• JA77

Enorm sprutfobi!

Neith skrev 2010-10-24 13:03:15 följande:
    Kan man alltså bli sövd inför provtagningen? det hade ju varit något för mig isåfall. Men visserligen överkommer jag inte rädslan på det sättet, men det ger mig längre tid att bearbeta det. 
    NEJ, man kan inte bli sövd för att prover ska tas, inte ens skräckslagda barn blir sövda för det. Blodgruppering och hivtest är separata prover , vilket innebär att minst två rör blod (ca 4 ml i varje) behövs. Man kan inte ta proverna i samma rör. Visst går det att ta proverna kapillärt, men det är krångligt då det behövs en "stor" mängd.

Jag tycker att du ska ta tag i din rädsla istället för att skjuta det på framtiden! När du ska föda barn kanske du vill ha en epiduralbedövning, och då är det obligatoriskt med en "nål" i handen/armen (det är ingen nål, det är en tunn plastslang, nålen tas ju bort!) i samband med anläggandet av bedövning. Detta för att man skall ge 500 ml vätska innan bedövningen läggs. Likaså behövs slangen för att ge akuta läkemedel om du skulle få en toxisk dos (vilket kan ske om epiduralbedövningen lagts spinalt!)

/Narkossjuksköterska.
  • JA77
    Neith skrev 2010-10-24 13:20:49 följande:
    Jag fick ta 4 provrör kapillärt när jag skulle operera min hals för några år sedan, då jag förklarade att jag inte klarar av att ta proverna venöst. Så mängden är för mig inga problem om det "bara" rör sig om två rör. 

Den där "plastslangen" i handen har jag haft en gång tidigare, men då var de tvungna att söva mig innan de fick sätta den på plats.

Epiduralbedövning har jag hört att den inte är möjlig när man har tatuering i svanken?

Hursomhelst var tanken att bara klara mig med lustgas under förlossning.
    Men det vet jag iofs inte förrän det är dags. 

Hursomhelst, visst vill jag bearbeta min rädsla, men har som sagt svårt för att se hur det ska gå till, när jag är så fruktansvärt rädd. 
    Det är inga problem att få en EDA  fastän du har en tatuering, det där är bara en myt. Vi gör det varje dag. Det är inga rutinmetoder att söva friska människor för att få en plastslang ditsatt. Hur gick det till när du tatuerade dig? Det är väl nålar om något! ;) Bearbeta stickrädsla gjorde jag varje dag när jag jobbade på barnsjukhus. Barnen fick autentiskt material att leka med; riktiga nålar etc. De fick sticka sin docka, sticka i apelsiner osv. Barn med diabetes är konstigt nog mindre rädda än ovana barn - kanske för att de varje dag utsätts för nålarna och inser att det inte är så stor grej? Kan små barn, så kan du. Om du vill. Det verkar visserligen inte som att du vill då du vill gå runt problemet genom att sövas för detta! Fobier botas genom att successivt utsätta sig för det man är rädd för, inte genom att sövas för ett blodprov! Går sjukvården med på detta (vilket de inte gör...), så accepteras beteendet och du "lär" dig att din rädsla är befogad.
  • JA77
    B2011 skrev 2010-10-24 13:17:02 följande:
    Jag har blivit sövd, eller jag fick lugnande och det gick alldeles utmärkt.
    Att få lugnande medel är inte alls samma sak som att bli sövd, det är stora skillnader. Fick du en tablett?
  • JA77
    B2011 skrev 2010-10-24 13:17:02 följande:
    Jag har blivit sövd, eller jag fick lugnande och det gick alldeles utmärkt.
    Det är ändå knappast någonting man gör rutinmässigt. Antagligen orkade inte personalen bråka. Där jag jobbar är vi stenhårda - ingen sövning för blodprov/nålsättning, det är att förstärka ett felbeteende. Jag har uppenbarligen lyckats övertyga samtliga patienter om att utsätta sig för det man är rädd för. Sedan har jag botat personen. Och jag lovar - jag har haft personer som svimmat och "halvt dött" bara jag visat mig.
  • JA77
    Neith skrev 2010-10-24 13:35:20 följande:
    Jag har hört både och. Fast för mig kvittar det just nu. EDA är inget alternativ sålänge jag har min fobi.
    Många frågar skillnaden mellan min fobi och att jag ändå är tatuerad och piercad
    När man piercar eller tatuerar, sticker man inte in en tunn jädrans nål i en ådra för att antingen ta blod, eller ge blod, utan det är två heeelt skilda saker. Som jag sagt tidigare är det inte smärtan som bekymrar mig, inte alls. Det är alltså vetskapen att någon sticker in en nål i mina ådror, antingen för att ta eller ge blod. Detta är för mig extremt obehagligt och jag har svårt att se att det går över, trots att jag vill bli av med min fobi.

Jag vet att man botar fobier genom att utsätta sig för det, men när man inte ens kan tänka sig att på något sätt utsätta sig för det, pga rädslan, hur gör man då?

Ja, det är en EXTREM fobi jag har, alltså inget att skämta om.
    Och nej, jag har inte varit med om något traumatiskt i min barndom, det är bara en fobi som infunnit sig.

Så snälla, tro inte  att jag inte vill bearbeta den, för att leva med en fobi som hindrar mig i mitt vardagliga liv, är inget roligt.  
    Vad du "hört" är fel. Lita istället på mig som är van narkospersonal som ofta får ta denna diskussion om tatueringar och ryggbedövning :)  Alla fobier botas med att man närmar sig sin fara, vare sig det gäller spindlar, ormar eller hundar.  Ofta är patienterna lika skräckslagna som du, men förr eller senare så inser de att man får ta det lilla jobbiga för att må bra efteråt. En som verkligen vill bli av med sin fobi är beredd på att utsätta sig för ångesten, men du verkar inte vara där än, tyvärr. Berätta gärna hur det går.
  • JA77
    B2011 skrev 2010-10-24 13:39:40 följande:
    Fick 4 tabletter. Har tidigare blivit sövd i samband med provtagning eftersom jag redan låg inne på sjukhus. Så det går.
    Ja, men generellt sett så går det INTE alls. När jag jobbade på akuten så skickade man faktiskt hem patienter som vägrar gå med på provtagning, det är en ren prioriteringsfråga.
  • JA77
    B2011 skrev 2010-10-24 15:50:50 följande:
    Dåligt sjukhus.
    Det görs på de flesta ställen, ska jag säga. Det finns inte ett ledigt narkoslag för sådant, utan sådana saker är enormt nedprioriterade. Det är alltid akuta operationer
  • JA77

...som prioriteras först. Jag har träffat många patienter som vägrat samarbeta, och om de inte övertygas (vilket de flesta gör), så meddelar läkaren att det inte finns mer att göra. Provtagning ingår i utredningen, och det finns inte resurser att söva ner varje person som vägrar nålar. Patienten får då ett val, och väljer de att avstå så är det patientens val. Är man tillräckligt sjuk så får det kosta vad det kosta vill. Det är ju knappast någon på akutrummet som vägrar dropp!

• JA77
    B2011 skrev 2010-10-24 16:01:57 följande:
    Sådant görs inte alls på de flesta sjukhus. jag har varit på många både som pat och jobbat och det är flera sjukhus där det görs.
    Jag har jobbat som uthyrningssköterska i många delar av landet, och det är så att man faktiskt skickar hem patienter som vägrar samarbeta. De absolut döende bryr sig ju inte, förstås. När en patient vägrar provtagning så får personen skriva på ett papper om att man vägrar behandling på läkares inrådan. Inte kallar man ner narkospersonal för att söva en patient som bara ska lämna infektionsprover, det är orimligt. Du har väl bara haft tur.
  • JA77
    B2011 skrev 2010-10-24 16:31:00 följande:
    Det där stämmer ju inte alls.
    Då har vi olika erfarenheter!
  • JA77
    Neith skrev 2010-10-24 19:16:12 följande:
    Så jag kan alltså begära att få remiss till KBT när jag är på mitt hälsosamtal?
    Jag hade tänkt försöka bearbeta detta redan innan jag blev gravid, men har nu alltså, uppenbarligen, inte hunnit. Blev gravid väldigt snabbt, och därmed har inte fobin hunnit bearbetas. 

Det finns inget hellre jag vill just nu än att övervinna min fobi, och jag blir lite smått förbannad på dem som tar detta med en nypa salt och tror att jag inte vill bli av med min fobi. Uppenbarligen lider de inte själva av någon extrem fobi. Hade det varit så att jag inte haft min fobi hade jag också kunnat tänka mig att arbeta inom sjukvården. Att  man "botar" någon genom att påtvinga patienten venöst istället för kapillärt kan sätta sitt spår på andra sätt. Psykiskt. Är det värt att bli ett vrak, att inte kunna fungera normalt på ett bra tag framöver?

Självklart vet jag att man måste utsätta sig för sin fobi, jag är inte dum... bara fruktansvärt rädd.....
    Det är ju så man gör med barn; man låter de långsamt vänja sig vid tanken, låter de se materialet osv. -  inte söver man dem. För de mesta blir det ett tillfälle som inte är så skräckslaget som barnet trodde. Och blir det det, ja då gör man om proceduren.
  • JA77
    Neith skrev 2010-10-26 16:24:08 följande:
    Hej på er! Var på hälsosamtalet idag och fick världens ångestattack då jag fick reda på att proverna måste tas venöst. Länge satt jag o hyperventilerade o kippade efter andan. Sköterskan verkade inte alls förstående för min fobi, vilket gjorde det hela värre. Inte nog med det. Det blir extra många provrör då jag har struma i släkten.. Min värsta farhåga möter jag nästa vecka... Hur fasen förbereder man sig mentalt för något man är så fruktansvärt rädd för?
    Det var som jag anade, jag förstod att proverna skulle behövas tas venöst, det blir nämligen väldigt krångligt annars. Mitt råd är att du kommer till provtagningen i god tid (ring innan!) och be personalen visa materialet, närma dig det "farliga" i lugn och ro. Ta med dig musik att lyssna på, det är bra avledning. Titta inte på det du ser. Tänk på att detta är någonting som du inte kommer undan - snarare kommer du att lära dig detta. Du har faktiskt inga alternativ; inga sövningar, inga lugnande preparat. Klart att du fixar det! Det är bilderna i ditt huvud som skrämmer dig, inte själva händelsen i sig. Varför må dåligt och vara nojig i onödan? Att sköterskan verkade oförstående är en ganska vanlig reaktion. "Vuxna människa", ungefär. Jag möter ofta stickrädda, men jag kör på i alla fall, allt annat är att dra ut p lidandet och indirekt säga till patienten att den har rätt. Att vara rädd för en reell fara är en annan sak.

Lika bra att du tar det jobbiga nu, du kommer vara stolt över dig själv!
  • JA77
    B2011 skrev 2010-10-27 14:25:19 följande:
    Klart som fan hon kan få lugnande om hon står på sig.
    Varför det? Du tycker alltså att det är ett smart drag att fortsätta vara paniskt rädd för ngonting som inte är farligt?
  • JA77
    Neith skrev 2010-10-27 20:17:47 följande:
    Nej, det är inte bilderna i huvudet som skrämmer mig, det är vetskapen om vad jag utsätts för som för mig är skrämmande. Att någon punkterar en ådra för att komma åt mitt blod. DET är vad jag skräms för, och jag vet inte hur jag kommer reagera när det väl är dags. Har iaf köpt emla, inte för att jag kan tänka att det tar bort vetskapen om att de är där och grejar..

Det är inte lätt för en människa att förstå en extrem fobi när de inte upplever den själv, så det är inte konstigt att du bara "kör på i alla fall".. hos vissa sätter det sådana psykiska spår, som jag misstänker kommer hända mig också.. Nu vet jag att jag inte kommer undan det och får helt enkelt se hur jag reagerar. Sticker de fel blir det absolut sista gången någon sätter en nål i armen på mig, oavsett om jag är döende eller inte. Det har ju hänt förut att jag avstod dropp intravenöst när jag var i en allvarlig situation, så detta är verkligen för sista gången. Resten får de sköta kapillärt, oavsett om de säger att det går eller inte.

Talade med en sköterska på intensiven igår, och hon meddelade att om sådan sprutfobi finns, så ska det kunna lösas kapillärt, det är beroende på vilken barnmorska man möter. Så visst finns det hjälp att få, men hur det är mellan olika sjukhus varierar tydligen.

Nåja, nästa torsdag är det dags, återstår att se hur det går.

Tack o hej!
    Med risk för att vara hård, men det är fel väg att gå att envisas med att saker skall tas kapillärt när de bör tas venöst. Förr eller senare kommer du ändå att ställas inför situationen att dropp ska sättas eller att antibiotika ska ges. Och nej, all antibiotika kan inte tas i tablettform. Dropp kan heller inte ges i fingret. Nu har du ett perfekt tillfälle att bli av med fobin, åtminstone bli mindre rädd. På vissa labb har man inga kapillära rör, så då gäller venösa prover. Kom igen nu! Förlorar du mycket blod under förlossningen måste du ersättas med vätska, samma sak om du ska få en EDA.
  • JA77
    B2011 skrev 2010-10-28 13:51:28 följande:
    Hällre att man får lugnande än att man ska börja hyperventelera etc varje gång man ska ta prover.
    Inte alls! Då är det ju ångest för att få ångest som man behandlar! Då får ju fobin styra!
Svar på tråden Enorm sprutfobi!