• StarkMamma

Kan du göra brunsås?

Ja hur ligger det till?
    Kan du göra från grunden med redning?
    Många säger att i norr kan man inte det.
    Nu ska sanningen fram

Gör allt för mina små!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du göra brunsås?
  • Fridayyy
    sextiotalist skrev 2010-10-25 11:20:05 följande:
    Här serveras det sås till allt nästan, den enda såsen jag inte gör från grunden är bearnässås. Brunsås blev jag redan i den tidigare tonåren utsedd expert hemma.
    Hur jag gör, efter t.ex kotletterna eller köttbullarna är klara, så i med en klick smör, fräser mjölet, spä med vatten, sedan mjölk och grädde med en liten droppe soja i, kryddar med salt och peppar (och eventuell någon krydda till, t.ex ingefära som är supergott till t.ex fläskkött), sedan måste såsen koka in sig lite, eventuellt använder jag lite köttsaft från det färdiga köttet.

Jag använder de smakerna som finns i pannan från stekningen, för att få den riktiga sås-smaken.

Pulversås, det tror jag aldrig att jag har använt under min vuxna tid.

Uppvuxen kring mälardalen, men hela släkten kommer från södra Sverige. Ja, alla kan göra sås av oss syskon
    Men bearnaisesås är lika enkelt som annan sås. Testa nån gång!!
  • Fridayyy

Brunsås för mig är skysås från kött som man reder med mjöl. Jag blev chockad när jag bodde i södra norrland och de gjorde vit sås med soja i och kallade det brunsås..hmmm.

• sextiotalist
    Fridayyy skrev 2010-10-25 12:18:10 följande:
    Det är det med att den lätt kan skära sig, jag drar mig pga samma orsak till att göra egen majonäs. Men jag får väl ladda, har du ett bra recept?
  • 5by5

jag bor i mitten och jag kan men varför skulle jag? Det är ju kött i och jag äter inte kött! Däremot gör jag världens godaste vegetariska gräddsås (bara man inte skräms av färgen för den blir lite grön)

• augustisten
    5by5 skrev 2010-10-25 13:10:42 följande:
    jag bor i mitten och jag kan men varför skulle jag? Det är ju kött i och jag äter inte kött! Däremot gör jag världens godaste vegetariska gräddsås (bara man inte skräms av färgen för den blir lite grön)
    jag gör jättegod vegetarisk brunsås - tex till kålpudding som jag gör på soja eller quornfärs. Då gör man sky efter den stekta kålen, späder med vegetarisk buljong, god soja, lite lingonsylt eller messmör och reder av ;)
  • skoladan

Ja, jag kan göra alla möjliga sorters såser. Har det att göra med vart i landet man bor?

• bitte67

Kan göra de flesta såser (man är väl läskunnig och i de flesta kokböcker står det hur man gör). Brunsås gör jag då och då och oftast har jag i grädde eller mjölk för att runda av smaken och det blir godare. Bor i Stockholmstrakten.

• Yrja M
    aldrigmer skrev 2010-10-25 00:49:51 följande:
    Mitten borde gå vid Sundsvall ungefär. Sveriges geografiska mittpunkt ligger på Klockarberget i Munkbysjön, ca 6 mil från Sundsvall efter E75 mot Östersund. Sväng vid Torpshammar........
    Alla ni (drygt 40%) som svarat att ni bor i mitten, bor ni nära sundsvall?
  • Dizzykitty

Bor i norr och kan göra brunsås.

• talamod
    Fridayyy skrev 2010-10-25 12:18:10 följande:
    Lika enkelt är väl lite överdrivet. Men jag håller med om att det kan man lära sig. Men testa inte första gången då du har middagsbjudning för 10 pers. ;) Och sluta inte att vispa
    ♪♫ ♂-89 ♀-92 ♀-94 ♂-99 ♀- 12/6-10 ♪♫
Svar på tråden Kan du göra brunsås?