Inlägg från: pusselbitar |Visa alla inlägg
  • pusselbitar

Mamma+ Mamma eller Mamma+ Mammi ?

Vi är mamma och mamma. Vår äldsta son säger oftast mamma och lägger till vårt förnamn om det behövs förtydligas vem av oss han menar. Ibland säger han bara mamma eller bara förnamnnet. Ofast blir det ett väldigt förmanande CANONIN! Om jag inte ger honom respons på en gång... Vår yngsta son som är 1,5 år säger mamma till båda. Precis nyligen har han börjat säga mamma-ka till mamma Jessica och mig har han sen i sommras kallat baby om han velat specificera sig. Baby har han lärt sig att kalla mig eftersom min fru ofta säger det när hon pratar med mig. Ganska kul att gå i parken med en son som skriker baby efter en :) Barnen gör ju som vi gör, de lär sig av oss och lägger till det dom saknar. Vi har valt att benämna oss mamma och mamma för det är det vi är, mammor båda två. Inte för att jag tror att våra barn skulle sett på oss annorlunda om vi valt att särskilja på oss genom någon ändring i ordet mamma men jag tror att det är en väldigt enkel markering till utomstående. Sen gör ju barnen som de vill ändå. Vår äldsta son hade en kort period då han kallade en av oss mamma och den andra mamamamamama typ. Jag tror inte att man ska vara rädd för att det är krångligt för barnet att ha två föräldrar som kallas mamma och det löser sig självt att förstå vem de menar oftast. Man ser vem barnet vänder sig till, vi lärde oss till och med att höra på tonfallet vilken mamma vår äldsta son ropade på. Och det värsta som kan hända är väl att barnet ropar mamma och både svarar? :)

Svar på tråden Mamma+ Mamma eller Mamma+ Mammi ?