Inlägg från: R Franklin |Visa alla inlägg
  • R Franklin
    7 små apor skrev 2010-10-25 12:35:24 följande:
    Vid en googling ser man att det har forskats en hel del om det och att det är påvisat att vi och andra djur blir påverkade av månen, att det föds flera vid fullmåne osv.  (Och nu menar jag seriösa, akademiska studier och inte mumbojumbo på random hemsida om häxor och troll.)
    Det är här du skall presentera källan till ditt påstående. Hittills har ingen av er som hävdar att det föds fler barn vid fullmåne ens lyckats presentera en dålig studie på det hela, lite märkligt kan man tycka.
  • R Franklin
    7 små apor skrev 2010-10-25 13:24:48 följande:
    Jag vet inte om du missade att det rörde sig om en googling samt att jag kommer att läsa om än inte idag?

Nåväl första träffen handlade om en studie publicerat i British Medicine Journal. Eftersom jag inte läst än vore det tämligen taffligt att ens försöka ange källor utan du får göra som jag, googla eller så får du ge dig till tåls till jag har läst.
    Då tycker jag du skall återkomma när du läst, för jag hittar ingenting som styrker ditt påstående på någon av de första fem sidorna med sökresultat ifrån google (Scholar naturligtvis!)  (Fler orkade jag inte gå igenom just nu).

http://scholar.google.se/scholar?q="birth+rate"+"full+moon" 
  • R Franklin
    7 små apor skrev 2010-10-25 18:50:14 följande:
    Var det något mer du ville?
    Nej, en enda bra referens räcker. Än så länge tycks de lysa med sin frånvaro här i tråden.
  • R Franklin
    mallanis skrev 2010-10-25 20:18:29 följande:
    Ingen aning men ebb och flod brukar väll också höra ihop med fullmånen? (har jag hört inget jag vet)
    Hör det inte till grundskolekunskaper att veta hur ebb och flod fungera? Och ja, ligger du på fel plats på en långgrund strand vid ebb och flod så lär du känna av det.
  • R Franklin
    Millan83 skrev 2010-10-25 20:49:55 följande:
    Varför påverkar inte månens dragningskraft vätskorna i kroppen?
    Därför att det är för lite vätska. Dragningskraften ifrån månen är extremt svag. Men när den samverkar på ohyggliga mängder vattenmolekyler i havet så blir endå effekten högst märkbar. Människokroppen däremot innehåller inte på långa vägar tillräckligt med vatten. Faktum är att nästan allting omkring dig ger en större påverkan genom sin dragningskraft än just månen.
  • R Franklin
    Millan83 skrev 2010-10-25 21:04:19 följande:
    Jobbigt.

Men vad är det då som påverkar mig under fullmånen? Om ni hävdar att det inte finns nån korrelation mellan att sova dåligt och uppleva ett visst mönster och fullmåne?
    Vad jag sett så är det ingen här som sagt att det inte finns en korrelation mellan att sova dåligt och fullmåne? Vad jag säger är att det inte bero på månens dragningskraft. Och att det inte heller finns någon korrelation mellan fullmåne och antal födda barn, våldbrott osv.

Jag har också sagt flera gånger redan i tråden att det knappast kan vara en överaskning att folk sover sämre när det är ljusare ute.
  • R Franklin
    mallanis skrev 2010-10-25 21:45:53 följande:
    Har inga planer på att ligga vid en långgrund strand så du behöver inte vara otrevlig trodde det hörde till grundskolekunskaperna att bemöta människor på ett hysat sätt!
    Så gammal är jag inte...

"Betyg i ordning och uppförande upphörde i och med läroplanen för grundskolan Lgr 69, som började tillämpas läsåret 1970/71."

http://www.skolverket.se/sb/d/208/a/6338
  • R Franklin
    Millan83 skrev 2010-10-25 21:49:41 följande:
    Fast det verkar ju nu som att du förutsätter att folk som sover dåligt under fullmåne gör det för att de får det ljusare i sovrummet och påverkas av det? Att de inte har mörkläggningsgardiner etc. 
    Finns naturligvis mängder av andra förklaringar. Månens dragningskraft är dock inte en av dem.
  • R Franklin
    HannaS86 skrev 2010-10-25 22:27:16 följande:
    Jag har också läst fysik förresten och väntar med spänning på att få höra vilken undersökning som visar att det föds fler barn vid fullmåne!
    Eftersom det tydligen var första träffen i Google så borde vi inte behöva vänta så länge kan man tycka. 
Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?