Anonym (Rådlös) skrev 2010-10-27 21:22:44 följande:
Svårt att förklara men ska försöka..
Hon har ett beroende, är medicinerad för ep, hon tar steosolid men även andra mediciner.
Hon tog pengar från sin mans sparande, tog sms-lån rev sönder alla räkningar som kom från sms-lånet att kronofogden sattes in och min man fick låna pengar av min mamma för att betala tillbaka de x tusentals kronorna för att INTE gå i konkurs.
Men hon går till Karolinska och de har inte ens sattit sig ner o diskuterat hennes sjukdomsbild utan skriver ut tabletter till henne. Enligt henne själv så hade hon fått fel medicin av en neurolog då hon togs emot av en vikarierande neurlog han hade sagt att hon hade fått fel medicin i 2år! Så han bad henne sluta med den medicin hon hade tvärt för att börja ny, men då tog hon steosoliden o fick 4 anfall på raken. Detta var dagen innan hon skulle ta ut sin nya medicin fast läkaren sagt att hon absolut inte skulle ta annan medicin än den han skrev ut. Jag vet jättekrångligt men så ligger d till!
Ang ekonomin.
Din man fick låna pengar för att det inte skulle utmätning från KFM, inte konkurs.
Konkurs är en rättslig process som innbär att det måste finnas en sökande (oftast borgänär). Denna process kostar pengar och leder inte någonstans mer än att man fastställer de skulder som finns
Så en konkurs handlar det inte om och ibland måste man rannsaka sig själv om det man gör för andra för att hjälpa, verkligen hjälper eller bara hjälper sjukdomsbilden
Ang hennes besök på Karolinska.
Det kan säkert vara så att det blivit ett fel där, men man har som vuxen person ett ansvar mot sig själv att följa upp sådant som blir fel och kräva hjälp
Man kan inte bara säga att det blev fel för 2 år sedan och sedan stunta i det, så funkar inte livet
Om ni anhöriga vill hjälpa till är det där ni ska börja nysta
Det är dessutom tydligt att hon har mer än en läkare.
Det kan vara helt naturligt, men vad som inte är naturligt är att dom inte samarbetar.
Här har hon också ett ansvar som vuxen människa, men det kan också vara ett annat håll som ni kan nysta i.
Men om ni som anhöriga vill hjälpa måste ni vara insatta i vad som händer, vad saker och ting verkligen betyder