• Mare82

Någons bebis som inte tycker om välling?? vad ger ni istället?

Hejsan!! jag undrar om det är fler som har bebisar som inte tycker om välling?? Jag har precis börjat föröka ge välling, har provat först majsvälling och sen havrevälling, men hon gillar det inte alls. Allt annat hon får smaka gillar hon. Hon är 6 månader.
    Jag har provat nu i ca 5 dagar, ska jag vänta ett tag och prova sen igen?? tacksam för många svar!!

• Svar på tråden Någons bebis som inte tycker om välling?? vad ger ni istället?
  • Jenny75

vi har försökt alla sempers vällingar eftersom vi föredrar semper men nooooop. Men igår sru så gick nestlées plus välling ned. Mitt nya trick består av att blanda upp det pulvret med sempers pulver tills semper går ned... Så har vi gjort men det f inns säkert andra sätt. Annars är det ju gröt som gäller för oss och det är namnam (men svårare när han är trött!)

• Mare82

Jag provade nestles majsvälling och sempers havrevälling, men nix... gröt älskar hon, men hade varit skönt att kunna variera lite. Hon ammas fortfarande så det är ingen panik, men tänkte det kunde vara bra att ersätta ammningen med lite välling sen
    Hur länge har du försökt med vällingen??

• Vero

Eftersom jag ammade så uppstod inget behov av välling så tidigt. Men sen fick han gröt istället, och det finns ju också för 6 månaders eller hur? Barngröten är likvärdig med välling, och det fungerade bra för oss.

• Jenny75

Jag delammar fortfarande så det är heller inget akut... men det är ju bra om det kommer funka.. Albin har flasvägrat först och sen vällingvägrat *suck* Har nog hållt på ett par veckor alla fall. Plusvällingen smakade faktiskt bättre en det jag provat innan (jag smakar allt )

• Mare82

jo jag vet att det finns gröt, men tänkte som ett alternativ till senare, skulle inte själv vilja äta samma måltid flera gånger om dagen. fungerar det inte så gör det inte.
    Jag smakar oxå alltid, tyckte att havregröten smakade betydligt bättre lite mildare :o)

Några fler med erfarenhet????

• Tumbling down

Du behöver ju inte ge välling, det är ingen livnödvändig produkt. Vanligt mat funkar lika bra, sen så är tuttmjölk nyttigare än välling så om du vill fortsätta amma så är det ju gratis välling

• Mirax

Min son har aldrig druckit någonting på flaska (inte ens bröstmjölk ville han ha)..Han äter inte heller gröt. Han har alltså aldrig druckit ersättning, välling eller ätit gröt. Det va lite jobbigt när man skulle sluta amma. Men nu är han 15 månader o äter "vuxenmat"...vilket han gjort ganska länge..TROR inte att barn behöver välling o sånt. Kan nog va skönt när man ska iväg tidigt till dagis o så att bara kunna ge en flaska. Nu måste man ju väcka han tidigare o sätta han vid bordet o äta, tar ju LITE längre tid + att han smutsar ner sig..Men det går bra för oss!

• Jenny75

Jag har hört att vissa gör som så att de blandar pulvret med lite bröstmjöl också i början...

• Mare82

Tack!! ska prova med lite bröstmjölk i, men fungerar det inte får det väl bli gröt istället... jag jobbar nämligen några timmar i veckan och pumpar nu ut mjölk som pappan ger och tänkte gå över till välling istället dom få gångerna... men det är väl bara till att pumpa lite till så där är i frysen i nödfall :o)

• mumlan1

Emilia har alltid vägrat välling...Vi ger gröt istället och vår mat...Funkar bra. Emilia är 16 månader

• Maraschino

När min son var bebis vägrade han äta välling, så jag gav honom havregrynsgröt med lite äppelmos det älskade han!!! Man ska bara tänka på att inte ha i något salt !!
    Det var alltså vanlig hemlagad havregrynsgröt inte de som finns att köpa "färdiga" idag..

• AnnaEd2

Vår son ville inte heller äta välling. Men vi har testat och testat, på sked och ur pipmugg (han vägrar flaskan). Till slut började han gilla Sempers färdiga välling i tetra. Efter många försök äter han nu Sempers pulvervälling blandat med tetravälling. Kall ska den vara och ur pipmugg.

• Tove

Vihar egtt upp, Fabain äter varken gröt eller välling.
    Jag har fått tvinga mig att tänka: Barn överlever utan välling (jag är ett levande bevis, har aldrig ätit välling). I norden ger vi av tradition välling, men i andra länder är välling ett okänt begrepp...

Jag ammar, och det ersätter ju vällingen (eller om det nu ska vara tvärtom) men annras äter Fabian vanlig mat. Smörgås på morgonen, (försöker även introducera fil) och sen två lagade mål mat om dagen.

Lycka till!

Kram Marie

• Maverich

Elias gillar bara majsvällingen i färdig tetra, men vi struntar i välling och ger gröt. Man kan väl annars ge riktig mat, eller yoghurt med bär i eller nåt!?

• Maverich

Skrev lite slarvigt... Vi struntar i vällingen då gröt ersätter den på kvällen. Om ett par månader är det kanske dags att ge riktig mat i stället.
    Ger ni gröt flera gånger om dagen nu? Annars kan ni ju byta ut ett grötmål mot mackor, frukt och/eller yughurt kanske?
    Det är väl bara i Sverige vi ger så mycket välling?

• lancrox

min dotter tycker inte om välling typ fullkorns bara majsvälling men som maverich säger om man ger gröt på kvällen och dom äter upp et så behver man inte ge välling.

• antonsmamma2

Vi har också provat alla möjliga smaker och märken men han vill inte ha. Dricker bra ur flaskan annars när det är vatten så flaskan har han inget emot. Jag vill verkligen att han ska dricka välling. Tycker det verkar vara ett bra komplement till amningen när man vill sluta med det. Min son är drygt 7 mån och vi har försökt vänja honom vid välling sen han var 5 mån. Nu ska vi prova att ge i pipmugg. Alla andra sätt har vi provat, men vi håller tummarna så får vi se hur det går. Lycka till ni andra som vill.....

• Mare82

Tack tack... jag ger lite gröt vissa dagar och lagad mat vissa (blir då inte hela portioner), sen får hon gnaga på en macka till frukost eller lite mosad banan annars ammas hon..

Svar på tråden Någons bebis som inte tycker om välling?? vad ger ni istället?