Katten ruskar på huvudet hela tiden?
Vår honkatt ruskar hela tiden på huvudet. Som att hon är yr eller har nåt i öronen. Jag har försökt tvätta öronen med bomull, men det verkar inte hjälpa.
Nån som varit med om liknande?
Vår honkatt ruskar hela tiden på huvudet. Som att hon är yr eller har nåt i öronen. Jag har försökt tvätta öronen med bomull, men det verkar inte hjälpa.
Nån som varit med om liknande?
Kanske har skabb i örat!!
Om det är så, tvätta med ljummet vatten och en mild tvål! Barn tvål på apoteket brukar vi ha använt till våra djur!
Jag skulle också gissa på öronskabb.
Kliar hon sig? Har du kollat i öronen om du ser något som ser ut som "smuts"?
Om det nu är skabb så hjälper det tyvärr inte med tvål, utan man får speciella örondroppar av vet som man får droppa. Måste även ges efter att det synliga skabbet är borta, då det fortfarande finns ägg som måste kläckas och bli medicinerade mot.
Usch! Smittar det?
Ska ringa genast ringa vet imorgonbitti
tror med på skabb.
min katt gjorde så, bara ringa vett o få tid o kolla upp det, du kan få om dom tycker det är väldigt mycket skabb en rengörimg av vetrinären som kostar extra pengar men det var klart värt det. sen får du utskrivet recept på droppar som ska droppas i örat eller i nacken beroendes på vad vetrinären anser är bäst.
men du bör ta o kolla upp den snabbt
öronskabb smittar bara till andra djur inte till människor
Du kan kolla själv hemma om det är skabb (det smittar inte till mäniskor).
Ta en tops som är fuktad och "pilla" lite försiktigt i örat. Om det kommer nåot svart på den så är det skabb. Fasst vet. gör ju bättre koller såklart. :)
Sonic: Ja, ska man konstatera skabb vill man nog ändå se själva skabb-djuret i mikroskop. Men visst, oftast är det skabb när sekretet är svart och katten har problem. Dock inte alltid.
Numer behandlas de även med spot-on.
Jag tror också på skabb. Har behandlat många skabb-katter jag så jag är minst sagt van. Man kan använda frontline, en halv pipett i vardera örat (ja, direkt i örat, inte i nacken som man annars använder den) men först rengör man öronen väldigt noga, gärna med öronrens eller babyolja (man tar först lite öronrens/babyolja i öronen, gnuggar lite utanpå så det fördelas, kan låta det verka en liten stund, sen tar man massor med topz och gör rent...) och sen får man låta öronen vara i ca 4 veckor, alltså inte gå dit och gräva i dem under tiden. Låt Frontlinen verka ifred.
Ibland behövs det en omgång till efter 4 veckor. Sen finns det ju en uppsjö med "riktiga" skabbmedel, men de måste veterinären skriva ut. Lycka till!