Anonym (frågvis) skrev 2010-10-26 13:00:45 följande:
Tack för era svar, känner ingen annan som jobbar som personlig assistent och har ingen att ventilera med.
Jag börjar känna mig utsliten och trött av dessa tider.. Och min brukare är ganska speciell på det viset att h*n kan slänga in en på heldagar på vissa högtider för att h*n vill ha sin favorit jobbande just den dagen. Personen ifråga har inga andra sociala kontakter än sina assistenter, vilket är självvalt.
Och så favoriserar h*n vissa av de som jobbar, de som h*n stör sig på (utan direkta orsaker) kan h*n helt plötsligt ge mindre tider.
Om brukaren är "egen" (eller iaf arbetsledare via t ex JAG) så är det brukar som gör shema. En juste brukare gör schema i samråd med PA, en ojuste gör det inte... Det är brukaren som har sista ordet vad gäller schema. Det är också brukaren som avgör vilka personer den vill släppa in i sitt hem. Tanken är jättefin: brukaren ska ha makt över sitt eget liv. Men det utgår från en vettig brukare, alla brukare är inte det (precis som alla PA eller människor i övrigt inte är det).
Jag har jobbat som PA i sju år (gör det dock inte längre, skolat om mig). Jag jobbade bara för kommunen, skulle aldrig vilja jobba för ett kooperativ eller för en brukare som var egen.