• Familjen Valjus

Skala potatisen innan kokning?

Jag o min sambo började småtjaffsa för ett par dagar sen om potatis kokning :)
    I hans familj har de ALLTID skalat potatisen innan kokning ( tkr den bara blir vattnig o äcklig då men )
    i min familj så skalar vi den efter kokning o det tyckte han verkade helt sjukt
    så vi kokade på våra sätt i egna kastruller :)))
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Skala potatisen innan kokning?
  • bubblan79

skalar före kokning om det inte är färskpotatis som får ha skalet kvar hela tiden

(¯`°?.¸ ღMidsommarafton 2008 ღ ¸.?°´¯)
  • sonen08

jag skalar alltid potatisen innan o har aldrig tyckt den blir vattnig känns frächare med på något vis och man slipper sitta o skala varma potatisar som hinner bli kalla ju..

• La Lola

Här skalar vi potatisen innan en gång om år o det är på julafton.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Princess84

Vi har likadant. I hans familj så skalades det innan kokning i min efter kokning.
    Nu skalar jag oftast innan kokning men ibland struntar jag i det. När han lagar mat så skalar han alltid innan kokning men då gör han oftast grytor eller soppor så då måste det göras.

• Trollet Ludenben

Det är så äckligt att skala vid bordet. Vi skalar ALLTID innan, nåt annat finns inte på kartan. Det är så ofräscht att sitta och skala vid bordet och ha ett skalfat där när man ska äta (eller vissa är ännu äckligare och lägger skalen vid sidan om tallriken) Jag håller med din sambo. Men en bagatell egentligen för om ni är så himla oense, koka var sin kastrull med potäter i fortsättningen med. Extra disk, ja visst men är det värt att ha konfliker om potatis?? Min mamma kokar med skalen på, jag är uppväxt med det och under hela uppväxten har jag alltid hatat potatis. Har bara kunnat tycka farmors var goda som är kokta utan skal.

Älskade ungar
  • Familjen Valjus

Haha , roligt att läsa hur ni andra har det :)
    Princess84 kul att du hade lika som jag :))

• Fridayyy

Utan skal. Jag är alltid så hungrig när vi ska äta och vill äta direkt. Jag tycker inte potatisen blir äcklig av att skalas innan.

• Familjen Valjus

Till Trollet :
    ofräscht med potatiskal?
    Ja, men då kan man ju inte servera ngt med ben i heller för det blir ju lämnat på tallriken med efter fisk,
    kött osv :)
    förstår din point dock
    vi bråkar nästan aldrig, det här var mer bara en töntgrej
    skalade potatisar påminner mig om skoltiden kanske därför jag har lite svårt med det

• minimou

Min sambo skalar alltid, medan jag inte gör det. Tycker också att den blir blaskig utan skal. Dessutom så har jag lärt mig att den behåller mycket mer näring om man inte skalar.

• Mia386

Det är jätte olika, ibland med skal, ibland utan. 

Men om du tycker den blir vattnig så kanske du ska byta sort? eller efter du har hällt av vattnet sätta den på plattan igen så det får ånga av sig rejält (glöm inte att passa och att skaka kastrullen), sedan lägger vi alltid en bit papper i kastrullen om det tar lite tid innan resten är klart.  

Svar på tråden Skala potatisen innan kokning?