• Anonym (mycket ledsen)

misslyckad skelningsoperation

Jag har skelat ganska mycket sen jag var liten. Som vuxen valde jag att operera ögat. Först såg det bättre ut än innan operationen, men sen blev det värre och värre. Det visade sig att stygnen släppt och läkarna fick operera ögat igen.  Efter andra operationen skelar jag fortfarande mycket mer än vad jag gjorde innan jag opererade mig första gången. Men när jag träffat min ögonläkare så hävdar han att jag skelar mindre och att de inte vill göra fler operationer för att musklerna "tar slut", att de vill spara om jag kommer skela ännu mer senare i livet. Jag vet inte hur jag ska kunna acceptera detta öde. Jag känner mig så otroligt  ledsen att jag över huvudtaget gjorde den där operationen för flera år sen.  Sen förstår jag  inte hur läkaren kan säga att jag skelar mindre, då jag innan operationen kunde få det att se ut som jag inte skelade i flera olika "positioner". Numera råskelar jag JÄMT. Jag får en chock varje gång jag ser mig själv i spegel.

Vet inte vad jag ska göra. Någon som har något råd?

• Svar på tråden misslyckad skelningsoperation
  • Anonym (Optiker)

Kanske kan du konsultera en annan läkare?
    Kan vara bra att få en second opinion.

Ang hans utlåtande om att du skelar mindre så kanske han mäter skelningen i antal prisma och att de är färre medan det kanske ser värre ut? 

• Anonym (skelar också.)

Men stackare då. Du är modig som vågade operera dig. Jag skelar också, och har funderat på att operera mig, men vågar inte pga att jag hört att det inte alltid funkar för alla. 

Gick du på nån slags rehabilitation efteråt? Som gör att man får träna upp musklerna i ögat med olika övningar. Det finns special optiker som sysslar med sånt.

Jag hoppas det blir bättre för dig.

• Anonym (mycket ledsen)
    Anonym (Optiker) skrev 2010-10-24 20:52:35 följande:
    Kanske kan du konsultera en annan läkare?
    Kan vara bra att få en second opinion.

Ang hans utlåtande om att du skelar mindre så kanske han mäter skelningen i antal prisma och att de är färre medan det kanske ser värre ut? 
    aha, det låter som det kan stämma. 
    Men jag förstår inte poängen med att operera överhuvudtaget om det inte är kosmetiskt. Eftersom jag  var vuxen vid operationen så var jag hela tiden medveten om att det vilande ögat inte skulle få någon förbättrad funktion.

Tyvärr ser jag dubbelt nu också sen efter operationen.

Att träffa en annan ögonläkare låter som en bra ide. Jag hoppas det finns inom mitt landsting. 
    Tack för ditt svar! 
  • Anonym (mycket ledsen)
    Anonym (skelar också.) skrev 2010-10-24 20:57:46 följande:
    Men stackare då. Du är modig som vågade operera dig. Jag skelar också, och har funderat på att operera mig, men vågar inte pga att jag hört att det inte alltid funkar för alla. 

Gick du på nån slags rehabilitation efteråt? Som gör att man får träna upp musklerna i ögat med olika övningar. Det finns special optiker som sysslar med sånt.

Jag hoppas det blir bättre för dig.
    Nej, ingen rehab alls. 

det låter ju jätteintressant med special optiker. Vet du om det finns i Stockholm?

Angående att jag vågade operera mig så var jag inte medveten om att det kunde bli värre av operationen, bara att skelningen kunde komma tillbaka. Hade jag vetat om att jag skulle se ut så här så hade jag aldrig någonsin opererat mig...
  • Anonym (Optiker)

Anledningen till att du ser dubbelt nu är troligen just det att skelningen är mindre.
    Däremot har du ju ingen samsyn eftersom du skelat så "illa" redan tidigt och då blir det dubbelt.

Vissa optiker, bla jag , har lite mer utbildning inom skelning/prisma.
    Fråga hos optiker om de är bra på det eller inte, men träningar gör man nästan inte längre.
    Oftast är såna fall av skelning som ditt mera ett fall för ortoptisterna iaf.

Det finns en duktig kille på St Eriks bla.
    Ska inboxa dig. 

• Anonym (Optiker)

Äh, vi är ju båda anonyma
    Hoppas man får lägga ut namn.

En ortoptist som heter Saber jobbar dels på St Eriks och dels på Synsam Nybrogatan.
    Han kan vara en att fråga om du inte får tag på läkare eller för att fråga om träning. 

Svar på tråden misslyckad skelningsoperation