Enorm sprutfobi!
Stå på dig om att du måste få remiss till KBT när du är på samtalet. Jag hade fruktansvärd fobi, var så illa att jag inte vågade gå in på vårdcentralen själv alls för jag hade känsla att de skulle ta mig och tvinga mig lämna prover. Jag drömde fruktansvärda mardrömmar och mådde skit.
Sen blev jag sjuk och var tvungen att lämna prover, då skrev läkaren en remiss till vuxenpsyk och jag fick träffa en psykologstudent som höll i KBT:n och på några få gånger gickjag från att ha sambon med så jag kunde gå igenom vårdcentralens entre, man behövde det för att komma tll psyk, till att kunna lämna prover utan ångest och nu för 2 månader födde jag barn. Då blev det prover, slang i armen, ryggbedövning eftersom det blev KS.
Sen fick jag svåra komplikationer, en stor blödning i buken så in på operation med ny ryggbedövning, epidural för smärtlindring i flera dagar och dagligen provtagning 2-3gånger. När jag mådde som värst så lyckades de inte ta prover, jag är svårstucken, så personal från narkos och IVA fick komma och försöka. Slutade med att jag fick dropp i foten istället.
Efter 1 vecka av dagliga prover så slog det över och jag fick massa ångest. Men nu hade jag redskap att tackla ångesten. Så vi kom överens om att personalen sa till innan när det var dax och inte gjorde många försök, på slutet när det bara behövdes tas sånt som går att ta kappilärt.
Så försök få remiss och behandling, det kan bli stor skillnad. Det är inte för alla som det fungerar så bra, men du kanske kan få hjälp så långt att du kan lämna prover även om det är jobbigt.
Man vet ju aldrig om det går att klara sig på att inte ta en massa prover, du kanske råkar ut för komplikationer som jag och söva inför varje provtagning som jag tvingades göra skulle aldrig gå. Min värsta mardröm innan jag fick behandling var att bli gravid för då visste jag att man behöver ta prover. Efter behandlingen så var det inget problem längre.
Hoppas verkligen du kan få hjälp, för det kan gå fort och lätt och då behöva gå och ha denna ångest och fruktansvärda fobi resten av livet är så onödigt.