• M C

fullmåne! sover ni dåligt?

Jag tillhör dem som påverkas av månen, jag drömmer så mycket att det är löjligt. Sover dåligt, vaknar ofta och är ff kvar i drömmen när jag vaknar.
    Hade så först, fick förklaringen sen.
    Jag kan inte bortse från att sambandet finns där, när det är samma varje månad. Jag och ungarna, även gubben i viss mån.
    Dessutom kan man inte bortse från att alla dårfinkar kommer ut vid fullmåne, fråga vilken polis som helst. Eller när jag jobbade på nummerupplysningen - jädrar i lådan vilka nötter det ringde vid fullmånen!

Jag blir även påverkad av väderväxlingar, mina leder är hopplösa. Känner av både hög och lågtrycks ankomst, värst är det när det ska bli regn och kallt. Då ligger jag i soffan och umar.

En studie vore trevligt. Men hur genomföra den?

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    killershrew skrev 2010-10-26 10:14:02 följande:
    Lyckligtvis spelar det ingen roll vad man tror i frågor som kan undersökas systematiskt.

Angående länkarna är de perfekta exempel på det som kalla confirmation bias. Att människor tror att fullmånen påverkar dem betyder inte att det är så.
    Nej, men det kan vara så.

Det går inte att säga vilket som. Grejen är att det är väldigt många anekdotiska bevis för att det är någonting som påverkar folk när det gäller månen.
    Inatt sov jag förresten bättre igen. Märkligt.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Nessima skrev 2010-10-25 23:04:33 följande:
    Jag själv märker inte av när det är fullmåne, däremot har jag tidigare jobbat som vakt på en nattklubb och något som är ganska spännande är att det är mycket fler bråk när det är fullmåne än andra kvällar...
    På snuthäcken är det bokstavligen folk som ylar och knökfullt i arresten.
    Den värsta fullmånesnatten jag hade på nummerupplysningen fick jag ta skrattpauser flera gånger i timmen.

Fullmånen närmast jul brukar vara extrem, på vintern är det oftast mycket mycket värre än på sommaren. Jag hade tanter som gafflar om tomtar (bokstavligen), en fullständigt galen karl som ville att jag skulle betala hans räkningar och en minnesvärd människa som skrek om helveteselden. Helt galet! Om någon undrar hur det är att få räkningskillen på tråden så har jag bara "surrealistiskt" som svar. Kl 02 på natten, en tydlig (alltså inte full) röst som på fullt allvar resonerade kring en räkning.
    Auuooooooo!! *ylar*
  • M C
    killershrew skrev 2010-10-26 11:13:43 följande:
    MC, du som är förnuftets riddare och en av mina favvisar finns det inte nästan lika många anekdotiska bevis för måneffektens existens som för guds existens? Vad säger du, MC? ;)
    Jag säger att jag inte vet vad som påverkar mig men något är det. Fånigt va? I tre nätter nu har jag drömt så livligt att jag vaknat upp och famlat efter gafflarna jag höll på med. (en gång av säkert 4/natt) Tom gubben har drömt! Men natten mot idag var bättre, vi sov som små barn allihop, inte ett pip från sängkammaren.
    För tre nätter sen skrek storkillen som om han höll på att dö. Det är otroligt nog en månad sen han skrek sådär senast.

Vad ska jag säga? Jag visste inte ens att det var månen som gjorde det förrens jag fick upp ögonen för fullmånen på nummerupplysningen. Stor gul ost = galenpannor i luren. Slog aldrig fel. Jovisst, nån gång var det lite lugnare, men om det är lungt 1-2 av 12 fullmånar på ett år? För mycket sammanträffanden för mig.

Anekdotiska bevis, räknas även störd nattsömn där? Den borde gå att mäta. Antalet drömmar man famlar sig krampaktigt ur isf bara vaknar ifrån? De gånger mardrömmarna väcker storkillen?
    Det är ju inte som att jag kan påverka min sömn speciellt mycket. Håller knappt reda på dagens datum, än mindre månen. Jag sov illa i två nätter, sen såg jag månen.
  • M C
    R Franklin skrev 2010-10-26 19:05:05 följande:
    Bara att börja bokföra varje gång du vaknar famlande krampaktigt.
    Det ska jag göra.
    Jag kan föra dagbok om det här på FL. Kanske fler kan göra samma? Skriva upp varenda gång man drömmer sådär så man inte inser att man sover, vaknar med ett skrik (händer iallafall 4gg/år), famlar efter grejerna man drömde om... Ungarnas mardrömmar, gubbens drömmar.
    Jag börjar idag.
  • M C
    2underbara skrev 2010-10-27 13:37:09 följande:
    Bra initiativ där!
    Kör hårt, kanske vi kan starta en "du måste ha det nedskrivet annars räknas det inte"-tråd?
    För de som känner att de har tid över så kan man skriva ner allt man upplever där, samt tar med fakta om datum, månens placering, lufttryck, temperatur, grannens skostorlek, politiskt läge i hela  världen samt allt annat.
    Du behöver inte vara fånig, det räcker om vi ärligt berättar varje gång vi sover extra obekvämt/med mardrömmar/inte all så får vi se sen hur stor andel av oss som faktiskt sover sämre när det är fullmåne - om den ens ingår i mönstret.

Det är en bra början, blir vi tillräckligt många så kanske vi tom får en tumme i ögat på en riktigt forskare. Du vet, man får inte bidrag för att sitta på arselet och glo på hamstrar, man får dem för att man har en bra ide som behöver undersökas.

Man vet aldrig innan var saker och ting ska landa, allting stort började som någonting litet.
  • M C
    Stealth skrev 2010-10-28 08:30:01 följande:
    Jag såg en undersökning som var ghjord över ganska många år (5?) med väldigt många människor med i undersökningen och de hittade inget samband alls med ökat antal födslar tex.

Sover du med mörkläggningsgardiner?
    Ja.
    Ökade födslar köper jag inte alls. Enda mönstret där är att vi tenderar att föda på morgonkvisten.
  • M C
    Stealth skrev 2010-10-28 08:42:47 följande:
    Är det så? Aldrig hört sett men aldrig letat efter den informationen heller.

Jag har kollat lite och månens dragningskraft är tydligen som störst vid nymåne eftersom solen och månen samverkar... så... då borde det väl påverka mer kanske?

Kul ämne, jag är ensam på jobbet och kan inte gå ifrån min plats så nu har jag något att göra Tungan ute
    Tja, det var barnmorskan som sa det. Hon sa även att hur länge man är gravid är det enda man ärver från mamma (och farmor då - i samma utsträckning som man ärver hår och ögonfärg) och att resten är högst individuellt.
    Jag måste nog lita på henne/dem där, de ska ju föreställa experterna på födslar. Det borde isf stå i någon av deras böcker.

I morsans månkalender (den där lilla vita med guldmönster) står det att månen är som närmast när den är full runt nyår, kanske det hänger ihop? Måste kolla upp det där.
  • M C
    Stealth skrev 2010-10-28 09:02:48 följande:
    Hm runt nyår? Det måste ju förskjutas vbarje år eftersom mån-månaden är typ 29 dagar väl?

Nu fick jag häcken full här såklart....
    Jag undrar över det där med, är det alltid den månen som är närmast mörkaste natten eller är den en specifik måne som flyttar sig över öret?

Häcken full? Beklagar. *hoppas det inte är bokstavligen*
  • M C
    R Franklin skrev 2010-10-28 09:48:34 följande:
    Skulle spontant säga av erfarenhet att barnmorskor kläcker ur sig en hel del som saknar belägg. Det verkar vara väldigt mkt traditioner och myter som sprids inom barnmorskeleden.

Roligaste ögonblicket på BB besöket inför förlossningen var när en tjej frågade barnmorskan som just informerat om de olika smärtlindingsmetoderna, hur akupunktur egentligen fungerar
    Kanske det. Men att vi föder på morgonkvisten torde vara rätt lätt att undersöka. Men det är lite *orka* på det, så otroligt oviktigt.Drömmer

En kompis frågade vad BVC var. Det var rätt kul det med. Flört
  • M C

Inatt och igår natt har jag haft älskare i sömnen. Senast det hände var... vid en fullmåne. Jag har sovit dåligt många många nätter mellan fullmånehelvetet men det är ångest, svettiga barn och kräksjukor. Drömmarna kom igång för tre nätter sen.

Jag skulle skriva dagbok, men jag glömmer bort det. Det har hänt för mycket på dagarna, har helt enkelt förträngt det.

Fun fact: i morse behövde jag inte ha helljuset på för månen lyste upp så bra!

Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?