Inlägg från: Stealth |Visa alla inlägg
  • Stealth

fullmåne! sover ni dåligt?

Vid snabba lufttrycksförändringar så får jag jävligt ont i huvudet tyvärr. Fullmåne: ja och nej. Jag har reagerat flera gånger vid fullmåne, och även kollegor. Problemet är väl att om någon nämner det och konstaterar att det inte är fullmåne så glöms det bort, däremot när det samanfaller med fullmåne komms det ihåg.

Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    R Franklin skrev 2010-10-25 18:35:08 följande:
    Då tycker jag du skall återkomma när du läst, för jag hittar ingenting som styrker ditt påstående på någon av de första fem sidorna med sökresultat ifrån google (Scholar naturligtvis!)  (Fler orkade jag inte gå igenom just nu).

scholar.google.se/scholar?q="birth+rate"+"full+moon" 
    Favorithemsidan!

http://health.howstuffworks.com/mental-health/human-nature/health-myths/births-full-moon.htm

Som även slog hål på att jag skulle känna av att det är fullmåne... Skäms *tralalala*
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    MammaAmy skrev 2010-10-25 20:52:55 följande:

alltså, jag vet inte om det nu är fullmånen....men nu när jag läste det märkte jag faktiskt att jag sov sååå dåligt sista dagarna..usch fy....

kom sent till skolan 2 ggr i veckan, pga att jag vaknar så många gånger under natten och somnar så vid 6,7 ...hm...

Men fullmånen inträffade ju under en helg... eller är det söndagsskola?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    B2011 skrev 2010-10-27 16:55:47 följande:
    googlar du på det så ser du att det kan heta båda. så att häda att den inte finns är bara idiotiskt.
    Jag får inga träffar på att det heter medicine, har du skärmdump?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    B2011 skrev 2010-10-27 17:19:18 följande:
    om du googlar så är det, de första som kommer upp.
    Nope, bara googles egna förslag om "vetenskapliga artiklar för..." och sen ordet medicine eftersom det finns med i artikeln.

Inget om att de kallas båda-
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    M C skrev 2010-10-28 08:14:20 följande:
    Du behöver inte vara fånig, det räcker om vi ärligt berättar varje gång vi sover extra obekvämt/med mardrömmar/inte all så får vi se sen hur stor andel av oss som faktiskt sover sämre när det är fullmåne - om den ens ingår i mönstret.

Det är en bra början, blir vi tillräckligt många så kanske vi tom får en tumme i ögat på en riktigt forskare. Du vet, man får inte bidrag för att sitta på arselet och glo på hamstrar, man får dem för att man har en bra ide som behöver undersökas.

Man vet aldrig innan var saker och ting ska landa, allting stort började som någonting litet.
    Jag såg en undersökning som var ghjord över ganska många år (5?) med väldigt många människor med i undersökningen och de hittade inget samband alls med ökat antal födslar tex.

Sover du med mörkläggningsgardiner?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    M C skrev 2010-10-28 08:32:23 följande:
    Ja.
    Ökade födslar köper jag inte alls. Enda mönstret där är att vi tenderar att föda på morgonkvisten.
    Är det så? Aldrig hört sett men aldrig letat efter den informationen heller.

Jag har kollat lite och månens dragningskraft är tydligen som störst vid nymåne eftersom solen och månen samverkar... så... då borde det väl påverka mer kanske?

Kul ämne, jag är ensam på jobbet och kan inte gå ifrån min plats så nu har jag något att göra Tungan ute
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    M C skrev 2010-10-28 08:49:32 följande:
    Tja, det var barnmorskan som sa det. Hon sa även att hur länge man är gravid är det enda man ärver från mamma (och farmor då - i samma utsträckning som man ärver hår och ögonfärg) och att resten är högst individuellt.
    Jag måste nog lita på henne/dem där, de ska ju föreställa experterna på födslar. Det borde isf stå i någon av deras böcker.

I morsans månkalender (den där lilla vita med guldmönster) står det att månen är som närmast när den är full runt nyår, kanske det hänger ihop? Måste kolla upp det där.
    Hm runt nyår? Det måste ju förskjutas vbarje år eftersom mån-månaden är typ 29 dagar väl?

Nu fick jag häcken full här såklart....
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Stealth
    M C skrev 2010-10-28 09:10:06 följande:
    Jag undrar över det där med, är det alltid den månen som är närmast mörkaste natten eller är den en specifik måne som flyttar sig över öret?

Häcken full? Beklagar. *hoppas det inte är bokstavligen*
    uhm nej inte bosktavligen tackolov, men jag blev ensam av 3, och då exploderar fan saker på beställning Skrikandes är det någon gång en server börjar brinna, så är det när jag är själv. Ska kolla det där om måndagarna, jag läste det och stängde ner det.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?