Det är inte så att rosa är dåligt. Personligen tycker jag inte det är någon snygg färg, utan saken till varför folk diskuterar barnkläders färg är för att man tycker att barn ska få ha alternativ. Så att det inte finns "tjejfärger" och "killfärger". Låt lillgrabben ha på sig en rosa klänning om han vill, eller låt honom ha på sig en mörkblå tröja och svarta byxor. Men gå inte och säg till tjejen att "du kan inte ha på dig den där tröjan, det är en KILLTRÖJA, kom så går vi och kollar på gulliga tröjor istället".
Det jag stör mig på är att "tjejkäder" för småbarn kan ofta vara opraktiska. Spets, tyll, kjolar, ljusa färger etc gör sig inte så bra i aktiva utomhuslekar. Barn ska praktiska kläder, framför allt.
Varför ska man könskoda småbarn? I åldern 0-5 år så är det knappast någon skillnad på flickor och pojkar egentligen, så varför skynda på det här med manlighet och kvinnlighet?
Jag har inga egna barn, men jag tycker det är synd när jag ser hur barn gör saker som förväntas av det utifrån deras kön. Tjejer leker med tjejer, killar leker med killar. Barn som säger sånt som "du kan inte ha på dig rosa, du är en kille!", kanske inte för att någon sagt så, utan för att de märkt att killar oftast inte går klädda i rosa. När jag gick i lågstadiet var jag inte ett dugg intresserad av smink, hårgrejer eller matlagning. Ändå var det som vi fick göra på tjejkvällen på fritids, när killarna spelade pingis. Varför ska vi dela upp det så? Kan inte var och en göra det som det som man själv tycker är kul?
Varför har du ett behov av att visa upp "din lilla prinsessa"? Jag kan tycka det är fint att vara stolt över sitt barn, men när någon uttrycker sig så kan jag undra om inte du lever ut dina egna önskemål genom ditt barn. Om hon nu (inte när hon blir större), vill ha på sig "grabbiga" kläder eller vara riddare/batman/Aladdin på maskeraden, vad gör du då?
Det är väl inget fel på rosa i sig. Det som är fel är att koppla oskyldiga saker så som färg till könsroller, kan jag tycka. Eller att anta att flickor alltid tycker om rosa, och inte se individen.