Inlägg från: snillis |Visa alla inlägg
  • snillis

fullmåne! sover ni dåligt?

MiaKelekia skrev 2010-10-24 13:52:29 följande:
    Jupp. Är nattvakt under fullmånen. Har väldigt svårt att komma till ro under fullmånenätter, och ibland även nätterna före fullmåne.

Någon sa att det har med vattentrycket i kroppen att göra. Inte omöjligt då fullmånen påverkar  vettennivåerna på jorden.
    Fast min make som är fysiker säger att det inte kan ha någon som helst inverkan.

Så det är andra (kanske psykosomatiska) orsaker i så fall. 
  • snillis
    jagäraf skrev 2010-10-24 14:40:16 följande:
    Det handlar inte om ljuset utan hela kroppen påverkas. Och visst kan man påverkas av månen, tänk bara på ebb och flod.
    Som sagt, det har ingen påverkan. Detta har bevisats av fysiker.
  • snillis
    B2011 skrev 2010-10-24 14:56:07 följande:
    Jag tror att det kan påverka ändå
    Men eftersom motsatsen bevisats är det i så fall annat som påverkar.
    Mest troligt psykosomatiska orsaker (om det nu inte är som tidigare nämnts i tråden att det blir ljusare och därför stör) 
  • snillis

Det är ju ingen som ifrågasätter att vissa säger sig sova sämre när det är fullmåne.  Frågan är dock vad det beror på. Och tesen att det skulle bero på månens dragningskraft har motbevisats så det kan det inte vara utan det måste i så fall bero på något annat.

Ibland spelar ju hjärnan spratt med oss.

För att ge ett belysande exempel.
    När man skall låsa sin cykel känns det som att reflexen i hjulen typ alltid hamnar precis där låset skall vara.
    När man gör studier visar det sig (givetvis) att så inte är fallet utan det är statistiskt bevisat att lika många gånger som reflexen faktiskt hamnar vid låset så är reflexen långt därifrån. Men det minns vi inte utan vi minns bara de gångerna då vi står och svär över att låset alltid hamnar i vägen.

Lite samma tänker jag att det kan vara här - att man minns de gånger man sover dåligt och det är fullmåne. Alltså drar man den slutsatsen att man bara sover dåligt när det är fullmåne - aldrig annars.

För min egen del sov jag som skit i helgen och hade migrän också.
    Men det är mitt normaltillstånd.

Men hade någon frågat mig om jag sover dåligt när det är fullmåne är svaret ja. Sedan kan jag ju strunta i (medvetet eller omedvetet) att lägga märke till att jag sover dåligt även annars.

Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?