• LHUF

vanligt med förkylning i magen på barn?

är det vanligt att barn blir lösa i magen vid förkylning?  Dottern var förkyld hela förra veckan med hosta och snuva. Bättre tors-fred så då blev det förskola. Men sedan i onsdags har hon haft lite rörig mage 2 ggr om dagen. lite grötigt. Men hon är täppt på nätterna och verkar svälja mkt snor.. kan det vara det som sätter sig i magen?

Hon äter och är pigg och glad. hon är 2,5 år.

Funderade mest på fsk imorgon, men hon känns inte magsjuk och eftersom det började redan när hon var hemma så är det en väldigt liten risk också.. 

Tilde 080319
  • Svar på tråden vanligt med förkylning i magen på barn?
  • Maria3

Hej. Känner igen mig i din beskrivning, dvs att sonen som är 1år o 4 månader också oftast blir lite rörig i magen vid förkylning. Vet inte vad det beror på, han brukar äta som vanligt då han är förkyld. Vet iaf att han blir rörig i magen efter han fått supp Alvedon men det är ju så sällan.

Maria

• Jessa med 3

Våra barn blir dåliga i magen då de är snoriga.

• TheMother

Ja, det tror jag är väldigt vanligt att de blir.

Magsjukan har ju börjat gå (iaf här där jag bor) så visst är det svårt att veta vad det är. Men jag skulle nog tro på förkylningen som ställer till det.

Mamma till Anton 080920
  • LHUF

ja tror nog också på allt snor.. dom har haft masgjuka för flera veckor sedan och inget nytt nu. och hon var hemma månd-onsd så då träffade hon inte på ngn..

Men eftersom det inte rinner om henne och det inte är mer än 2 ggr om  dagen så tror jag nog på förkylning.. 

Tilde 080319
  • violis

Det är mycket vanligt!  Man kan känner skillnad på det och magsjukebajs på lukten -förkylnings bajs luktar inte riktigt lika illa.
    Så länge barnet är piggt i övrigt och inte spyr av förkylningen  så är det välkommet till fsk.
    Att barn (och vuxna mer sällsynta fall) spyr av en förkylning är inte alls ovanligt ,oftast spyr man då på morgonen och så blir det inget mer-men eftersom man inte vet om det är magsjuka el förkylning till 100% måste barnet ändå vara hemma minst 24 h.

• TheMother
    violis skrev 2010-10-24 09:55:41 följande:
    Det är mycket vanligt!  Man kan känner skillnad på det och magsjukebajs på lukten -förkylnings bajs luktar inte riktigt lika illa.
    Så länge barnet är piggt i övrigt och inte spyr av förkylningen  så är det välkommet till fsk.
    Att barn (och vuxna mer sällsynta fall) spyr av en förkylning är inte alls ovanligt ,oftast spyr man då på morgonen och så blir det inget mer-men eftersom man inte vet om det är magsjuka el förkylning till 100% måste barnet ändå vara hemma minst 24 h.
    24 timmar räcker verkligen inte. 48 är minimum i så fall.
    Att bara spy en gång vid mag/kräksjuka är också vanligt. Har haft många barn som kommit tillbaka för att de bara kräktes en gång och sen var som vanligt. Det som inte var som vanligt för övriga dock var att de vart sjuka när detta barn kom tillbaka.

TS. Så sant, är det bara 2 ggr/dag så tror jag verkligen på att det är förkylningen. Annars skulle det ju ha smårunnit då och då, åtminstone.

Vet inte hur det är för er, men blir barnet dessutom röd i stjärten extra lätt efter att ha bajsat så är det ytterligare ett tecken på förkylning. Min son blir alltid röd på en gång vid förkylning, då bajset är mer frätande då.
    Mamma till Anton 080920
  • LHUF
    TheMother skrev 2010-10-24 10:24:47 följande:
    24 timmar räcker verkligen inte. 48 är minimum i så fall.
    Att bara spy en gång vid mag/kräksjuka är också vanligt. Har haft många barn som kommit tillbaka för att de bara kräktes en gång och sen var som vanligt. Det som inte var som vanligt för övriga dock var att de vart sjuka när detta barn kom tillbaka.

TS. Så sant, är det bara 2 ggr/dag så tror jag verkligen på att det är förkylningen. Annars skulle det ju ha smårunnit då och då, åtminstone.

Vet inte hur det är för er, men blir barnet dessutom röd i stjärten extra lätt efter att ha bajsat så är det ytterligare ett tecken på förkylning. Min son blir alltid röd på en gång vid förkylning, då bajset är mer frätande då.
    Ja lite röd har hon varit faktiskt..  undrar hur länge det kan hålla i sig, eller när jag tänker efter så kanske det håller  i sig så länge hon är snorig..
    Tilde 080319
  • lliliot

Min son har lite samma problem men jag vet inte heller riktigt vad de kan vara..
    Eller båda mina tvillingsöner. Dom är väldigt snoriga och ena har en jobbig hosta på nätterna men i te så farligt. Men i blöjorna händer de grejer! E går o släpper ifrån sig bara lite då och då, lite slemmigt men luktar inte så mycket. Har bytt kanske fyra blöjor nu på förmiddagen.
    G är också rörig i blöjan men inte lika ofta.
    Börjar ju fundera lite på vad de är för knas i deras magar nu.
    Kanske bara är förskylning?

• julklappen

På BVC trodde de att min tjej hade "förkylning i magen" eftersom avföringen är grönfärgad, det tyder på att det är en infektion, när hon bajsat så hon egentligen inte har mer att bajsa ut så fortsätter det komma gröngult slem i blöjan men här luktar det jätteilla. Det har hållt på en vecka nu och utan andra förkylningssymtom, dock var hon förkyld cirka 2 veckor innan hon fick problem med magen. Tvillingsystern hade inte blivit sjuk när jag pratade med BVC men nu i natt blev hon också dålig i magen så jag undrar om det ändå inte är någon typ av majsjuka, fast det tog ju en vecka efter att den första blev sjuk så det är kanske för lång tid för en vanlig magsjuka, och inget kräk, så jag vet inte vad jag ska tro att detta är. Men i alla fall, BVC:d diagnos " förkyld mage" är väl svar på TS fråga om att det i alla fall finns något som kallas så...

Svar på tråden vanligt med förkylning i magen på barn?