-
Har du någon referens till data som stödjer ditt påstående?Nessima skrev 2010-10-25 23:04:33 följande:Jag själv märker inte av när det är fullmåne, däremot har jag tidigare jobbat som vakt på en nattklubb och något som är ganska spännande är att det är mycket fler bråk när det är fullmåne än andra kvällar...
-
Det det framgick inte, du skrev "och något som är ganska spännande är att det är mycket fler bråk när det är fullmåne än andra kvällar". du skrev inte att du upplevde det som mer bråk (Vilket förstås är något helt annat).Nessima skrev 2010-10-25 23:17:04 följande:Trodde det var självklart att det var min egen erfarenhet av saken så som jag formulerade mig. Nej jag har inga data för att stödja saken.
-
Naturligtvis kommer det att förekomma rapporter och undersökningar som ser ett samband, något annat vore oundvikligt om man gör tillräckligt många undersökningar. Så vad man alltså måste titta på är vad den överväldigande majoriteten säger av alla undersökningar som gjorts.h8him skrev 2010-10-26 01:42:22 följande:www.svd.se/nyheter/utrikes/fler-poliser-vid-f...
sverigesradio.se/webbradio/?Type=db&Id=217954...
www.dn.se/livsstil/livsstilsreportage/i-fullm...
Sen är det upp till var och en vad man tror.
Ett axplock
http://faculty.washington.edu/chudler/moon.html -
Nej det var inte uppenbart eftersom Nessima inte skrev att det var något hon upplevde, det lades istället fram som ett faktum.svampbobfyrkant skrev 2010-10-25 23:32:17 följande:Kom igen herr rosevelt... Det VAR uppenbart vad Nessima syftade på. Men du verkar vara på krigsstigen så att du missade det kan vara förståeligt, man att sen förvränga genom att citera delar av det ursprungliga inlägget är lågt... Skulle du mena att jag behöver data som stödjer följande påstående?
-Jag jobbar som kassörska på ICA, och något som är ganska spännande är att det alltid är mer folk på fredagar!
Skulle någon tvivla på att det var mer folk i affären på fredagar, och detta diskuterades, så verkar det väl rimligt att man lägger fram stöd för den ståndpunkten ja. -
Bara att börja bokföra varje gång du vaknar famlande krampaktigt.M C skrev 2010-10-26 18:39:40 följande:Anekdotiska bevis, räknas även störd nattsömn där? Den borde gå att mäta. Antalet drömmar man famlar sig krampaktigt ur isf bara vaknar ifrån?
-
Fanns delar kvar av den utmärkta dokumentären SVT sänt om just månen, enjoy: svtplay.se/v/2209823/vetenskapsnyheter/videoklipp__james_randi_manskeptikernas_forkampe
-
Är det verkligen någon här som ifrågasatt upplevelsen? Det som ifrågasätts är påståenden om samband som inte existerar (Som t.ex ökad barnafödande eller fler våldsbrott vid fullmåne).7 små apor skrev 2010-10-27 14:59:06 följande:Att "uppleva fel" är en rätt märklig, och trångsynt inställning faktisk.
Att folk upplever att de sover sämre stämmer säkert. Däremot är jag inte lika övertygad om att de egentligen sover sämre vid fullmåne utan tror det är betydligt sannolikare att de fallit offer för confirmation bias då de sätter ett felaktigt samband mellan sin tidvis dåliga sömn och just fullmånen. -
Låt oss då försöka lista ut vilken artikel/rapport som menas.
Söker vi på begreppet "Birth rate" och "full moon " och dessutom låter google hålla sig enbart till den omtalade domänen www.bmj.com så får vi en enda träff. Tyvärr har jag inget konto så jag kan inte läsa hela artikeln, men den börjar iaf såhär:
"There is a widespread myth that births occur more commonly at around the time of a full moon. "
-
Sorry glömde länken, slarvigt...B2011 skrev 2010-10-27 18:40:12 följande:länka till adressen där man kan läsa undersäkningen. jag har nämligen tillgång till alla artiklarna via mitt universitet.
http://www.google.se/search?as_q=%22birth+rate%22+%22full+moon%22&as_sitesearch=www.bmj.com -
Skulle spontant säga av erfarenhet att barnmorskor kläcker ur sig en hel del som saknar belägg. Det verkar vara väldigt mkt traditioner och myter som sprids inom barnmorskeleden.M C skrev 2010-10-28 08:49:32 följande:Tja, det var barnmorskan som sa det.
Roligaste ögonblicket på BB besöket inför förlossningen var när en tjej frågade barnmorskan som just informerat om de olika smärtlindingsmetoderna, hur akupunktur egentligen fungerar -
Nå, läst den än? Och får vi andra snart ta del av studien du syftat på?7 små apor skrev 2010-10-25 13:24:48 följande:Jag vet inte om du missade att det rörde sig om en googling samt att jag kommer att läsa om än inte idag?
Nåväl första träffen handlade om en studie publicerat i British Medicine Journal. Eftersom jag inte läst än vore det tämligen taffligt att ens försöka ange källor utan du får göra som jag, googla eller så får du ge dig till tåls till jag har läst. -
Otålig och otålig. Finner det bara ganska märkligt att hänvisa till studier man inte själv läst. Eller ens "känner" för att läsa när en summering efterfrågas. Man klarar inte heller att ens länka till studien. Man kan väl sammanfatta det som så att använda en okänd studie som argument inte är speciellt mycket värt i en diskussion.7 små apor skrev 2010-11-01 14:37:56 följande:Otålig?
Påminner dig om vad jag skrev förut: att jag skulle återvända till dig personligen när jag fått lust och tid att läsa. -
Ikväll klockan 20:00 så går dokumentären om fullmånen igen. Rätt många i den här tråden som borde se den.
" Del 11 av 18: Fullmåne. I alla tider har människan fruktat fullmånen. Under dess sken blir människan galen, många ligger sömnlösa och fler barn föds. I kvällens film ger sig Rasmus Åkerblom ut på nattvandring bland poliser, ordningsvakter och barnmorskor som alla vittnar om att de har extra mycket att göra dessa nätter. Men finns det verkligen vetenskapligt belägg för att vår närmaste himlakropp har den makten över oss? Från 11/1 i SVT2. Även i SVT2 5/11, SVT2 6/11 och SVT1 7/11. Textat sid. 299. 5.1-ljud. Börjar: 20:00 Slutar: 21:00 Längd: 60 min"
-
Öhm nej, det har jag heller aldrig påstått. Varför dra egna slutsatser av information som inte existera? Kan det vara så att du gör det även i andra fall?Popov skrev 2011-02-21 07:49:46 följande:Aha, du är barnmorska
-
Ja, och hur får du det till att jag måste vara barnmorska för att ha (odefinierad mängd) erfarenhet av det?Popov skrev 2011-02-22 14:43:18 följande:Du skrev att barnmorskor kläcker ur sig en hel del som saknar belägg.
Och detta visste du av erfarenhet.Exakt var påstår jag att det är via deras läroböcker de sprider myterna? Sluta påstå att jag säger saker jag inte sagt.Popov skrev 2011-02-22 14:43:18 följande:Och sen att det var väldigt mkt traditioner och myter som sprids inom barnmorskeleden.
Alltså ifrån deras läroböcker -
Exakt vad har jag sagt som saknar belägg?Popov skrev 2011-02-23 13:36:58 följande:Sluta kläck ur dig saker som saknar belägg
-
Sluta göra en halmgubbe, jag har adrig sag att barnmorskor inte "vet så mkt". Jag sa att mina egna erfarenheter är att det florerar en hel del myter bland de barnmorskor jag stött på.Popov skrev 2011-02-25 10:27:54 följande:Att barnmorskor inte vet så mycket och därav förlitar sig på sina myter
Men okej, om du tycker att dinna fördommar räcker som bevis. Så förmodar jag att du besvarat mig -
Att sova sämre när det är ljust? Absolut, det tror jag också.Rosahjärta skrev 2011-02-25 10:37:34 följande:Så ja tror de bara finns i människans natur