• Anonym

Kan man fortsätta med medicin hela livet?

Jag har ätit Sertralin 50 mg nu i ca 3 månader och mår verkligen toppenbra, har fått livet tilbaka! Inget känns jobbigt och allt har fått en mening igen! :) Men, kan man fortsätta med detta livet ut? jag vill ju inte sluta med det här eftersom jag mår så BRA nu! Jag menar endel kasnke verkligen behöver medicin för att fungera, min seratonin-halt kanske inte var som den skulle förut? Nån som har koll?

• Svar på tråden Kan man fortsätta med medicin hela livet?
  • Anonym

Klart du kan om det finns behov av det... se det som att en diabetiker behöver medicin livet ut..

• Twiist3d

Egentligen så ska man inte äta psykiska tabletter livet ut. Poängen med det är att du går hos en psykolog under tiden då du äter medicinen.
    För att sedan trappa ner och leva ett  BRA liv utan tabletter.

• UntilTheDark
    Twiist3d skrev 2010-10-26 12:23:13 följande:
    Egentligen så ska man inte äta psykiska tabletter livet ut. Poängen med det är att du går hos en psykolog under tiden då du äter medicinen.
    Varför ska man egentligen inte det? Sedan är det faktiskt så att vissa inte blir hjälpa trots de går hos en kurator/psykolog eller liknande. Endel behöver medicinen hela livet.
  • UntilTheDark

Sedan låter "psykiska tabletter" rätt okunnigt måste jag säga.

• Twiist3d
    UntilTheDark skrev 2010-10-26 12:24:55 följande:
    Sedan låter "psykiska tabletter" rätt okunnigt måste jag säga.
    Okunnigt?
    Jag själv äter 30mg antidepp om dagen. Tar även ångestdämpande!

Min läkare och pskolog har sagt att poängen med detta är att till slut trappa ner och leva ett pillerfrit liv. Låter helt vettigt tycker jag. För vem vill äta tabletter livet ut?

Jag ska börja i DBT-behandling. Även ångesthanteringsgrupp.
    Efter det så blir det privata samtal.
    Så inom fyra år kan jag sätta som ett mål att jag ska vara pillerfri!
  • strulmaja

Ja TS, här har du en som nog måste äta Sertralin livet ut. Åtminstone om jag tro läkarna jag träffat. Man har inte tagit några prover på mig men det behövs nog inte då det är så uppenbart att jag är låg på Serotonin. Det tog mig ett tag att inse detta, att ta till mig och acceptera att jag är så pass sjuk. Å andra sidan är det väl inte värre än vad det är för någon annan som måste ta medicin regelbundet livet ut för te.x allergi etc.

• strulmaja
    Twiist3d skrev 2010-10-26 12:23:13 följande:
    Detta gäller nog bara människor som har låg serotoninhalt tillfälligt som vid  en tillfälligdepression te.x. Men så finns det ju de som "naturligt" har lägre halt och som behöver påfyllning i form av antidepp livet ut för att fungera normalt.
  • Twiist3d
    strulmaja skrev 2010-10-26 12:32:30 följande:
    Detta gäller nog bara människor som har låg serotoninhalt tillfälligt som vid  en tillfälligdepression te.x. Men så finns det ju de som "naturligt" har lägre halt och som behöver påfyllning i form av antidepp livet ut för att fungera normalt.
    Jajaaa.. Vill man äta tabletter livet ut så varsågod :) skulle inte jag vilja göra iallafall!
  • strulmaja
    Twiist3d skrev 2010-10-26 12:35:29 följande:
    Jajaaa.. Vill man äta tabletter livet ut så varsågod :) skulle inte jag vilja göra iallafall!
    Det handlar inte om vilja utan om att vissa inte har något val. Hade jag ett val hade jag ju helst sluppit och det tror jag all övrig belfolkning som måste äta diverse mediciner för att fungerar/vara friska håller med mig i.

Varför är det så svårt att förstå att vissa människor behöver medicinen mer eller under en längre tid än andra?
  • Anonym (Livet ut)

Har haft flera depressioner och medicinerat. 2005 samt 2009 hade jag mina 2 sista depressioner. Ät medicin båda gångerna. Satte upp den i våras nu är jag nere i depressionen igen och har börjat äta igen. Börjar inse att jag nog måste äta länge. Känns jobbigt att äta detta livet ut.

Har man haft endast en eller två depressioner ska man absolut sätta ut medicinen, men som i mitt fatt är det min 5-6 depression.

• strulmaja
    Anonym (Livet ut) skrev 2010-10-26 12:46:35 följande:
    Har haft flera depressioner och medicinerat. 2005 samt 2009 hade jag mina 2 sista depressioner. Ät medicin båda gångerna. Satte upp den i våras nu är jag nere i depressionen igen och har börjat äta igen. Börjar inse att jag nog måste äta länge. Känns jobbigt att äta detta livet ut.

Har man haft endast en eller två depressioner ska man absolut sätta ut medicinen, men som i mitt fatt är det min 5-6 depression.
    Ja, jag anser att man absolut ska ha som strävan att kunna må bra utan medicin (som antidepp i detta fall).
    Men alla människor är ju olika. För vissa räcker det med att äta under en kort period, andra behöver äta medicinen under flera år och vissa av oss hela livet för att må bra. Lider man av återkommande depressioner, de man inte kan finna något yttre orsak till, tycker jag man ska begära att få ta prover för då kanske det är så att man naturligt har en låg halt av serotonin och är en av dom som måste äta antidepp regelbundet livet ut.
Svar på tråden Kan man fortsätta med medicin hela livet?