• enny signatur

Kosovo/Albanien mfl.

Hej, jag funderar på att ta InterRail till Kosovo och ev vidare till Albanien. Kanske hinner jag besöka något av de ikringliggande länderna men det känns lite tigth om tid. Åker jag "bara" till Kosovo och inte Albanien så tjänar jag troligen en hel del tid och då är det mer aktuellt... 

Ni som varit i Kosovo, hur är det där? Hur är prisläget m.m? Något man ska tänka på? Tips?
    Jag åker framförallt ner för... ja nåväl får erkänna att det är intressant och kul främst, men i andra hand iaf för språket. Studerar Albanska just nu och tänkte att det är en fördel att helt enkelt behöva använda det. Och det skulle motivera mig rätt mycket med.  Kosovs dialekt av albanskanska vara rätt annorlunda så jag har inte avgjort om en tur till Albanien är nödvändig. Dit kommer jag så småningom ändå, min sambo vill ner dit så¨jag hoppas att vi ska dit senare. 
    Men som sagt, det mesta är väl av intresse, jag hittar inte vidare mycket alls...

• Svar på tråden Kosovo/Albanien mfl.
  • enny signatur

Ingen? Ja resan till Kosovo går på onsdag, framme på torsdag kväll om jag inte väljer en annan rut

• Mirian82

Åkte du till Kosovo? Till Albanien? Du får gärna berätta om din resa...? Får man fråga varför du åkte just till dessa länderna? Jag har själv varit i Albanien, och älskar det landet!!!

• enny signatur
    Mirian82 skrev 2010-12-03 19:48:12 följande:
    Åkte du till Kosovo? Till Albanien? Du får gärna berätta om din resa...? Får man fråga varför du åkte just till dessa länderna? Jag har själv varit i Albanien, och älskar det landet!!!
    Min plan  var att ta mig till Albanien men jag kom till Makedonien och sedan tröttnade jag ofantligt på resandet och hade tidsbrist. Så nej jag kom aldrig dit. Lite sur över att jag inte tog mig till Kosovo, det var ju inte långt bort (Albanien hade varit lite krångligare tidsmässigt) men gjort är gjort.
    Jag ville dit för att jag studerar Albanska helt enkelt. I övrigt även för att det är intressanta länder och om jag ska resa runt i Europa är det ditåt jag vill.

Just nu finns Albanien som reseervplan under våren (men då för några månader).

Det jag fick höra under min resa om Albanien var inte så smickrande vilket också bidrog till mitt val att inte åka dit (men mest var det helt enkelt tidsbristen). Hur upplever du Albanien?
  • PetraD

albanskan i kosova och albanien är ju stor skillnad.. typ som norska/danska/svenska,,,
    prismässigt är kosova snäppet lägre än sverige (nära samma som här, kan variera lite), de har ju euro..
    blir det någon mer resa??

• Mirian82
    enny signatur skrev 2010-12-07 09:30:21 följande:
    Min plan  var att ta mig till Albanien men jag kom till Makedonien och sedan tröttnade jag ofantligt på resandet och hade tidsbrist. Så nej jag kom aldrig dit. Lite sur över att jag inte tog mig till Kosovo, det var ju inte långt bort (Albanien hade varit lite krångligare tidsmässigt) men gjort är gjort.
    Jag ville dit för att jag studerar Albanska helt enkelt. I övrigt även för att det är intressanta länder och om jag ska resa runt i Europa är det ditåt jag vill.

Just nu finns Albanien som reseervplan under våren (men då för några månader).

Det jag fick höra under min resa om Albanien var inte så smickrande vilket också bidrog till mitt val att inte åka dit (men mest var det helt enkelt tidsbristen). Hur upplever du Albanien?
    Vad tråkigt att du inte kom dit...
    Jag har varit i Albanien 4 gånger, 3 av gångerna har vi stannat 1 månad, och en gång var vi där 2 månader.
    Hur jag upplevde Albanien, ja, du jag älskar ju detta landet. Älskar själva kulturen, folket, klimatet, maten, atmosfären, gillar att det inte är en massa turister, att man inte hör nån prata svenska (fast kanske skulle vara roligt nån gång ).
    Sen beror det ju mycket på vart i Albanien man är. Vi är i södra Albanien, och staden Saranda är ju jättefin, de har fina hotell, fina restauranger, underbar strandpromenad som man kan gå på på kvällen, urmysigt...! Vi har kört igenom Albanien med bil med, Hela kusten är vädigt fin, men underbara stränder, jag älskar bergen och havet... Älskar att folket är så pass intresserade och nyfikna, de är inte vana vid turister på samma sätt Grekland. Jag har varit i Grekland med flera gånge, men det är en helt annan grej att vara i Albanien.
    Kanske det beror på att vi känner massa folk där, min man har nästan hela sin släkt där...
    Många hus är gamla och en hel del fattigdom, men det tänkte jag bara på första gången jag var där...
    I Kosovo har jag inte varit, men jag har bilat från Sverige till Albanien via Balkan och alltså åkt genom Slovenien - Kroatien - Bosnien - Kroatien - Montenegro. Underbara länder alla de...!!
    Montenegro har ju en stad där det nästan bara bor albaner, tror den heter Ulqin. Där var jättefint, mysigt... Vi åkte visserligen bara igenom staden, men den verkade mysig + att den ligger precis vid havet ju. Vet många albaner som åker dit på semester med.
    Varför studerar du albanska? Vart?
    Hoppas att du kommer iväg dit nån dag...!
    Hör av dig igen om du undrar nåt mer... Svårt att veta vad man ska skriva.
    Vart i Sverige bor du?
    ///Annah
  • enny signatur

Det jag hörde mest om Albanien var hur skitigt det var, ligger det något i det? Sarajevo beskrevs av alla som väldigt rent, Albanien som skitigt.
    Åker jag till Albanien vill jag till något plats där de inte har alltför avvikande dialekt och helst vatten. Det sistnämnda bara för att jag tror det gör min dotter glad. Hon gillar att bada så det vore tråkigt att åka utan att hon får mycket av det. Åker vi har vi nog möjlighet att röra oss en del så vi är inte fast på en plats egentligen men jag har haft som tanke att ha en huvudplats och sedan bara göra utfärder runt.
    Vet du vad det kostar att bo där? På menar jag per månad (om man hyr iaf 3 månader). 

Varför är den eviga frågan tror jag :) Svaret har jag nog inte ens själv. Jag tycker språk är intressant och ramlade över Albanska som jag kom in på så då började jag läsa det. Jag tycker det vore kul att kunna helt enkelt. Känner inte en enda alban just nu kanske ska tilläggas. 
    Pluggar via Uppsala Universitet, men det är distans vilket gör att jag kan studera där i vår om jag så vill. Bor i Uppsala med så det var logiskt universitet att välja för mig (jag studerar de flesta kurser där)

Någon mer resa tror jag att det blir, frågan är väl mest när. Om vi åker till våren eller inte. Det är inte vad jag hoppas på får jag erkänna eftersom alternativet är en långresa till hösten (ja att inte komma iväg är ju alltid en stor risk iofs). Albanien är helt enkelt våran säkerhet, dit vi minskt kan ta oss :)

Svar på tråden Kosovo/Albanien mfl.