Neith skrev 2010-10-24 13:35:20 följande:
Jag har hört både och. Fast för mig kvittar det just nu. EDA är inget alternativ sålänge jag har min fobi.
Många frågar skillnaden mellan min fobi och att jag ändå är tatuerad och piercad
När man piercar eller tatuerar, sticker man inte in en tunn jädrans nål i en ådra för att antingen ta blod, eller ge blod, utan det är två heeelt skilda saker. Som jag sagt tidigare är det inte smärtan som bekymrar mig, inte alls. Det är alltså vetskapen att någon sticker in en nål i mina ådror, antingen för att ta eller ge blod. Detta är för mig extremt obehagligt och jag har svårt att se att det går över, trots att jag vill bli av med min fobi.
Jag vet att man botar fobier genom att utsätta sig för det, men när man inte ens kan tänka sig att på något sätt utsätta sig för det, pga rädslan, hur gör man då?
Ja, det är en EXTREM fobi jag har, alltså inget att skämta om.
Och nej, jag har inte varit med om något traumatiskt i min barndom, det är bara en fobi som infunnit sig.
Så snälla, tro inte att jag inte vill bearbeta den, för att leva med en fobi som hindrar mig i mitt vardagliga liv, är inget roligt.
Vad du "hört" är fel. Lita istället på mig som är van narkospersonal som ofta får ta denna diskussion om tatueringar och ryggbedövning :) Alla fobier botas med att man närmar sig sin fara, vare sig det gäller spindlar, ormar eller hundar. Ofta är patienterna lika skräckslagna som du, men förr eller senare så inser de att man får ta det lilla jobbiga för att må bra efteråt. En som verkligen vill bli av med sin fobi är beredd på att utsätta sig för ångesten, men du verkar inte vara där än, tyvärr. Berätta gärna hur det går.