop, och med etablerade par menas två i en relation syftande till en gemensam framtid. Det torde vara ganska ovanligt att ett fyramånadersförhållande är så etablerat i den meningen.

Reproductively challenged
Svar på tråden En mormor som inte bryr sig (lite långt)