• Anonym (frågvis)

Personliga assistenter - är det här normala arbetstider?

Jag har startat en tråd tidigare men med en annan frågeställning.

Jag undrar hur era scheman ser ut, jag jobbar ibland 4 dagar på raken 13h arbetspass, är det vanligt förekommande med de arbetstider för personliga assistenter?

• Svar på tråden Personliga assistenter - är det här normala arbetstider?
  • Anonym (Japp!)

Jag jobbade 6 24-timmars pass i månaden. Tiderna kan se ut hur som helst ja... Det är bla därför jag inte jobbar som ass längre. Världens skitjobb!

• Spanjoren

Normalt är väl inte så mycket frågan som om det är lagligt. Vad säger facket om dygnsvila?

C´est la vie pero no se la toque
  • Anonym (Noa)

Inte assistans finns det inget som heter "normala arbetstider" Jag har jobbat alla möjliga tider, ett tag hade jag fem 12h pass på raken - vaken natt! Det var tufft, men då var jag å andra sidan ledig tre nätter därefter. Jag har också haft PA-jobb där jag jobbat en vaken natt, ledig en natt, jobba en vaken natt, ledig en natt... Vidrigt!

Mitt tips: Prata med schemaläggaren om du tycker det är jobbigt! Kanske finns det någon som vill byta dagar med dig? Det kanske finns en anledning till att passen ligger som de gör (t ex kontinuitet för brukaren)?

• Anonym (Noa)
    Anonym (Noa) skrev 2010-10-26 12:51:44 följande:
    Inte assistans finns det inget som heter "normala arbetstider" Jag har jobbat alla möjliga tider, ett tag hade jag fem 12h pass på raken - vaken natt! Det var tufft, men då var jag å andra sidan ledig tre nätter därefter. Jag har också haft PA-jobb där jag jobbat en vaken natt, ledig en natt, jobba en vaken natt, ledig en natt... Vidrigt!

Mitt tips: Prata med schemaläggaren om du tycker det är jobbigt! Kanske finns det någon som vill byta dagar med dig? Det kanske finns en anledning till att passen ligger som de gör (t ex kontinuitet för brukaren)?
    INOM assistans... ska det ju vara
  • Valkyriia

Jag slutade jobba som per. ass i våras just för tiderna. Inte för att det var fel på dem så sett, men de gick inte att förhandla vidare om då vi var flera personer inblandade. När man har barn är det inte alltid så lätt att få ihop tiderna.
    Men vi hade 13timmars pass.. Varje dag! 9-22 med 11timmars vila emellan så det är helt och hållet lagligt.

Nu funkade inte detta för oss hos vår brukare så då blev det att vi jobbade så 6 dagar ena veckan och veckan därpå var vi lediga alt. jobbade halvdagar. Vilket inte funkade för vår brukare.. Så i slutändan så slutade jag efter två års jobb. För visa funkar det utmärkt för andra inte. Mitt andra jobb som pers. ass var att vi hade 24timmars pass.. började kl.15 ena dagen. Slutade 15dagen därpå.. Sovande jour. Men det var oxå jobbigt.. Särskilt när man hade tre sånna pass i veckan.. :S

Idag är jag omutbildad och glad för det!

.:-Mamma till Freya 2001, Cindy 2006 & Emil 2007-:. s1.bitefight.se/c.php
  • Anonym (frågvis)
    Spanjoren skrev 2010-10-26 12:51:10 följande:
    Normalt är väl inte så mycket frågan som om det är lagligt. Vad säger facket om dygnsvila?
    Det undrar jag med, för om man jobbar så att man slutar klockan tolv på natten och sedan börjar 9 dagen efter blir man riktigt pisstrött dagen efter, vilket är helt normalt enligt mig.
    Sedan efter de intensiva dagarna har jag ingen ledighet utan jobbar på som vanligt dvs 9-16 resten av veckan.
  • Anonym (Noa)
    Anonym (frågvis) skrev 2010-10-26 12:54:52 följande:
    Det undrar jag med, för om man jobbar så att man slutar klockan tolv på natten och sedan börjar 9 dagen efter blir man riktigt pisstrött dagen efter, vilket är helt normalt enligt mig.
    Sedan efter de intensiva dagarna har jag ingen ledighet utan jobbar på som vanligt dvs 9-16 resten av veckan.
    Dygnsvila ska vara 11h, men kan förhandlas ned till 9h. Dygnsvila kan uppnås före eller efter ett arbetspass, det beror på när dygnsbrytet ligger. Därutöver tillkommer veckovila om 36h.
  • Anonym (frågvis)

Tack för era svar, känner ingen annan som jobbar som personlig assistent och har ingen att ventilera med.

Jag börjar känna mig utsliten och trött av dessa tider.. Och min brukare är ganska speciell på det viset att h*n kan slänga in en på heldagar på vissa högtider för att h*n vill ha sin favorit jobbande just den dagen. Personen ifråga har inga andra sociala kontakter än sina assistenter, vilket är självvalt.

Och så favoriserar h*n vissa av de som jobbar, de som h*n stör sig på (utan direkta orsaker) kan h*n helt plötsligt ge mindre tider.

• Anonym (frågvis)

Jag är anställd under ett avtal som i praktiken ger mig rätten att säga nej till arbetspass, men så funkar det inte i praktiken, jag har inte vågat prata om schemaläggningen eller så i rädsla för att h*n ska bli tjurig och sluta gilla mig. Det är lätt hänt, det har redan hänt en tjej.

• Anonym (Noa)
    Anonym (frågvis) skrev 2010-10-26 13:00:45 följande:
    Tack för era svar, känner ingen annan som jobbar som personlig assistent och har ingen att ventilera med.

Jag börjar känna mig utsliten och trött av dessa tider.. Och min brukare är ganska speciell på det viset att h*n kan slänga in en på heldagar på vissa högtider för att h*n vill ha sin favorit jobbande just den dagen. Personen ifråga har inga andra sociala kontakter än sina assistenter, vilket är självvalt.

Och så favoriserar h*n vissa av de som jobbar, de som h*n stör sig på (utan direkta orsaker) kan h*n helt plötsligt ge mindre tider.
    Om brukaren är "egen" (eller iaf arbetsledare via t ex JAG) så är det brukar som gör shema. En juste brukare gör schema i samråd med PA, en ojuste gör det inte... Det är brukaren som har sista ordet vad gäller schema. Det är också brukaren som avgör vilka personer den vill släppa in i sitt hem. Tanken är jättefin: brukaren ska ha makt över sitt eget liv. Men det utgår från en vettig brukare, alla brukare är inte det (precis som alla PA eller människor i övrigt inte är det).

Jag har jobbat som PA i sju år (gör det dock inte längre, skolat om mig). Jag jobbade bara för kommunen, skulle aldrig vilja jobba för ett kooperativ eller för en brukare som var egen.
Svar på tråden Personliga assistenter - är det här normala arbetstider?