• Glad i hågen

Hon skriver baklänges!

Vår dotter på 5 år intresserade sig tidigt för bokstäver och har länge kunnat skriva hela ord. Nyligen blev det till meningar som hon ljudade fram själv. Men plötsligt har hon börjat skriva baklänges. När man påpekar det blir hon jätteledsen. Jag trodde hon gjorde det med flit och sa "men vad kul, du kan ju skriva baklänges också", så det var ingen tillrättavisning. Då började hon storgråta. Samma idag när hon skulle märka ett plagg till dagis med sina initialer och skrev dom tvärtom. Då sa jag att när man märker kläder måste man skriva bokstäverna i rätt ordning, annars tror ju fröknarna att det tillhör nån annan. Så kan hon skriva baklänges när hon skriver annat om hon vill. Då började hon storgråta igen.

Vad är detta?

• Svar på tråden Hon skriver baklänges!
  • Candra

Hon vill väl vara duktig och känner att hon inte är bra nog eftersom du säger något "negativt", jag vet inte.. Men jag skrev också baklänges när jag var liten Tungan ute Låt henne hållas och ta själv hand om det som är viktigt att det blir rätt. Tids nog får hon det rätt.

• Lottis77

Min son vänder på alla siffror och skriver de spegelvänt, trots att han kan skriva de rättvända också.

Han vet inte varför han gör det, jag har frågat. ;) Vill heller inte pressa honom, då han lätt "ger upp" och han gör fel. Tids nog blir det nog rätt. :)

• Glad i hågen

Ja jag trodde ju att hon ville briljera och trixa lite med bokstäverna, för jag vet ju att hon kan skriva vanligt. Men då blir jag så snopen när hon reagerar sådär, och det verkar som att hon plötsligt skriver baklänges utan att det är medvetet.  

• Annanym

Min kompis skrev sitt namn baklänges rätt länge, men hon är fullt normal på alla sätt idag. Skämt åsido, strunta i det. Hon kommer att sluta med det snart, men tills dess, kommentera det inte.

• Ts Mamma

Gör ingen stor grej av det - de flesta barn skriver i perioder baklänges - låt henne fortsätta med det - skriva rätt lär hon sig tids nog...

• Lindreas

Det är vanligare än man tror att barn skriver lite åt olika håll när de lär sig skriva. De har helt enkelt inte uppfattat att man skriver från vänster till höger, och de har ofta inte heller bestämt sig för om de är höger- eller vänsterhänta. De ser inte skillnad på om de skrivit baklänges eller inte, så det är ingen idé att påpeka att de skriver åt fel håll.

Ts, din dotter kommer vända tillbaka bokstäver och meningar, så låt henne hållas. :)

• Glad i hågen

Okej, det förklarar varför hon blev så ledsen och hävdar att hon visst har skrivit sina initialer i den ordning hon brukar. Hon tycker att jag är jätteelak som påstår att det är baklänges.

Men då släpper jag det. Jag har pratat med henne nu och förklarat hur stolt jag är över att hon kan skriva och att jag är så glad att hon tycker det är kul att skriva och att hon får skriva precis som hon vill.

• LuMa

Dottern på fem år (är vänsterhänt) skriver baklänges, hon vänder även bokstäverna att dom blir spegelvända.
    När jag pratade med dagispersonalen om det så sa dom att man bara ska låta det vara.
    Dom får inte heller på dagis göra nåt åt det utan det ska skolan fixa sen om hon fortfarande skriver baklänges.

Vet inte hur det funkar på andra ställen men här är det så i alla fall..
    Så vi låter henne skriva  baklänges och vara stolt över att hon kan skriva.

• TheMother

Det är väldigt vanligt att barn skriver baklänges i en period. Som någon skrev tidigare så uppfattar inte barnet det självt dock, och det är ingen ide att påpeka det.

Mamma till Anton 080920
  • IsDimma
    Jempajenny skrev 2010-10-26 10:22:32 följande:
    Är ditt barn vänsterhänt? Jag har för mig att jag läst någonstans att vänsterhänta barn gärna skriver baklänges...
    Jag gjorde det. Jag hade valt att skriva med vänster (jag är dubbelhänt) men när jag började i skolan så hade jag en lärare (gammal - vi var henens sista klass) som tyckte att ajg skulle prova skriva med höger hand istället. Och när jag gjorde det så skrev jag som man ska
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Glad i hågen

Vår tjej skriver med höger. Men nu har vi pratat färdigt om det och jag ska inte nämna det mer. Hon får skriva som hon vill. Jag har förstått av det ni svarat här att det är vanligt och en fas många har.

• Lovali

min dotter, nu 8 år, skrev också baklänges i början (skrev tidigt, som di dotter, i 5 årsåldern). vi tyckte det var rätt fascinerande och påpekade det bara ibland. det gick över av sog självt på något sätt & hon började skriva åt rätt håll så det kommer, bara vänta

• Suneboll

Vår son skrev oxå baklänges i början, nu har han örjat fatta att man måste skriva åt ett visst håll o frågar alltid om han skriver åt rätt håll :0)
    Jag kommenterade inte så mkt att det var baklänges 

• soldis

Det har något med hjärnans utveckling att göra och de ser det inte själva. Väldigt vanligt i 4-5 årsåldern. Jag vet flera som kunnat skriva sitt namn rätt och helt plötsligt börjar skriva baklänges (jobbar på förskola).

• Punkster

Som sagt, det är naturligt för vänsterhänta barn att skriva så i början. Jag gjorde så när jag var liten (är vänsterhänt) och ser det hela tiden i f-klass/ettan där jag jobbar. Dom lär sig efter ett tag.

Ts: Jag tycker gott du kan låta din dotter skriva som hon vill så länge. Huvudsaken för att lära sig läsa och skriva är ju att kunna bokstäverna, veta vad dom betyder, kunna ljuda ut ord och meningar m.m. Och det verkar ju din dotter kunna bra. Alltså inget att oroa sig för. Skriva rätt kommer sen. Vill du låta henne öva så sätt henne framför ordbehandlaren på datorn, då ser hon åt vilket håll orden ska skrivas, plus att det kan bli roligare att skriva om man får leka med storleken på texten, färg, typsnitt osv. Jag tycker inte du behöver påpeka att hon skriver åt fel håll, det kommer hon med stor sannolikhet märka själv efter ett tag.

• Lovali

..men min dotter är högerhänt och skrev andå baklänges (& spegelvänt ibland) ett tag i början så det kan ju knappast ha med bara det att göra...

• mimbo

Det är inget att oroa sig för. När ett barn börjar skriva så kopierar det först, när det sen börjar "tänka" mer kring bokstäver och ordbildning händer det ofta att orden plötsligt blir baklänges eller böjs fel osv.. Detta för att barnet börjar träna på det självständiga skrivandet (samma gäller talet, ord de länge kunnat böjs plötsligt felaktigt) det är inte att de utvecklas bakåt plötsligt utan tvärtom!!

• Topdog

Sonen som är 5 år och vänsterhänt började skriva meningar i vintras och han skriver nästan alltid spegelvända bokstäver och från höger till vänster. Jag har medvetet låtit bli att kommentera det. Dels för jag tuycker det viktiga är att bara bejaka och berömma och uppmuntra, men också för att han gör ju faktiskt EXAKT som jag gör. Och eftersom han är vänsterhänt och jag högerhänt så blir det ju spegelvända bokstäver och bakåfram meningar.
    Nu, när han har skrivit i snart ett år, så börjar det oftare och oftare bli rättvända bokstäver och ibland skriver han från vänster till höger.

TS: Låt din dotter bara få skriva sina bokstäver så som hon vill skriva dom. Det spelar ju ingen roll ifall det blir lite bakvänt och lite knasigt. Hon är ju så liten än och har gott om tid att lära sig göra på "det rätta sättet".

• Kodia

Det är fullt normalt, och väldigt vanligt, precis som de andra skriver!

Alla andra saker hon ritar kan man ju rita från vilket håll som helst - en häst är ju en häst oavsett om står med huvudet år höger eller vänster- så varför skulle det vara annorlunda när man ritar bokstäver?

Om/när hon låter dig hjälpa till (viktigt att du inte dödar intresset!) så kan du tipsa lite. Om du är med när hon skriver kan du peka på vänstersidan av pappret, och säga att man brukar börja skriva där. Förklara att man brukar börja där, och fortsätta åt höger, och att det tex är så i böcker (peka med fingret när du läser en bok med lite text på varje sida) och att det är lättare för folk att läsa då, eftersom de är vana vid det.

Svar på tråden Hon skriver baklänges!