• Neith

Enorm sprutfobi!

Hej på Er!

Har just suttit och letat efter information på hela world wide web, känns det som. Givetvis hittade jag inte svar på just de frågorna jag har inför kommande inskrivning.

Man ska ju (vad jag hört) ta två provrör med blod för blodgruppering och HIV-test. Kruxet är att jag är enormt spruträdd och kan inte i min vildaste fantasi tillåta att någon sticker mig i armarna pga denna sprutfobi samt fobi för ådror. Stick i fingrarna, som vid blodsockerkoll har jag inga som helst problem med och där kan de sticka mig hur mycket de vill. Inför en operation för några år sedan fick de alltså ta 4 provrör från mina fingrar, då jag inte klarade stick i armen. En annan gång, när jag var inlagd på sjukhus, skulle de ge mig antibiotika intravenöst, för att kroppen behövde antibiotikan direkt (låg så gott som inför döden), men klarade inte detta heller, utan fick en drös väldigt starka tabletter, och därmed slapp droppet.

Det jag undrar är alltså om man kan slippa sticken i armarna och komma undan med stick i fingrarna?
    Ska på hälsosamtal på tisdag och inskrivning veckan därpå.

Någon som kan hjälpa mig med svar på denna, ack så viktiga, fråga?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Enorm sprutfobi!
  • Neith

Åh, tack snälla Spiro!

Min mvc ligger i närheten av sjukhuset och jag tänkte därför fråga på hälsosamtalet om det finns möjlighet att jag kan gå inom sjukhuset och ta proverna där innan inskrivningen. Tror du att det skulle vara möjligt? 

• Neith

Tyvärr inte Spiro. Det är inte känslan av sprutan som är problemet. Det är vetskapen om att någon ska sticka in en nål i armen på mig och sticka hål på en ådra. Emla kan därmed inte hjälpa alls :(

• Neith

Tack för era förslag om emlaplåster etc, men det är alltså inte smärtan som är problemet, för det står jag ut med, utan det är själva vetskapen att någon ska sätta en nål i armen på mig. Barnmorskan har vid tidigare tillfällen sagt att mitt blodtryck skjuter i höjden när jag ens utsätts för samtal om nålar eller om någon petar mig på armen, eller talar om ådror. Hyperventilation med panikattack som följd är inget jag vill utsätta mig för.

• Neith

Jo, det hade verkligen varit att föredra att komma över denna hemska fobi. Det verkar vara många som inte förstår sig på fobin när den verkligen är som värst, utan tar det mest med en nypa salt och avfärdar ens rädsla.

Jag vet bara inte hur jag ska gå vidare härifrån, men jag antar att jag får höra vad de har att säga på hälsosamtalet på tisdag. Visar det sig att jag då måste ta stick i armen på inskrivningen, så kommer jag vara ett totalt vrak Gråter 

Nåja, vi får se hur det går.

• Neith

Tack för era tips, ångesten har infunnit sig och tårarna rinner ner på kinderna. Jag vill ju inget hellre än att bli av med min fobi, men i nuläget ser jag inte hur det skulle gå till. En värld utan sprutfobi är för mig otänkbar :-S

• Neith

Kan man alltså bli sövd inför provtagningen? det hade ju varit något för mig isåfall. Men visserligen överkommer jag inte rädslan på det sättet, men det ger mig längre tid att bearbeta det.

B2011 skrev 2010-10-24 12:56:26 följande:
    Blodgruppering kan inte tas kappilärt. Men be att få bli sövd/få lugnande istället. Har samma problem spm dig med för mig funkar de om jag blir sövd/får lugnande innan så att jag är lite lagom lullig

• Neith

Nej, det har jag också lite svårt att tro, men ingen hade blivit lyckligare än jag om jag fått sväva på små rosa moln under ett sådant tillfälle..  Solig

Amazina skrev 2010-10-24 13:05:00 följande:
    Tror dock ej du kommer få något lugnande om du är gravid... Sorry...
  • Neith

Ja det kanske skulle vara ett alternativ. Det är när själva hyperventileringen och panikattacken träder in som jag inte kan kontrollera mig själv.

B2011 skrev 2010-10-24 13:08:59 följande:
    Jag fick bli sövd och nu när jag är gravid har jag fått lugnande dock inte jättestark men det räkte för att jag inte skulle börja hyperventilera.

• Neith

Det ska jag absolut göra!
    Lägligt av mig att skriva ut på en söndag, för helst av allt skulle jag vilja ringa något sjukhus eller mvc på en gång och höra vad som gäller just där jag ska bli inskriven.

B2011 skrev 2010-10-24 13:11:56 följande:
    Kolla om det går

Svar på tråden Enorm sprutfobi!