Vi som har barn med kliande/besvärliga eksem
Hej!
Min dotter på 2,5 år har allergi mot ägg och jordnöt.
Hon har även så kallade "vanliga" böjvecks eksem som blossar upp emellanåt.
Nu på sistone så kommer det även några konstiga röda prickar som ser ut som myggbett, eller finnar.
De sitter ganska utspridda över armarna/handlederna, men hon har även haft på magen och benen.
Dessa kliar, hon river....och så blir det ännu värre.
Vi kör bara med neutral tvättmedel. Jag undviker såklart det vi vet hon är allergisk mot.
Hon får bada mycket sällan, vi duschar bara snabbt. Hon smörjs med Miniderm rikligt varje dag, och ibland när hon har fått mycket uslag/eksem blir det en medelstark kortison som vi fått utskrivet.
Jag tycker det är enormt jobbigt. Att se henne ha sån klåda, speciellt på nätterna. Ibland sover vi knappt alls.
Min man blir frustrerad/arg. Han säger att det måste ju finnas något vi ger henne som är fel.
Jag är den som är "lugnare", eller åtminstone försöker vara, och tänker att det kan bero på att hon är förkyld just nu, eller väderomslag o.sv....
Detta är otroligt svårt, känns också som jag lägger all skuld på mig själv.
Min man gick nästan till attack mot mig för någon vecka sedan och började skälla och ifrågasatte om jag verkligen tvättat ALLT i rätt tvättmedel. Jag känner mig bara ledsen och går undan.
Hur gör ni andra med dessa hudbesvär, och hur reagerar era respektiva och ni själva?