• Höstflickan83

Första pergotimekuren... Hjälp!

Hej tjejer!

Hoppas att det är ett gäng här inne som har lite erfaranheter att dela med sig av.

Jag äter nu min första Pergotime-kur. På besöket hos läkaren frågade jag specifikt om jag skulle bli kollad med VUL under kuren och hon sa att det inte behövdes. Jag skulle ringa om jag fick ont i magen för då kunde jag vara överstimulerad, i övrigt så skulle jag inte behöva kollas utan bara lämna ett blodprov på dag 23 för att se om jag fått ägglossning eller ej.

När jag surfar runt här inne så verkar det som att majoriteten får göra VUL? Vilken dag får ni göra det på?
    Har ni några erfarenheter av att INTE få göra VUL?

Tacksam för lite råd och tips, för nu känner jag mig förvirrad.... 

• Svar på tråden Första pergotimekuren... Hjälp!
  • Hjärtefröjd
    Höstflickan83 skrev 2010-10-26 20:15:37 följande:
    Hej tjejer!

Hoppas att det är ett gäng här inne som har lite erfaranheter att dela med sig av.

Jag äter nu min första Pergotime-kur. På besöket hos läkaren frågade jag specifikt om jag skulle bli kollad med VUL under kuren och hon sa att det inte behövdes. Jag skulle ringa om jag fick ont i magen för då kunde jag vara överstimulerad, i övrigt så skulle jag inte behöva kollas utan bara lämna ett blodprov på dag 23 för att se om jag fått ägglossning eller ej.

När jag surfar runt här inne så verkar det som att majoriteten får göra VUL? Vilken dag får ni göra det på?
    Har ni några erfarenheter av att INTE få göra VUL?

Tacksam för lite råd och tips, för nu känner jag mig förvirrad.... 
    Jag kommer att göra minst ett VUL + blodprov (på dag 13).

Det är min första pergokur och vårt andra försök med makeinsemination.
  • lmcl

Hej! Jag var hos en läkare i april och fick tre kurer Pergo utskrivna, utan  att få någon uppföljning med VUL. Han tyckte att jag skulle kolla med ÄL-test. Efter tre kurer och ingen framgång (jag verkar ha fått ÄL, men vi lyckades inte pricka in dagarna så bra...) bytte jag till en annan läkare. Hon skulle aldrig skriva ut Pergo utan att följa upp med VUL. Igår började jag en ny kur, och på måndag ska jag tillbaka för att kolla äggblåsorna. Min nya läkare sa att vi inte får ha sex innan, för hon vill kolla att det inte blir för många ägg.

Personligen känner jag mig så mycket tryggare med den nya läkaren, som faktiskt är intresserad och ser det som sin uppgift att hjälpa oss att få barn, än med den andra som bara skrev ut Pergo och skickade hem mig.

Risken om man inte kollar med VUL är ju att man blir överstimulerad och utvecklad för många ägg, så man får tvillingar eller trillingar. Även om man hemskt gärna vill ha barn så vill man kanske inte ha tre på en gång, om man har möjlighet att välja. Och ont i magen har man ju inte bara om man blir överstimulerad, det kan man ju ha av vanlig ÄL också. Låter som en lat doktor, om du frågar mig...

• Ladycocos

Min första läkare skrev ut Pergo, och sa glatt "kom tillbaka om ett år om du inte blivit gravid"...

Jag åt ett par kurer innan jag läste att man ska kolla med VUL...Sökte mig till en annan läkare, och tur var det! För på "vanliga" dosen på 1 tablett dag 5-9 så får jag över 10 mogna blåsor!!! Nej, jag fick INTE ont i magen!!!

Min nuvarande läkare har trappat ner dosen till 1/2 tablett dag 5,7 och 9, och kollar med VUL minst två ggr per cykel

• Idlur

Men man måste väl kolla med VUL?? Läkaren måste se att du stimuleras ordentligt och om du får äggblåsor. Helst ska man bara få 1 blåsa, har man fler får man avbryta kuren för ett tag. Först kollar man med VUL för att se problemet och sedan kommer man tillbaka ca 12 dagar efter varje kur för att se om man har blåsa/blåsor.
    Har man det så får man ett datum då man ska ha sex. I vissa fall (i mitt tex) så får man då en spruta också, Ovitrelle som hjälper till äggen att lossna.

Tycker det låter jätte konstigt det som ni skriver? Att skriva ut Pergo utan uppföljning?

• Tudeluu

Jag fick utskrivet Pergotime igår (men det lär ju dröja innan man kan börja) och fick besked att jag skulle börja med enkeldos och se om jag får mens och får jag det ska jag fortsätta med enkeldos två månader till. Skulle även ta ett blodprov (testa progesteronhalt) cirka en vecka efter beräknad ägglossning. Funderade på det här med VUL efteråt men kom inte för mig att fråga under mötet. Fick besked om risk/chans för flerbörd men inget om att jag skulle göra VUL, vilket för nuvarande känns helt okej.

TS, skulle du göra ditt blodprov på dag 23 efter första kursen oavsett?

Normalt sett ska ägglossning ske 14 dagar efter första mensdagen men kan man anta att den sker då när man har PCO-s och behandlas med Pergotime?

• Hjärtefröjd

Men nä, man avbryter väl inte om det finns två äggblåsor?

Som jag fattar det är målet med min pergo-kur att jag ska få just två, i vanliga fall har jag en.

• vilms07
    Ladycocos skrev 2010-10-27 17:36:01 följande:
    Min första läkare skrev ut Pergo, och sa glatt "kom tillbaka om ett år om du inte blivit gravid"...

Jag åt ett par kurer innan jag läste att man ska kolla med VUL...Sökte mig till en annan läkare, och tur var det! För på "vanliga" dosen på 1 tablett dag 5-9 så får jag över 10 mogna blåsor!!! Nej, jag fick INTE ont i magen!!!

Min nuvarande läkare har trappat ner dosen till 1/2 tablett dag 5,7 och 9, och kollar med VUL minst två ggr per cykel
    hej!
    jag äter också pergo utan kontroll med vul. tänkte bara fråga om du har pco, för jag trodde att risken att få för många blåsor var mkt större om man har pco?
    läskigt med 10 mogna blåsor! men månaderna som du tog pergo utan kontroll resulterade ändå inte i graviditet eller?
    funderar på om jag kanske ska be om vul iaf om ett par dagar... 
  • Bettanspettan

Hej jag har pco och tre pergobarn, dom är 11, 9 och 2... Jag har aldrig gjort vul under mina kurer, bara blodprov en vecka efter avslutad kur. Jag har gjort både enkel och dubbel doser..

• pållan

Jag har nyss avslutat min första pergokur, enkeldos. Gjorde VUL på dag 13, hade fått två äggblåsor (vilket var målet, jag har naturlig ägglossning men får då bara en) som snart skulle lossa. Fick Ovitrelle-spruta för säkerhets skull. Hoppade över uppföljningen med blodprov, men ska göra det vid nästa eventuella kur. På den klinik där jag får får man inte använda pergo eller andra hormonpreparat utan att göra VUL. 

• Planer för Juni

Min läkare som varit underbar och haft väldigt sträng uppföljning har nu skrivit ut pergotime för 8 månader. Detta är första månaden som jag inte ska lämna blodprov eller göra vul. Känns lite så där och lite osäkert, får jag inte mens denna gång så kommer jag att kräva bättre uppföljning sen.

Men min läkare har varit väldigt noga och kollat med flera vul vid misstankar osv. Så jag litar på henne, även om det känns lite osäkert. Men samtidigt så skönt att slippa smita från jobbet flera gånger i månaden. Ha plåster i armvecket osv.

Svar på tråden Första pergotimekuren... Hjälp!