• Anonym (Mamma)

Hjälp mig räkna ut bostadstillägget vid aktivitetsersättning

Dottern på 19 år har precis blivit beviljad aktivitetsersättning tom okt 2012. Har försökt räkna på vad/ om hon kan få bostadstillägg och ev särskilt bostadstillägg.

Hennes pension kommer att vara 7019:- i månaden före skatt och hennes hyra är 4467:-/månad.

Kan någon hjälpa mig att räkna på om och hur mycket bostadstillägg hon isåfall kan få?

• Svar på tråden Hjälp mig räkna ut bostadstillägget vid aktivitetsersättning
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2010-10-25 17:24:31 följande:
    Gå till försäkringskassans hemsida (www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...) och klicka på "Räkna ut bostadsbidrag".
    Fast där är det ju bara om man söker bostadsbidrag, inte bostadstillägg. Därav min fråga här.
  • Queen Of Darkness

När jag fick det (fick sista gången december 2008) så fick man 95% av hyran. Fanns vissa regler men dem minns jag tyvärr inte.

♥ Amanda, Isabella & MiniMe ♥
  • gullican

Man kan få maximalt 93% av bostadskostnaden upptill 5.000. Vid beräkning tas hänsyn till dels boendekostnad, ålder och inkomst. För din dotter som har aktivitetsersättning som enda inkomst(?) är fribeloppet 89.040 kr och det hamnar hon under. Alltså bör hon få det maximala beloppet till hennes hyra viket blir 4.154 kr

• Bebislängtan82

Har en kompis som har en hyra på 5472 kr och får 4500 kr i bostadstillägg

Det är lite olika, enklast är ju att ringa och prata med dom

Är 2010 vårt år
  • jenniss

Om man har en hyra på 5000 och aktivitetsersättning hur mycket får man då i bostads bidrag.

• Anonym (Sara)
    jenniss skrev 2016-04-08 20:18:32 följande:

Om man har en hyra på 5000 och aktivitetsersättning hur mycket får man då i bostads bidrag.

Du får inget bostadsbidrag, du kan få bostadstillägg med 93% av din hyra, i ditt fall 4650 kronor. Om du bor ensam så klart, annars får du troligen inget alls.
  • jenniss

Får jag mer pengar om ja bor i ett lss boende. Eller bara den summan som du sa. Har bara aktivitets ersättning nu. Men tänkte om.ja får något annat tillägg

• Anonym (Sara)
    jenniss skrev 2016-04-09 18:50:03 följande:

Får jag mer pengar om ja bor i ett lss boende. Eller bara den summan som du sa. Har bara aktivitets ersättning nu. Men tänkte om.ja får något annat tillägg

Nej, du får inte mer pengar av att bo i ett lss boende vad jag vet. Om du däremot har höga merkostnader kan då få hjälp av Försäkringskassan, men det är mycket svårt att få. Har du ingen kontakt på Hab? Men mer pengar kan du annars inte få.
  • jenniss

Tänkte om.man får från försäkringskassan. Eller är de bara min aktivitetsersättning man får,?

Svar på tråden Hjälp mig räkna ut bostadstillägget vid aktivitetsersättning