Inlägg från: Mausiii |Visa alla inlägg
  • Mausiii

Florister och blomälskare SE HIT!

Jag är väl mest hobbyflorist (jobbar extra i blomaffär sedan 10 år, men är inte utbildad florist)... Blommor och svamp har hört till mina absoluta intressen hela livet.

Jag kan hyfsat mycket om vilda blommor, trädgårdsblommor, växthusodling och en del om snitt. Sedan är jag utbildad svampkonsulent, så är det någon som undrar något om svamp, så står jag gärna till tjänst och svarar på det jag kan.

• Mausiii

Porslinsdockan

Jag vill inte störa dig med mina svampar. Ville bara säga att jag kan det om någon undrar något. Har redan provat med en svamptråd och du kan kanske gissa att intresset var rätt lågt.

• Mausiii

Lite om orkidéer

Nu har vi visserligen glidit ifrån Amaryllisar... men...

Jag har ca 40 orkidéer och har märkt att det egentligen inte spelar någon roll om man råkar klippa ner stängeln eller inte. Har orkidén lust att blomma, så hittar den en väg att göra det!
    Om man sparar ett eller två "ögon" på stängeln, så kommer det en eller flera förgreningar därifrån, skulle man klippa av den helt så kan den skjuta en ny stängel efter bara ett par veckor! (Det har förekommit att katterna drämt ner mina orkidéer i golvet och stänglar brutits av på olika höjd, men nya stänglar har alltid kommit.
    Jag har även kapat av stänglar när jag gjort brudbuketter och då har det rört sig om några veckor/någon månad innan nya stänglar kommit.)

Jag har börjat att plantera om mina orkidéer. Vissa som blommat som tossiga mår riktigt dåligt och har knappt några rötter kvar (jag har räddat en del från folk som inte kan ta hand om dem och har fått sådana som inte kan säljas i blomhandeln längre). Så jag har planterat om dem i vitmossa och ny kompost. En planta som fört en döende tillvaro med spagettisladdriga blad i ett halvår har spätt ny spänst i alla blad och Dessutom 2 nya blad på två månader... Snacka om vad lite vitmossa kan göra för en orkidés hälsa!

www.orchidehuset.se/Arkiv/Omplantering.htm

• Mausiii

Ja, just det felet med vitmossa gjorde de ju i Ronja Rövardotter, där de använde renlav/ fönsterlav. Nu tror massor av människor fel...

RENLAV/FÖNSTERLAV (det finns olika flera arter, de brukar växa på torr barrskogsmark, gärna på hällar):
    www.malax.tv/juni1/photos/photo60.jpg
    www.gnarpan.com/album/album_01/slides/Renlav.JPG

Kortfattat om lavar i största allmänhet med bilder:
    www.skola.kristinehamn.se/brogard/personalsidor/lars/blslav.htm

VITMOSSA (finns flera arter, men de brukar växa på fuktig/sumpig mark i granskog. Har t o m sett att man säljer torkad vitmossa på internet för orkidéplantering):

www.tfe.umu.se/personliga/bt/vitmossa3457.jpg
    it.hule.harryda.se/biologi/pics/mossa5.jpg
    www.odla.nu/artiklar/images/bilder/uppdragen-vitmossa-jpg.jpg

Kortfattat om mossor i största allmänhet med bilder:
    www.skola.kristinehamn.se/brogard/personalsidor/lars/mossor.htm

• Mausiii

Och som jag visade i länken tidigare om orkidéplantering, ser man ju tydligt att det är vitmossa det handlar om och inte renlav/fönsterlav som sälja som vitmossa/adventsmossa i vanliga handeln:
    www.orchidehuset.se/Arkiv/Omplantering.htm

Utförliga artiklar/Sidor om orkidéer:

www.odla.nu/artiklar/orkideer_i_tusenfalt.shtml
    web.telia.com/~u11206828/sweindex.htm
    www.orchidehuset.se

"Ni som har problem med plantorna - gula och/eller slappa blad bör lyfta ur plantan ur komposten den står i. se efter om rötterna är fasta och fina och undersök hur komposten ser ut.

Är komposten väldigt nerbruten eller kryllande av insekter eller om den påvisar något annat konstigt så ska allt material bytas ut om rötterna verkar må bra. se till att blanda i fräsh vitmossa (Sphagnum spp.) i komposten.

Har rötterna försvunnit, eller om de ser skadade eller ruttna ut = är svarta och mjuka, så är det dags för en rejäl vitmossekur.
    avlägsna alla dåliga rötter och plantera om orkidéen så att den har de kvarvarande rötterna i luftigt packad vitmossa. har inte orkidéen några rötter alls så ska själva 'bladroten' sättas i vitmossa. med fördel placeras plantan i plastpåse eller någonstans där det råder en högre luftfuktighet. även ljus är viktigt, men akta orkidéerna för stark vårsol.

Skär ni bort ruttna delar bör snittytorna behandlas med svavelblomma eller kanel för att förhindra svampangrepp."

• Mausiii

Kan inte rå för det...

När jag brinner för något delar jag gärna med mig...

• Mausiii

Supersuf
    Det beror lite på vad för sorts en du har på balkongen. Om det är en prydnadsen, typ sådana som man säljer i blomhandeln vid jul eller en vanlig en buske...

Prydnadsenar brukar man ha inomhus och de är vanliga i t ex adventsgrupper. Problemet är att luften inomhus är för torr, vilket kan få barrväxten (=enen) att tappa barren och torka ganska snabbt.
    Så om det inte är minusgrader ute, kan den stå där då, ta in den om det hotar bli minusgrader och så ut igen vid plusgrader. Inomhus har du den så ljust och svalt som möjligt och duschar den då och då. Se till att den aldrig torkar ut med överdriv inte vattningen.Så fort det blivit tillräckligt varmt ute, kan du plantera den ut i rabatten eller en riktigt stor kruka, där den har bättre chans att klara sig. De kan växa till och bli riktigt stora.

Vanlig en är å andra sidan en mycket härdig buske som trivs på sandblandad, torr och mager mark (t ex i hagar och klippiga, soliga skogsgläntor). Den tål att misshandlas bra.

Här är lite info om vanliga enbuskar:
    linnaeus.nrm.se/flora/barr/cupressa/junip/junicom.html

• Mausiii

Var i Stockholm i helgen och gjorde ett besök på Orchidéhuset på Tegnérgatan... Man blir ju alldeles ha-galen av att gå in där!

Köpte 3 nya orkidéer och lite tillbehör:

Hängande Vanda i korg (otroligt vacker, blå/lila, svårskött och krävande orkidé)
    www.orchidehuset.se/images/Ascocenda-Princess-Mikasa-2.jpg
    www.orchidehuset.se/images/Vanda%20Blue%20Magic.jpg

Oncidium (små väldoftande aprikosfärgade blommor, hyfsat lättskött)
    Ser ut ungefär så här: www.orchidehuset.se/images/Oncidium%20ornithorhynchum.jpg

Odontoglossum (rätt stora, spretiga blommor i virött och vitt, hyfsat lättskött)
    ser ut ungeför som denna: www.orchidehuset.se/images/Odontoglossum_hybrid_05.jpg

Sen var jag inne på Weibulls på Sveavägen och fyndade roliga och annorlunda tulpanlökar för 10 kr/förpackning (ordpris ca 50-60 kr), lite grönsaksfröer och ... en champinjonodlingslåda!

Kommer inte att julpssla så mycket med blommor hemma. Jag lär få min beskärda del när jag gör julgrupper i affären!

• Mausiii

Gulletuss

Jag tänkte lägga upp bilder på mina nya läckerbitar i mitt galleri...
    Vad gäller vitmossa, så såg jag att de sålde det (torkat) i små typ 2-liters fryspåsar för 40 spänn(!) på orkidéhuset. Jag tror att de plockat själva och torkat...
    Där jag bor är det bara att gå ut i närmaste skog och plocka hur mycket som helst. Det finns i varenda mosse! Jag antar att någon bra återförsäljare som har hyfsat kruk-orkidésortiment kanske säljer riktig vitmossa också?! Eller kanske jag ska bli vitmosseförsäljare!

Jag har tittat på alla fönsterlavsförpackningar jag hittat i helgen, men det har inte stått "Vitmossa" på någon förpackning... Det brukar kort och gott stå "Adventsmossa". Men det är ju som sagt ingen mossa.

Förresten var svamp- och växtgurun Pelle Holmberg på Nyhetsmorgon i förra veckan och visade en massa fint man kunde göra med mossar och lavar, lite regler för plockning och där tog han upp grundläggande skillnader mellan mossor och lavar för dem som inte vet. Enklaste grundregeln: mossor är gröna, lavar är grå! Och lavar är ju egentligen inga växter, lavar är utan svamp och alger som lever i symbios med varandra...

• Mausiii

Fru Hilde

Jag vet inte var i landet du bor, men jag betvivlar att det blivit ordentlig tjäle i backen. Det kanske rör sig om någon cm om du bor i mellansverige eller södra sverige.
    Om jag inte hinner få ner mina lökar gör jag en liten fuskis: Jag lägger ner lökarna i en frigolitkartong och ställer ut den intill huset under vintern. Då ligger de lika skyddade som i backan. Så fort tjälen går ur backen planterar jag dem. Resultatet kan bli att de kommer upp lite senare.

Förra våren fick jag upp 3 skraltiga tulpaner, resten åt rådjuren som primörer. Nu har jag köpt påsk- och pingstliljor, för rådjuren äter dem inte. Dessa sätter jag ut i trädgården. Och så har jag kommit på en enkel men genialisk och rådjurssäker plantering av mina tulpaner: I växthuset.... Då kommer de dessutom att blomma tidigare!

Svar på tråden Florister och blomälskare SE HIT!