• Eima

Skriver spegelvänt och baklänges

Jag har en dotter på 4 år som börjat skriva lite, kan i princip alla bokstäverna, vissa namn och enkla ord. Upptäckte sedan att hon kunde bokstavera sitt eget namn baklänges, blev lite paff och frågade om sambons namn, som hon också kan skriva, och hon kunde även bokstavera hans namn baklänges, utantill..
    Det här har hon även börjat göra ibland när hon skriver. Både spegelvända bokstäver och baklänges (hon börjar alltså från vänster och skriver sista bokstaven i namnet först).

Lite nyfiken på vad det kan bero på, och om det är en vanlig/"naturlig" del av utvecklingen?

• Svar på tråden Skriver spegelvänt och baklänges
  • Linda1976

Spegelvänt är nog ganska vanligt, baklänges däremot har jag inte sett förut.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • lövet2

Spegelvänt och baklänges är inte ovanligt hos vänsterhänta barn, men hos högerhänta har jag nog aldrig sett det någon gång ...

• Kakgumman

Min son börjar ibland med sista bokstaven istället för första när han ska skriva sitt namn.
    Vet inte om det är vanligt...

• Cirkusmamman

Så är det med dottern och även hennes storebror gjorde likadant. Sambon gjorde det också när han var liten. :)
    Det har tydligen delvis med att hjärnan vänder på det de ser. För dem ser det rätt ut. I vilket fall är det ganska vanligt och inte något farligt. De lär sig att se rätt med tiden! :)

• Cia o krabaten

I början skrev dottern lite hur som
     Spegelvänt och baklänges och tog raden slut så fortsatte hon åt andra håller

• mrshannah

Det är tydligen vanligt att dom skriver spegelvänt och baklänges..
    alltså exempelvis Sofia skriver dom aifos

Det har med barnens hjärnor att göra. Det ser rätt ut fast det är fel :)

ingenting konstigt eller ovanligt. Så gjorde min son med då han var 4 år och nu
    som 5 åring skriver han helt rätt och jättefint :)

• augustisten

Jag bröt högerarmen som åttaåring och fick skriva med vänster - då blev det automatiskt spegelvänt och baklänges (ser rätt ut om man håller det framför en spegel). Jag kan fortfarande göra det och skriver nästan lika bra och fort spegelvänt med vänster som rättvänt med höger. Rättvänt kan jag däremot inte skriva alls med vänstern.

Kanske är din dotter "dubbelhänt" och så blir det så när hon har pennan i vänsterhanden?

Det beror väl på att hjärnhalvorna är spegelvända sas. Leonardo da Vinci gjorde lika dant och använde det som chiffer. Här tex:
    File:Da Vinci Vitruve Luc Viatour.jpg

• Eima

Anade att det var helt naturligt och att det för henne ser rätt ut. Har bara fortsatt uppmuntra hennes skrivande och tycker det är roligt att hon är intresserad. Hon skriver förresten alltid med höger hand, aldrig sett annat.

Kul att höra fler erfarenheter

Svar på tråden Skriver spegelvänt och baklänges