• Seka

Oense om föräldraledighet

MinMini skrev 2010-10-26 10:44:37 följande:
    Uller- Är det så? Att jag har rätt till att endast arbeta 2 dagar i veckan om jag vill det innan barnet är 1.5 år?
    Du har inte egentligen RÄTT till att lägga upp det som du vill, nej. Det är upp till din arbetsgivares goda vilja. Å andra sidan är det nog inte många arbetsgivare som skulle bråka. Möjligen Riksdagen då!
  • Seka
    Uller skrev 2010-10-27 12:25:35 följande:
    arbetgivaren kan inte neka föräldraledighet upp tills barnet är 11/2 år sedan är det upp till arbetsgivaren att lösa med endast arbeta några dagar i veckan. det kan ju jämställas med att gå ner i tid vilket man också har rätt till fram tills barnet blir 8 år.
    Arbetsgivaren är skyldig att bevilja ledighet i upp till tre sammanhängande perioder. En ny period påbörjas när det är jobb emellan, dvs delar du veckorna använder du egentligen dina tre perioder på tre veckor... Om en arbetsgivare väljer att vara oflexibel kan de neka dig att dela veckorna på det sättet och kräva att du tar din ledighet sammanhängande i max tre perioder.

Man kan alltså inte bara rakt av säga att det är "upp till arbetsgivaren att lösa med endast arbeta några dagar i veckan". Man har inte heller rätt att kräva att bara jobba vissa skift, bara helger osv, för att fledigheten skall bli smidig. Väldigt många arbetsgivare fixar sådana lösningar (min bland annat) men det kan kanske vara bra att veta att de inte egentligen är skyldiga det.

Samma sak att gå ned i tid, man har rätt till det, men för den skull inte rätt att lägga sitt eget schema och vara ledig när man själv vill.
Svar på tråden Oense om föräldraledighet