Enorm sprutfobi!
Jag har inte läst alla svar men jag ville bara säga att du inte är ensam. Jag fick ett utomkvedshavandeskap i början av året och det var fruktansvärt att behöva ta blodprov var fjärde dag och vi ska inte prata om sprutan med cellgift. Dödsångest ! Första blodprovet jag skulle ta så fick två sköterskor plus min man hålla i mig och tårarna bara sprutade och jag darrade som ett asplöv och hade panikångest.
Men nu är jag gravid igen och har hittat ett sätt som funkar för mig. Jag kräver att bli informerad om ev. stick i förväg och använder emlakräm så att jag inte ska känna ett dugg. Dessutom ser jag till att ha med mig någon som kan småprata med mig medans sköterskan eller BM sticker och har sig. Detta funkar bra för mig och jag hoppas att du kan hitta ett sätt som funkar för dig. Kanske med hjälp av KBT. Ett blodprov går ändå relativt snabbt.
Jag har dock upplevt att det inte finns många i vården som tar nålfobi på allvar och något av det jag fasar mest för inför förlossningen är att inte bli tagen på allvar och att de ska hoppa på mig med oförberedda stick. Jag hoppas att det löser sig för dig, men man klarar mer än man tror när man måste.
Stor kram !