Inlägg från: killershrew |Visa alla inlägg
  • killershrew

fullmåne! sover ni dåligt?

7 små apor skrev 2010-10-25 18:50:14 följande:
    Google kan vara klurigt, kan räcka med att ändra bara en stavelse så blir det andra träffar.

Visst kan jag återkomma till dig personligen när jag läst, om det är det du vill.
    Om jag kommer ihåg.

Var det något mer du ville?
    Säkert, säkert.
    Ridicule is the only weapon which can be used against unintelligible propositions -Jefferson
  • killershrew
    svampbobfyrkant skrev 2010-10-25 23:32:17 följande:
    Kom igen herr rosevelt... Det VAR uppenbart vad Nessima syftade på. Men du verkar vara på krigsstigen så att du missade det kan vara förståeligt, man att sen förvränga genom att citera delar av det ursprungliga inlägget är lågt... Skulle du mena att jag behöver data som stödjer följande påstående?
    -Jag jobbar som kassörska på ICA, och något som är ganska spännande är att det alltid är mer folk på fredagar!
    Vad förvrängde han var och varför skulle han inte anta att hon menade just det hon skrev? Det är väl inte Franklins fel att hon uttrycker sig otydligt? Otydligt är egentligen inte rätt ord. Hon uttryckte sig felaktigt om hon syftade på sina egna erfarenheter.
    Ridicule is the only weapon which can be used against unintelligible propositions -Jefferson
  • killershrew
    svampbobfyrkant skrev 2010-10-26 06:02:44 följande:
    Killershrew:

Du skrev att "Franklins fel att hon uttrycker sig otydligt"

HUR FAN kan det vara Franklins fel att hon uttrycker sig otydligt!?!

Och eftersom det enligt din respons är helt ok att lyfta ut delar av ett citat för att stödja sitt eget påstående så kan det knappast vara fel av mig att göra som jag just gjorde... ELLER?
    Det är naturligtvis helt ok att kommentera delar av citat om man inte förändrar innehållet. Hur menar du att franklins citat missrepresenterar den ursprungliga källan? Jag gissar att du är ganska ny som debattör på nätet. Titta runt på lite forum så ser du att det Franklin gjorde inte är något ovanligt eller konstigt.

Det här är inget som är unikt för nätet precis. Om du i en tidning läser en ledare som kommenterar statsministerns tal exempelvis kommer du antagligen inte att hitta hela talet där utan det kommer att kommenteras i delar. Att hela tiden ha med hela källan vid varje kommentar skulle naturligtvis bli ohållbart. Tidningen skulle väga 10 kilo varje dag.
  • killershrew
    Johan01 skrev 2010-10-26 06:20:40 följande:
    Haha!
    Jag tycker inte du skall göra narr av svampbobfyrkant när han gör bort sig.
  • killershrew
    Lyckligtvis spelar det ingen roll vad man tror i frågor som kan undersökas systematiskt.

Angående länkarna är de perfekta exempel på det som kalla confirmation bias. Att människor tror att fullmånen påverkar dem betyder inte att det är så.
  • killershrew
    M C skrev 2010-10-26 11:05:52 följande:
    Nej, men det kan vara så.

Det går inte att säga vilket som. Grejen är att det är väldigt många anekdotiska bevis för att det är någonting som påverkar folk när det gäller månen.
    Inatt sov jag förresten bättre igen. Märkligt.
    MC, du som är förnuftets riddare och en av mina favvisar finns det inte nästan lika många anekdotiska bevis för måneffektens existens som för guds existens? Vad säger du, MC? ;)
  • killershrew
    2underbara skrev 2010-10-27 13:37:09 följande:
    Bra initiativ där!
    Kör hårt, kanske vi kan starta en "du måste ha det nedskrivet annars räknas det inte"-tråd?
    För de som känner att de har tid över så kan man skriva ner allt man upplever där, samt tar med fakta om datum, månens placering, lufttryck, temperatur, grannens skostorlek, politiskt läge i hela  världen samt allt annat.
    Tycker du det är fel att undersöka hur saker egentligen ligger till?
  • killershrew
    bäbbä skrev 2010-10-27 14:07:46 följande:
    hahahah!!
    Så du tycker det där var kul. Själv tycker jag inte kunskapsfientlighet är speciellt underhållande.
  • killershrew
    7 små apor skrev 2010-10-27 13:06:54 följande:
    Ja, visst är det "lite" märklig inställning att det som inte finns svart på vitt, det finns inte.
    Jag brukar kalla det trångsynthet fastän det finns finare namn för det, och beroende på hur det framförs för översitteri och gruffmakeri.
    Och det sistnämnda bör man dissa.

OnT:
    Hur kom du fram till att det fanns ett sammanhang med månen?
    I det här fallet handlar det om att de här sakerna har undersökts ett antal gånger och det finns ingen koppling mellan månfaserna och exempelvis brottsfrekvens eller samtal till larmcentraler. Franklin länkade till en utmärkt sammanställning av forskningsläget tidigare i tråden. Det som är trångsynt är att inte kunna erkänna för sig själv att man har fel eller att man kan ha missförstått sina upplevelser.
  • killershrew
    7 små apor skrev 2010-10-27 14:59:06 följande:
    Tja..
    Det finns undersökningar som pekar på det motsatta.
    Du menar t.ex den där undersökningen som du uppenbarligen inte kan hitta igen?
  • killershrew
    B2011 skrev 2010-10-27 15:58:25 följande:
    jodå, R Franklin ifrågasätter att folk sover sämre vid fullmåne.
    Nej, han ifrågasätter om det finns ett samband.
  • killershrew
    B2011 skrev 2010-10-27 16:03:03 följande:
    Nej, harn ifrågasätter att vi som sover dåligt vid fullmåne verkligen gör det.
    Kan du läsa?
  • killershrew
    7 små apor skrev 2010-10-27 16:21:56 följande:
    Har du något fel på läsförståelsen?
    Jag undrar eftersom det inte är vad jag skrivit.
    Läs om, läs rätt och förstå helst också det du skriver.
    Var är undersökningen?
  • killershrew

Du uppger tidigare i tråden att du funnit en studie som visar att måneffekten finns men ännu har du inte kunnat visa oss en endaste liten abstract utan bara kommit med dummare o dummare undanflykter.

• killershrew
    B2011 skrev 2010-10-27 16:39:52 följande:
    Men gå in på den tidskriften där hon hittade undersökningen (British Medicine Journal.). Så svårt kan det väl inte vara.
    Det är ju det som är problemet. Den tidsskriften finns inte.
  • killershrew

Dessutom skall inte jag sitta o leta upp hennes referenser.

• killershrew
    7 små apor skrev 2010-10-27 16:44:55 följande:
    Nä visst serru.
    Inte heller brittiska läkarsällskapet existerar.

ROTFLMAO.
    Du menar kanske British MEDICAL Journal?
  • killershrew
    B2011 skrev 2010-10-27 16:51:57 följande:
    www.bmj.com/
    Precis. British MEDICAL Journal. Inte MEDICINE Journal.
  • killershrew
    R Franklin skrev 2010-11-01 19:30:16 följande:
    Ikväll klockan 20:00 så går dokumentären om fullmånen igen. Rätt många i den här tråden som borde se den.

" Del 11 av 18: Fullmåne. I alla tider har människan fruktat fullmånen. Under dess sken blir människan galen, många ligger sömnlösa och fler barn föds. I kvällens film ger sig Rasmus Åkerblom ut på nattvandring bland poliser, ordningsvakter och barnmorskor som alla vittnar om att de har extra mycket att göra dessa nätter. Men finns det verkligen vetenskapligt belägg för att vår närmaste himlakropp har den makten över oss? Från 11/1 i SVT2. Även i SVT2 5/11, SVT2 6/11 och SVT1 7/11. Textat sid. 299. 5.1-ljud. Börjar: 20:00 Slutar: 21:00 Längd: 60 min"
    Tack. Det var intressant!
  • killershrew
    Mimmi86 skrev 2010-11-01 21:34:31 följande:
    Jag själv sover sämre när det är fullmåne och har svårt att komma till ro.

Jobbar på ett äldreboende och just när det är fullmåne eller dagarna innan så är det mycket larm nattetid samt mycket mer oroligheter. Och det vet vi alla om det syns också på våra behovslistor (tex oxascan medicin - mot orolighet ges oftare till dem som verkligen behöver det.)  och även på dagarna kan vi känna av det på vissa boende de är mer oroliga och "mer sjuka" dessa dagar, sen återgår det till det normala efter fullmåne.

Så visst påverkas vi!
    Obestämd
Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?