Raskask skrev 2010-10-25 16:48:31 följande:
Jag tänker lite som så att om man behöver ett organ så kanske de andra organen man har som fungerar har fått lite stryk under tiden så att säga. Och de blir väl lite påverkade av alla mediciner som större organbyten kräver också, så de som donerar och de som behöver organ är kanske inte riktigt samma individer?
Jag är anmäld till organregistret, min man är inte det. Han misstänker som rätt många gör att sjukvården inte "gör allt" om man är villig att donera organ. Vi har helt olika inställning där, men om jag skulle välja skulle jag ju hellre donera mina organ till maken den dag jag inte behöver dom, än till någon som är anmäld till organregistret. Fast det kan jag ju inte bestämma, och jag tror att det är så det måste vara. Om man skulle börja ställa krav på att alla som tar emot organ ska göra det ena eller det andra så hamnar man i en situation där godtycke råder lite väl mycket kan jag tycka.
Nej det är sant,men jag utgick ifrån att alla skriver på ett donationskort innan dom blir sjuka,råkar ut för olyckor osv.
För mig är det självklart att jag vill ta emot organ om jag behöver och då såklart ge organ den dagen jag inte behöver det,allt annat är egoistiskt tänkande.
Din man skulle säkert vilja ha ett hjärta om han behövde det oavsett om sjukvården "gjort allt" eller inte,men han vill inte erbjuda sitt när han har dött!!!!