• FruSen

    Hur ska jag komma ur mitt nässpray-beroende?

    Sedan jag arbetade på förskola 2006 (med oändligt många förkylningar) har jag blivit ordentligt beroende av nässpray. Helst mentholsprayen (otrivin).
    Dagligen används den och det blir minst 2-3 sprayningar per dag. När jag ska gå och lägga mig på kvällen MÅSTE jag ha spayen i närheten och det finns alltid minst 1-2 oöppnade förpackningar hemma som säkerhet. Vid förkylningar gör jag upp en spray på en dag. När jag var gravid räckte en spray i 2 dagar.
    På apoteket fick jag rådet att prova renässans istället och det hjälpte absolut ingenting, oavsett hur länge jag väntade släppte aldrig täppan.
    Jag vaknar ibland på natten och är jättetäpp men  med rätt spray kan man somna om igen. Med vanlig nässpray (tex nezeril) eller renässans händer ingenting och jag klarar inte av att somna om förräns jag kan andas genom näsan, vilket jag inte kan förräns jag fått min dos med otrivin menthol...
    För ett par år sedan gick jag till läkare och blev ordinerad en spray som hette Budesonid vilket hjälpte. Men efter några omgångar förkylningar halkade man in i nässpraysberoendet igen. Jag vill minnas att Budesonid inte var receptbelagd men jag fick fråga efter den på apoteket. När jag hört mig för om denna senare har den aldrig funnits inne på nått av stans apotek. Jag har blivit rekommenderad att testa nässprayer för pollenallergier osv men det har inte hjälpt alls.
    Vad ska jag göra? Jag kan verkligen inte fortsätta missbruka nässpray på detta vis. Och att bara sluta går inte, jag klarar inte av att vara täpp i näsan, det är hemskt!

  • Svar på tråden Hur ska jag komma ur mitt nässpray-beroende?
  • Farmaceuten

    Hej!
    Det går att sluta och du har ju varit inne på rätt spår tidigare när du använde Budesonid. Det kan vara bra att kontakta en läkare för att få stöd i att sluta, och för att få hjälp med hur du ska gå tillväga.

    En metod som används är att man under en vecka använder sin nässpray som vanligt samtidigt som man också tar en kortisonspray i näsan. Efter första veckan slutar men helt med sin avsvällande nässpray. Kortisonet får svullnaden att minska gradvis och det kommer troligen att räcka med kortisonsprayen för att hålla svullnaden borta. När man använt kortisonsprayen under några veckor kan man oftast sluta med den också. Sen behöver man förhoppningsvis inte någon medicin för näsan.

    Kortisonnässpray finns t ex under namnen Becotide Nasal, Flutide Nasal, Flutikason Teva och Rhinocort Aqua. Nässpray mot pollenallergi hjälper inte här precis som du skriver.

    Läs gärna mer om detta på 1177.se, sök på Rhinitis Medicamentosa som det kallas på läkarspråk.

    Lycka till!

    Hälsningar Farmaceuten


     

Svar på tråden Hur ska jag komma ur mitt nässpray-beroende?