• Pion82

Spolning cd 13, går det??

Hej!

Jag ville bara höra med er där ute på vilken cykeldag ni gjorde spolning av äggledarna. Själv ska jag tydligen göra det på dag 13 och jag tycker det känns lite sent. Äter pergotime och förra cyklen kom ägglossningen på cd 16. Är rädd att jag ska blöda eller ha ont några dagar efter spolningen och då kanske vi missar ägglossningen. Vad tror ni, är det kanske lite för tätt inpå?

• Svar på tråden Spolning cd 13, går det??
  • pållan

Jag tycker att det låter som att det är för nära ägglossningen, men jag är ju inte läkare. Om din läkare vet när du brukar ha ÄL och tycker att det är ok så skulle jag lita på det. 

• BlirSnart85

Så länge spolningen sker före äl så spelar det ingen roll. Jag gjorde spolning forrige vecka (3 dagar före äl), gjorde inte ont, blödde bara en liten droppe efter spolningen. Hoppas det blir så för din del också;) Dessutom kunde man da se hur stora äggblåsorna var, och cirka när äl borde ske.
    När ska du spola?

Det blir snart, vi vet bara inte när..
  • Pion82

Tack för svaren!

Jag spolade mig den 1/11 och det gick jätte bra Glad. Är faktiskt helnöjd. Gjorde inte heller ont på mig bara som starkare mensvärk och lite stick och så. Blödde inte något alls eller var öm efteråt.
    Läkaren var lite osäker på spolningen då hon såg att äggblåsorna var jätte stora och skulle spricka vilken dag som helst. Men vi gjorde det ändå och dagen efter fick jag ägglossning. Hade sex den dagen med så vi får hoppas att det räckte.

• BlirSnart85

Da hade vi äl cirka samtidigt;) Väntans tider nu då!;)
    Du hade vel inga stopp? Hoppas verkligen det tar sig för er!

• Pion82

Jaha vad kul att vi hade äl samtidigt. Ja nu är det väntans tider..
    Jag hade fritt passage på vänster sida men på höger sa de att de inte såg riktigt. Och det kan väl betyda att det kan vara stopp där då. Men läkaren sa till mig att det inte gjorde något, man kommer långt på en fungerande. Det positiva är att jag faktiskt kan bli gravid i alla fall.
    Tack! Jag hoppas det tar sig för er också, när är ditt bim datum?

• BlirSnart85

Bra nyheter där!;)

Jag har BIM 16 Nov, kommer nog inte testa före efter BIM.. Om nu mensen inte dyker upp.
    Sa din läkare nogot om man lättare blev gravid efter spolning?

• Pion82

Oj vad spännande, då har vi ju BIM nästan sammtidigt också ju. Mitt datum är 17/11. Kommer nog inte heller testa innan även om jag ska erkänna att det är frestande.
    Ja min läkare nämnde det och menade på att det bara var hem och köra nu då Glad!
    Så man vet ju aldrig det kan ju bli lättare nu efter detta.

Hur länge har du/ni försökt bli gravida?

• BlirSnart85

Haha, visst är man sugen! Har några test hemma, men för tidigt oavsett.. BIM + it is!!

Hmm, hoppas att man har större chans nu;) Har försökt väääldigt länge nu känns det som.. April 2009, ni då?

• Pion82

Mars 2009!
    Vad kul, eller nått Obestämd, att vi nästan har försökt lika länge.
    När började ni utredning? (om det nu är det ni gör)

Vi började våran i maj och har än så länge fått reda på att jag har "dålig" ägglossning och högt TSH värde.
    För min ägglossning käkar jag nu pergo och jag har fått en remiss till medicin som ska kolla upp mitt THS mer. De ska skicka en tid nu i slutet på november.

• BlirSnart85

Lite i samma sits just;)
    Vi började utredning i Mars.Da allting var bra med hormoner, spermier, ägglossning osv. fick vi bara vänta och se. Blev gravid som slutade i mf i maj.Sex försök efter började vi utredningen igen. Da var det bara spolningen som var kvar för oss. Så händer det inget nu så vet jag inte va vi ska göra..Vet inte om man gör IVF på "friska" par.

Hur länge har du tagit pergo? Och hur känns det? Hört man kan bli lite knasig av domTungan ute 

• Pion82

Ok, ja man vet ju inte riktigt vad man vill få ut av de där utredningarna egentligen. Å ena sidan är det nog skönt att höra att allt är bra och å andra sidan så vill man gärna ha en förklaring till varför det inte har tagit sig på så lång tid.
    Beklagar verkligen ditt missfall Gråter. Kan inte ens föreställa mig hur det skulle kännas med att först få ett så efterlängtat pluss och sen bli ifrån tagen det lika snabbt igen. Usch stackars er!

Men om ni inte blir gravida nu då efter detta så ska ni väl ha ett samtal igen med läkaren eller? Då borde ju han ett svar på vad nästa steg ska bli.

Jag har ätit pergo i två omgångar nu. Och tar det sig inte efter den tredje kuren så ska vi ha ett samtal igen med läkaren där vi får veta vad som händer härnäst.
    Första kuren hade jag humörsvängningar på tredje tablett dagen. Har aldrig haft det innan så jag blev nästan rädd för mig själv. Jag tände direkt om något gick emot mig och kunde bli så arg att jag skakade. I vanliga fall är jag lugnet själv, är förskollärare också så barnen fick ta en del omotivart skäll Oskyldig.
    Men denna andra kuren känndes det inget alls. Men jag har haft väldigt ont vid ägglossning av båda kurerna så jag hoppas att de har hjälpt där i alla fall. Imorgon ska jag in och ta blodprov för att se om jag haft äl denna månaden, vilket jag troligtvis har men det är ändå bra att kolla det. Sen ska jag ringa nästa vecka och ta reda på resultaten och se om det var någon skillnad på månaderna. Ska bli spännande!

Tycker du dig känna av någon graviditet än då Flört?

• BlirSnart85

Nej, inte alls kul med missfall.. Tänker mycket på at i Januari skulle vi haft en bebis i hemmet, släpper det nog när vi blir gravida igen. Och det positiva är ju at vi faktisk kan bli gravida, det tar bara sånn jädrans tid;) Om det inte händer nåt så är det IVF som gäller tror jag. Just nu tänker jag testa kinesisk akupunktur, har fått tid nästa vecka eftersom jag vill vänta in BIM-datumet;)

Tydligen händer det grejer när du äter pergo;) Hoppas det händer så mycket att det resulterar i pluss på stickan!! Har du haft mer mensvärk? Det är ju också ett tecken på att man ägglossar vettja!

Känner inga gravsymtom, tyvär! Sjukt att man skulle önska man va illamående och trött osv;) Känner du nåt? Du är på BIM - 6 eller hur?

• Pion82

Det är ju skönt att du man kan se något posetivt med allt i alla fall, som du säger så är det ju bra att ni kan bli gravida.

Själv har jag väldigt svårt för att föreställa mig att jag skulle kunna bli gravid. Eftersom jag inte ens varit i närheten så känns det så konstigt att det helt plötsligt skulle gå, att det en dag skulle stå ett plus där på testet. Nää jag vet inte om jag tror på det Obestämd.

Idag är jag på bim - 3 och jag känner mig inte gravid. Det ända jag känner är att det drar, sticker och molnar lite där nere i magen men det gjorde det förra cyklen också. Jag hade också som du nämnde mer mensvärk. 
    Nä jag letar nog mer tydliga symtom som du nämner: trött, illamående och kanske ömmande och större bröst.
    Innan jag började med pergon så hade jag alltid väldigt ömmande bröst ca 5-2 dagar innan mens. Men nu med pergon så har det försvunnit, så därför så trodde jag ju att jag var gravid förra cyklen eftersom jag inte hade någon pms.
    Denna cyklen känner jag inte heller av brösten så därför tror jag att om jag får ont nu när jag äter pergo så kan det vara ett grav tecken för mig.

Hur är det för dig då, har du några tecken på att mensen är på väg och hur kännde du dig innan bim när du var gravid?

• BlirSnart85

Jag är säker på att du en dag ska få ett pluss på stickan!:) Det kommer när man minst anar det! Själv börjar jag att tvivla igen på oss, det går lite i våger.

Det är dom tydliga symptomen man vill ha. Och efter å ha försökt så länge så börjar man känna sin kropp så mycket att man vet när något är annorlunda. Säkert lite svårt när man testar nånn ting nytt, t.ex pergo, da vill det ju hända grejer som man ser på som nya symptom som man inte har haft dom femton sista försöken. Nu vet du hur du fungerar med pergo också.

Den gången jag var gravid hade jag inga symptomer, utom at tutterna var små hela vägen fram tills BIM. Trodde inte alls jag var gravid, så testade inte före BIM + 3. Sen så fick jag mycket flytningar några dagar innan BIM, det är vel ett symptom när jag tänker efter.

Jag fick blod på pappret i går och fortfarande idag, dvs mens är på g.. Kände ju att det inte var nåt den här gången, men endå lever man i hoppet.. derav känsla av oduglighet, man blir arg, ledsen, förtvivlad, på gränsen till sorg. Sen går det ju över. nytt försök och nya tag!

• Pion82

Ååå vad jag lider med dig att mensen är på väg. Det är precis som du skriver att man känner förtvivlan och illska över att det ska vara så här.
    Jag tycker också att man i mitt fall i alla fall kan kalla det en sorts sorg. Jag vill gärna tro att jag är en ganska klok människa trots allt och har alltid försökt leva efter visdomsorden "man ska inte sörja det man sakna, utan glädjas av det man har".
    Men i detta fallet är det svårt, vist tar man nya tag igen som du skriver och jag och min sambo har aldrig under dessa månader fallit in i någon tristess av något slag. Vi har fortfarande sex för att det är kul och varje gång finns glimten i ögat där att kanske så tar det sig denna gången. Men när man blir påmind om sin barnlöshet så känns det som ett hugg i hjärtat, så vist är det en sorg alltid.

Jag tror också min mens kommer som en klocka på onsdag. Tog nämligen ett test nu imorse (kunde inte hålla mig, jag erkännerSkäms) och det visade såklart negativt. Men som sagt hoppet är ju det sista som lämnar oss så vist finns det en chans att det var för tidigt att testa.
    Detta med flytningar är ju lite intressant för jag har jätte mycket sådana nu mellan äl och bim. Visserligen hade jag ju det förra månaden med så det är nog bara ytterligare ett av pergons hokus pokus.

Ha det nu så bra i alla fall och försök ladda till nästa omgång. Om du vill kan vi ju följas åt ett tag, jag tyckte det var rätt trevligt att prata med dig.

• BlirSnart85

Som jag känner mig igen i det du skriver! Vi är likadan, och jag tror det är mycket viktigt at man ändå har kul:)

Hur gick det för er denna gång?

Tycker vi följas åt:) Bara skicka meddelande:)

• Pion82

Ja jag tyckte också att vi hade mycket gemensamt så det är alltid kul att prata med någon som är i samma situation.

Nej det blev inget som jag trodde, mensen kom dessutom en dag för tidigt. Så nu ska jag börja med pergon igen imorgon.

Sen har jag fått tid till medicin nu den 6/12. Och jag tog prover nu i onsdags som de skulle titta på till mötet. De tog massa rör och jag var tvungen att vara fastande plus att jag hade precis fått mensen också. Så jag höll faktiskt på att svimma när hon hade tagit sista röret. Brukar aldrig reagera så och har aldrig förr varit nära att svimma så jag blev nog lite överruplad. Men det gick bra sen tillslut när jag fått lite saft i mig så kunde jag gå sen. Men det var lite läskigt faktiskt.
    Känns ändå skönt att det händer lite, hoppas jag får levaxin av dem, tror nämligen att det är mitt höga TSH som spökar för oss.

Ska ni ha kontakta läkaren nu då när det inte tog sig eller vad händer härnäst med er?

Svar på tråden Spolning cd 13, går det??