• Ussen

Present till prematurbarn/föräldrar - vad köpa??

Hej!
    En av mina bästa väninnor ligger inlagd på förlossningen under observation då hennes bebis inte får tillräckligt med näring, med största sannolikhet kommer de plocka ut bebis när som helst. Hon har precis gått 28 fulla veckor så det kommer bli en liiiiten knatte som kommer ut. Man kan ju bara hoppas att allt går som det ska...

Nu till min fråga, vad behöver man som prematurförälder? Finns det någon pryl som är helt "oumbärlig"?? Man kan ju köpa kläder men vet ingenting om hur det fungerar när de tvingas ligga i kuvös osv. Kanske bara är onödigt så här i början. Finns det något som ni så här i efterhand minns att ni verkligen behövde?

Läste i något inlägg om elastisk sjal? Bärsjal eller?

Allt tips mottages!
    Kram
    Ussen

• Svar på tråden Present till prematurbarn/föräldrar - vad köpa??
  • lill tess

hej

kläder är alltid bra men det är ingen panik med det så länge de är kvar på sjukhuset, där får man låna.
    Finns till hands om de behöver något, det är mitt tips. t.ex laga mat för det blir mycket snabbmat man vill ju vara på sjukhuset så mycket som möjligt. Fråga dem vad de behöver..

hoppas att ni får vänta ett tag innan kompisens lilla tittar ut

lycka till

• Lefo

Det finns massor du kan göra för din kompis.
    Lyssna på allt dom vill säga det kan bli mycket ältande, hör av dig fast dom inte vill prata alla gånger så sms och ring så dom vet att ni finns där.
    Städ hjälp hemma, hemlagade matlådor, när barnet blivit stabilare på neo ta ut föräldrarna på lunch, promenad eller en tur i barnaffären.
    Sen så klart en liten, liten, boddy med töjbar halsring som man kan töja ut den för man tar på den nerifrån så man inte trasslar in sig i sonden (när man kommit ut från kuvösen så får man ha kläder på barnen, när de ligger på värmebädd så är det korta ben och armar som gäller sen när de kan hålla värmen själva så är det långärmat och långa byxben som gäller).

Hoppas nu den lilla vill vara kvar en stund till för varje dag i mammas mage är guld värd för bebisen.

/Lena

• Dalagirl

hemlagad mat är mitt tips..... i mat lådor..

• only Gizmo

va hos en kompis i går hon hade fått en åsna som man stoppar i micron(vete kudde), det kan ju vara bra när dom små ska ut i kylan i vinter.

• Bobline

Det där med maten var kanon, jag hade varit hemskt tacksam om jag hade fått den presenten. Bärsjal var inte en dum ide heller. Sen saknade jag litteratur när man satt o pumpa, eller ngt gott att äta. Inlägg för brösten gärna varma för det är lätt att få mjölkstockning. vilken fin kompis hon har som tänker så mkt på henne.

• trolltjejen

Både små kläder (stl 40) och bärsjal är bra, men är kanske inte något de har nytta av den första tiden om barnet föds snart. Stl 40 kan vara för stort, men det är vad de små barnen får ha ändå då de tas ut från kuvösen. Bärsjal hade inte jag, men jag tror heller inte att jag hade kunnat använda förrän de gått några veckor. Den första tiden har barnet slangar och grejer på sig och måste vara väldigt stilla. Man får alltså inte gå omkring och bära runt på det. Däremot får man sitta helt stilla med det brevid sängen (med sladdarna) och ha barnet hud mot hud. Jag har lite svårt att förstå på vilket sätt en bärsjal skulle hjälpa i det läget. Troligen har man nytta av den när barnet blir lite större så man inte är lika bunden vid appaterna. Något jag tyckte var bra och praktiskt var en gosig varm tröja som man kunde knäppa upp. För man brukar "sitta känguru" med barnet och då ska man ha barnet innanför tröjan så det är varmt. Praktiskt om man kan knäppa igen tröjan med en dragkedja eller knappar.

Mat är jättebra. Det hinner man inte fixa själv. Sedan kan du bara vara stöd, lyssna och finnas där. Det är nog det viktiga.

• Ida och Razmus Mamma

håller med övriga, att få hemlagad mat är oerhört skönt. sen att det finns någon som lyssnar på ens historia. även om det blir mycket ältande.
    någon sjal hade inte vi.
    utan att Ida fick ligga på min bröstkorg en stund varje dag. det är så oerhört mysigt.
    vi fick våran lilla i v 28+6. hoppas ändå att din kompis lilla får stanna inne i magen lite till.
    kläder om man vill ge det ,så har åhlens och Hennes maruitz för så små, även i ullared finns det.
    i början när dom ligger i kuvös är det inte aktuellt med kläder, men sen när dom flyttas över till balja så är skönt att ha egna kläder på dom.
    nallar att ha på kuvösen är trevligt.
    som sagt attd et finns någon som bryr sig är viktigt.

hoppas nu den lilla får stanna ett tag till!

• Ussen

Tack för alla svar! Hemlagad mat verkar vara poppis, tyvärr så är min kokkonst under all kritik och min kompis väldigt kräsen Tror inte att mina lådor skulle komma längre än till sopkorgen.... Tanken är dock god! När det gäller bärsjal så förstår jag att den inte är till någon direkt nytta första tiden, tänkte mer när de kommer hem....

Fler förslag mottages tacksamt och om någon har tips gällande bra bärsjalar, märke och pris tar jag gärna emot dem, har själv aldrig använt någon och kan ingenting....

Kram
    U

• Viran

Jag har haft jättegosiga trikå sjalar från minimundus.se som jag älskade....
    Annars så tycker jag att kläder var jätte bra att få, de ligger ju i säng sen. Köpte jätte bra bodysar från kapphal som var med omlott knäppning..Annars så är böcker jätte bra att ha, det blir ganska många timmar sittande utanför kuvösen...

• Alvi

... jag tänker "något till lilla mamman oxå"....
    Nu var min dotter inte prematur, men vi låg likförbenat på neo i två veckor, och det var FANTASTISKT att få MASSA godis och 3-4 Amelia, Veckorevyn och liknande av en besökare!

• Naimiez

En elastisk sjal, absolut! En Moby Wrap eller så.....

• kengru

Hej,. något jag tyckte var toppen att få var något att lägga i kuvösen, ett litet täcke. min son föddes i vecka 24 och vi fick en hel del "snuttefiltar" som han hade över sig, och som han nu när han är större snuttar på, en toppenpresent som finns i de flesta babyaffärer, kolla bara så att de går att tvätta i 60-90 grader. Lycka till.

• Annaoliver

Ja det finns massor av saker du kan ge, men det som betyder allra mest är att du bara finns där. Vår son föddes i v 25+5 och vi blev kvar 5 månader på sjukhus och då märkte man verkligen vilka som fanns där. Sen förstår jag att du vill köpa något oxå, dom kommer ju faktiskt att bli föräldrar oavsett när bebisen kommer ut.
    Jag fick en dagbok av en kompis. Jag skrev varje dag under hela tiden på sjukhuset. det händer så otroligt mycket och man glömmer såååå fort. På Olivers 1 års dag satte jag mig ner och läste allt, det var jobbigt ,men jag är glad att jag skrev ner allt.

Lycka till till din kompis och hoppas att den lille får vara kvar i magen ett tag till.
    Kram Anna

• Viran

ja nåt att skriva dagbok i är toppen!!!

• Ussen

Bebisen har kommit nu, i v 29! 970 g och 35 cm lång, allt bra än så länge! Har köpte en dagbok till henne som hon ska få så snart vi ses.....

Svar på tråden Present till prematurbarn/föräldrar - vad köpa??