• Lienne

Jag är rädd att vara ensam med mina egna barn...

Jag vet att det är helt absurt, men jag får nästan panik när jag måste vara ensam med mina underbara barn under en längre tid (dvs ett dygn eller längre). Jag älskar mina barn oändligt mycket och vill inte verka otacksam. Problemet är att jag inte vet hur jag ska överleva nattning osv. Båda vaknar flera gånger per natt, bebisen (9 mån) ammar och tvååringen vaknar och ropar stup i ett. Jag är helt slut och orkar inte gå skytteltrafik mellan barnen på natten och sedan tampas med tvåårstrots och utbrott om dagen. Blir så stressad när båda barnen skriker i stereo.

Hur klarar ni andra flerbarnsföräldrar (med tätt mellan barnen) av att vara ensamma med dem? Att vara ensam en dag är inga problem, det är framför allt nätterna jag bävar för... Jag känner mig så otillräcklig och skäms över att jag är rädd för att vara ensam med mina egna älskade barn.

Jag är också rädd för att något ska hända barnen (t.ex att de sätter i halsen och kvävs) när jag är ensam med dem. Jag tror delvis att detta beror på att det var traumatiskt när min äldsta föddes och under första tiden.

Vad ska jag göra för att räcka till för mina barn?

• Svar på tråden Jag är rädd att vara ensam med mina egna barn...
  • lövet2

Om jag är ensam på natten med små barn, så får de sova inne hos mig. Då vet jag säkert att jag hör om det är något, och så behöver jag inte kliva upp för minsta lilla!

• Annaïck

Vore det jag som var hemma ensam hemma med så små barn så skulle jag låta dem sova i dubbelsängen med mig. Tryggare och inget spring.

På dagarna när det blir stökigt och trotsigt skulle jag dra ut på en aktivitet typ parken eller öppna förskolan

• Jessa med 3

Jag har tre barn tätt och har från början behövt ta en hel del kvällar och nätter själv eftersom min man har jobb med oregelbundna tider. Först var det lite läskigt, men sen skapar man egna rutiner för att det ska fungera. Om det är enklare att alla sover i din säng, så gör så - det som är enklast för dig!

• GrönaDruvan

Har en 20 månaders och en 4 månaders. Det tog 2,5 månad innan jag vågade vara själv med dom. Då var jag illa tvungen för maken började jobba. Jag var inte ensam med dom nånting!! Inte ens 10 min!! Tycker fortfarande det är jobbigt, men nu beror det på att jag inte vet hur jag ska dela upp tiden mellan dom. Nätterna är jag aldrig själv. Jag ångrar verkligen INTE mina barn, men ibland önska jag att jag väntat några år med nr 2...

• Lioh

Jag vet känslan precis (fast jag led av panikångest/depression). Att vara ensam ansvarig för att barnen ska vara trygga och aktiverade när ens egen ork tryter är tufft. Jobba på att hitta vägar att tänka så att du inte känner dig otillräcklig, för att göra det tar i sig energi! Inse dina begränsningar och be om hjälp. Bra tips ovan att dra ut på aktiviteter, att åka till ställen där barnen kan roa sig lite själva (om de är så pass gamla) är bra då får du andhämtning. Barn som har rört sig mycket sover dessutom bättre på natten, oavsett ålder. Kosten kan ju också spela en väldig roll...sett över deras sockerintag, pirr i benen på natten kanske...

• Lienne

Tack för råden. Ska låta dem sova i dubbelsängen. Hoppas att det går att lägga dem samtidigt och att de inte håller varandra vakna. Jag tror att jag får lägga mig tillsammans med dem vid 19.30 för jag vågar inte lämna dem ensamma i dubbelsängen. Är rädd att de ska ramla ur sängen eller sparka/skalla varandra då de båda stökar runt så mycket.

Dagtid är det hektiskt. En häller ut mjölk på golvet eller ska gå på pottan just när man ska laga mat och den andra skriker... Att gå till lilla lekparken där vi bor funkar, men några större äventyr går bara om den lilla sover i vagnen för den stora kan bara springa iväg om hon får lust.

Jag antar att det är en vanesak, men jag blir så oerhört stressad!

Puh! Jag beundrar verkligen alla lugna och coola flerbarnsföräldrar.

• Lienne

Skönt att läsa att man inte är ensam om att känna så här...
    Känner mig nervös, gråtfärdig och ångestfylld inför kvällen och natten... Och så har jag sådana otroliga skuldkänslor för att jag känner så här! Som om jag inte vill vara tillsammans med mina fantastiska gullungar som jag älskar mer än något annat. Hur kan en mamma känna så här...? De är helt normala, glada, livliga barn. Problemet ligger hos mig, att jag är så nervös. Känner mig som världens sämsta förälder. Jag borde bara njuta av varenda stund av mina barn.

• alskdldskjf
    Lienne skrev 2010-10-25 18:13:14 följande:
    Ska låta dem sova i dubbelsängen. Hoppas att det går att lägga dem samtidigt och att de inte håller varandra vakna. Jag tror att jag får lägga mig tillsammans med dem vid 19.30 för jag vågar inte lämna dem ensamma i dubbelsängen. Är rädd att de ska ramla ur sängen eller sparka/skalla varandra då de båda stökar runt så mycket.

.
    Putt sängen intill väggen så är det ingen fara. Så har jag gjort när barnen varit i sängen med bara mig.
    ♥♥ Molly 040605 ♥♥ Max 060510 ♥♥ Wilmer 100901 ♥♥
  • Tinnys

Ena kanten av dubbelsängen mot vägen sen bullar du upp på ytterkanten med tex kuddar under bäddmadrassen. Babyvakt är bra, Vi har utökat vår säng 180+90 så det är inga problem här inte....

Svar på tråden Jag är rädd att vara ensam med mina egna barn...