Inlägg från: 7 små apor |Visa alla inlägg
  • 7 små apor

fullmåne! sover ni dåligt?

Jag sover inte sämre däremot får jag migrän, värst är det något dygn innan.
    Har med flit inte hållt reda på månkalendern för att utesluta den självuppfyllande profetsian, lik förbannat stämmer det när jag kontrollerar eller när någon som vet om det här hör efter om jag har ovanligt ont i skallen.

Kan tillägga att det är ärftligt. Det kan vara ett jävla hallanbalo hemma. Minst sagt...

Sen får fysiker säga vad dem vill, bevisa vad de vill med vatten, ebb&flod och whatever. Det är ungefär som den urgamla visdomen forskare fnös åt länge, att man blir klok av fisk. Först nyligen fick vi svart på vitt att det stämmer.
    Så forskare kommer att bevisa en dag men för min del är det skitsamma. Jag vet att vi påverkas, att vi är många och att det inte har psykosomatiska orsaker.

• 7 små apor

Och först nu såg jag tillägget.
    Ja, jag märker av väderförändringar också.  Främst i leder och det har konstaterats att jag varken har reumatism eller gikt.

• 7 små apor

Vid en googling ser man att det har forskats en hel del om det och att det är påvisat att vi och andra djur blir påverkade av månen, att det föds flera vid fullmåne osv.  (Och nu menar jag seriösa, akademiska studier och inte mumbojumbo på random hemsida om häxor och troll.)

Gissar på att det inte är fysiker som forskat, för om man går in med inställningen att påverkan inte finns blir den studien rätt skev.

Nåväl, förutom att det befäster det jag redan vet kan det vara en intressant läsning, dock inte idag.

• 7 små apor
    R Franklin skrev 2010-10-25 12:47:28 följande:
    Det är här du skall presentera källan till ditt påstående. Hittills har ingen av er som hävdar att det föds fler barn vid fullmåne ens lyckats presentera en dålig studie på det hela, lite märkligt kan man tycka.
    Jag vet inte om du missade att det rörde sig om en googling samt att jag kommer att läsa om än inte idag?

Nåväl första träffen handlade om en studie publicerat i British Medicine Journal. Eftersom jag inte läst än vore det tämligen taffligt att ens försöka ange källor utan du får göra som jag, googla eller så får du ge dig till tåls till jag har läst.
  • 7 små apor
    R Franklin skrev 2010-10-25 18:35:08 följande:
    Då tycker jag du skall återkomma när du läst, för jag hittar ingenting som styrker ditt påstående på någon av de första fem sidorna med sökresultat ifrån google (Scholar naturligtvis!)  (Fler orkade jag inte gå igenom just nu).

scholar.google.se/scholar?q="birth+rate"+"full+moon" 
    Google kan vara klurigt, kan räcka med att ändra bara en stavelse så blir det andra träffar.

Visst kan jag återkomma till dig personligen när jag läst, om det är det du vill.
    Om jag kommer ihåg.

Var det något mer du ville?
  • 7 små apor
    R Franklin skrev 2010-10-25 20:05:13 följande:
    Nej, en enda bra referens räcker. Än så länge tycks de lysa med sin frånvaro här i tråden.
    Ja, jag håller med dig där. Inte en enda vettig referens.
    Men som sagt får du ge dig till tåls.
  • 7 små apor
    M C skrev 2010-10-26 11:10:18 följande:
    På snuthäcken är det bokstavligen folk som ylar och knökfullt i arresten.
    Den värsta fullmånesnatten jag hade på nummerupplysningen fick jag ta skrattpauser flera gånger i timmen.

Fullmånen närmast jul brukar vara extrem, på vintern är det oftast mycket mycket värre än på sommaren. Jag hade tanter som gafflar om tomtar (bokstavligen), en fullständigt galen karl som ville att jag skulle betala hans räkningar och en minnesvärd människa som skrek om helveteselden. Helt galet! Om någon undrar hur det är att få räkningskillen på tråden så har jag bara "surrealistiskt" som svar. Kl 02 på natten, en tydlig (alltså inte full) röst som på fullt allvar resonerade kring en räkning.
    Auuooooooo!! *ylar*
    Samma fenomen skall finnas beskrivet hos bla babylonier och kineser i skrifter som är mångtusenåriga. Alltså kan man räkna bort att det skulle ha kulturella orsaker.
  • 7 små apor
    2underbara skrev 2010-10-27 12:52:29 följande:
    Ojdå.

Har du någon undersökning som styrker det du upplever?
    Annars räknas det inte och således har du fel.

Har jag lärt mig i den här tråden  
    Ja, visst är det "lite" märklig inställning att det som inte finns svart på vitt, det finns inte.
    Jag brukar kalla det trångsynthet fastän det finns finare namn för det, och beroende på hur det framförs för översitteri och gruffmakeri.
    Och det sistnämnda bör man dissa.

OnT:
    Hur kom du fram till att det fanns ett sammanhang med månen?
  • 7 små apor
    killershrew skrev 2010-10-27 14:46:37 följande:
    I det här fallet handlar det om att de här sakerna har undersökts ett antal gånger och det finns ingen koppling mellan månfaserna och exempelvis brottsfrekvens eller samtal till larmcentraler. Franklin länkade till en utmärkt sammanställning av forskningsläget tidigare i tråden. Det som är trångsynt är att inte kunna erkänna för sig själv att man har fel eller att man kan ha missförstått sina upplevelser.
    Tja..
    Det finns undersökningar som pekar på det motsatta.

Trångsynt är den ton som förts, att med hjälp av vissa utvalda undersökningar ropa att det inte finns öht samtidigt som annat begligeras.

Att "uppleva fel" är en rätt märklig, och trångsynt inställning faktisk.
  • 7 små apor
    killershrew skrev 2010-10-27 15:54:24 följande:
    Du menar t.ex den där undersökningen som du uppenbarligen inte kan hitta igen?
    Har du något fel på läsförståelsen?
    Jag undrar eftersom det inte är vad jag skrivit.
    Läs om, läs rätt och förstå helst också det du skriver.
  • 7 små apor
    killershrew skrev 2010-10-27 16:22:52 följande:
    Var är undersökningen?
    Läs om och läs rätt.
    Eller du förstod inte heller denna gång du läste?
    Eller du kanske inte ens försökte?

Ja, vi är fler som nu kontaterat att du har fel på läsförståelsen...
  • 7 små apor
    killershrew skrev 2010-10-27 16:36:48 följande:
    Du uppger tidigare i tråden att du funnit en studie som visar att måneffekten finns men ännu har du inte kunnat visa oss en endaste liten abstract utan bara kommit med dummare o dummare undanflykter.
    Om, jag säger OM du hade förstått vad du läst så hade du inte refererat valda delar som passar dina syften utan även läst de påföljande orden.
    Åter läs om och läs rätt.
  • 7 små apor
    killershrew skrev 2010-10-27 16:42:15 följande:
    Det är ju det som är problemet. Den tidsskriften finns inte.
    Nä visst serru.
    Inte heller brittiska läkarsällskapet existerar.

ROTFLMAO.
  • 7 små apor
    R Franklin skrev 2010-11-01 06:06:27 följande:
    Nå, läst den än? Och får vi andra snart ta del av studien du syftat på?
    Otålig?
    Påminner dig om vad jag skrev förut: att jag skulle återvända till dig personligen när jag fått lust och tid att läsa.
Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?