• Anonym

Ni med höga bolån?

Jag och min sambo har bolån på 1,5 miljoner, vi bor i Stockholm och har en gemensam brutto inkomst på ca 700 000/år. Jag skulle vilja ta mer lån för att kunna bo där vi vill, men min sambo är så försiktig (klok?) och vill helst inte öka bolånet. Jag undrar mest av nyfikenhet, hur mycket har ni andra i bolån och hur stor är er gemensamma inkomst? Jag är nämligen övertygad om att vi kan klara att öka lånet!

• Svar på tråden Ni med höga bolån?
  • Anonym (Tilia)

Vi har bolån på ca 1,3 milj och bruttoinkomster på ca 730 000/år. Då jobbar jag 75% med 100% tjänst så jag skulle kunna öka min inkomst. Inga övriga lån eller krediter.

Jag hade heller inte velat ha högre lån utan prioriterar att kunna resa utomlands och att inte behöva vända på varje krona.

Fast det beror ju på hur gärna ni vill flytta till ett nytt boende. Vi är nöjda med både huset, skolan och omgivningen där vi bor. Hade vi däremot vantrivts så hade vi rent ekonomiskt nog kunnat öka lånen en aning.

• Kjell2

Det är bara ni själva som kan avgöra om ni klarar ett högre bolån eller inte. Att jämföra med andra är farligt och kan leda till fel slutsatser.

Gör en liten budget, baserat på dagens kostander. Jämför sen ny med nuvarande bostad.

Gör sen en känslighetsanalys. Vad händer om räntan går upp, någon bli arbetslös, ni skaffar barn?

Tänk på att det inte är bara lånet som påverkar vid ny bostad utan även driftkostnader, månadsavgift, renoveringar, pendlingskostnad, kanske ny komunalskatt mm.

Sen är det egentligen inte frågan om vad ni har råd med utan vad ni vill använda pengarna till. En dyrare bostad ger mindre pengar till resor, öl, pensionsparande, hobby, kläder osv.

/Kjell

• Anonym (stockholmare)

Vi bor centralt i stockholm och har 2.5 miljoner i lån. (inga topplån, vi la in ganska mycket)
    Vi tjänar cirka 840 000 tillsammans per år. 
    Det är lugnt nu men var mindre roligt när räntan var hög.
    Visst klarar vi oss bra, man får välja hur mycket man vill ha över till annat helt klart. 

• Anonym (GM)

Vi har bolån på 1,2 miljoner. Vi tjänar ca 800.000kr/år tillsammans. Vår lägenhet har en avgift på ca 3.500kr, sen tillkommer ju el och sånt.

Vi klarar det riktigt bra. Vi har t ex bara en (skrutt-)bil, inga husdjur och inga barn. Men vi vill inte öka boendekostnaderna. Det räcker bra som det är.

• Anonym (hus?)

Herregud vad ni alla är rika i mina ögon! Jag och min sambo kommer aldrig komma upp i dem inkomsterna och vi räknar på att vi ska klara ett hus på 2,5 milj. Om man jämför med er är vi ju helt ute och cyklar! Ingen mer "fattiglapp" som mig som hoppas på hus eller?

Jag är ingen expert men i mina ögon skulle ni lätt klara det!

• Anonym (1,8)

Vi har huslån på 1,8 miljoner och har ca 600 000 kr i årsinkomst.
    Vi har gott om pengar över när allt är betalat och då lägger vi ändå undan ett par tusenlappar extra i "räntebuffert" tills räntan går upp. Utöver de tusenlapparna som vi lägger undan har vi ca 12 000 kr kvar efter att ALLT är betalt, mat, hygien, räkningar rubb och stubb. Tycker det fungerar utmärkt. Vi köper inte precis vad vi vill, men vi åker utomlands vartannat år, unnar oss kläder och har råd med våra hobbies.

• Anonym

Vi har sammanlagda huslån på ca 2.3 miljoner. Det är uppdelat på två lån. Ett lån på en bostadsrätt i Stockholm  på 800.000 och ett lån i utlandet på 1.5 miljoner. Vi klarar det tack vare att vi har en ränta på 1.06 procent på lånet i utlandet och nu har en ränta på ca 2 procent på lånet i Sverige.

Jag hade aldrig skaffat lån på 2.3 miljoner i Sverige med tanke på räntan här. Fram till för ett år sedan hade jag 4.8 procent i ränta på lånet i Sverige och ni kan ju tänka er hur dyrt det hade blivit om vi haft 2.5 miljoner i lån här.

Vi har just nu en inkomst på 840.000 netto. Vi prioriterar att spara för framtiden.

• Anonym

Vi har knappt 5 miljoner i bolån, och en gemensam bruttoinkomst på ca 2,5 miljoner. Det känns som sjukt mycket i lån (även om kostnaden vid en "normalränta" på 5% "bara" blir 20.000 i månaden, vilket inte är några problem), och jag vill gärna sänka det beloppet (för att om några år kunna byta upp oss till en större lägenhet utan att behöva komma över 5 mille i lån) genom att amortera så mycket som möjligt de närmsta åren.

Spontant tycker jag att det inte borde vara några problem för er att låna lite mer pengar, men det beror förstås på vad för annat ni vill göra i form av resor, nöjen samt vad ni har för framtida familjeplaner. Vi genomgår just nu föräldraledighet nr 2 så inkomsterna är lägre än vanligt, men sen ska det inte bli fler barn.

• Anonym (nybyggt)

Vi bor i en nybyggd villa med 2,3 miljoner i lån. Vår totala bruttolön (grundlön) är ca 567000 men sett hittills i år så kommer vi landa på ca 602000 med alla påslag (maken har lätt att tjäna extra pengar då det alltid behövs övertid på hans arbete).
    Vi klarar detta lån galant och känner inga problem med att klara det sedan när räntan är högre. Idag lägger vi in 10-15000 kronor varje månad (byggmaterial, trädgård mm) istället för att belåna huset mera.
    Det känns inte som att det bör vara några problem för er att låna mer för ett nytt boende, självklart beroende på vad ni gör med resten av era inkomster.

• Anonym (trådstartaren)

Tack alla för era svar! Nej, det är helt rätt att det ändå bara är vi själva som vet vad vi kommer att klara av, jag undrade mest hur andra har det. Vi har två småbarn och vänder väl inte precis på slantarna, skulle kunna spara in på både det ena och det andra. Så det är ju verkligen en fråga vad man kan och vill prioritera. Så vi skulle nog kunna öka på bolånet.

• Anonym (Frun)

Vi tjänar ihop cirka 500000 före skatt per år och har lån på 2,5. Går alldeles utmärkt.

• Anonym

vi har 2,7 i lån och tjänar 1 150 000
    vi lever knapert efter sparande

• Anonym

Vi har lån på 2,1 milj och en sammanlagd bruttoinkomst på 900.000/år. Vi har inga problem att klara lånet.

• Anonym

Lån på knappt 3 miljoner och gemensam slant på ca miljonen per år. Inga barn men två bilar. Inga problem med lånet.

• Anonym

Vi har en sammanlagd inkomst på ca 900 000. Har bolån på 3,5 miljon. Klarar oss alldeles utmärkt.

Vi delar bolånekostnaderna lika (jag tjänar mindre), och vi betalar ca 5000 per person för boendet varje månad, och då är avgiften på ca 4000 inräknad (vi hade hyfsat med insats). Nu kommer vi behöva betala mer när räntan går upp, men så har värdet på bostaden även stigit.

• Anonym

Vi har lån på 1,3 milj. När vi köpte huset hade vi en bruttoinkomst på ca 450000, nu har vi en bruttoinkomst på runt 350000 (jag jobbar deltid sedan vi fick barn) och vi klarar det utan problem. Vi har inga topplån.

Svar på tråden Ni med höga bolån?