• silvanus

någonkunnig som kan färger på Norsk skogkatt?

har precis fått en kull ungar, blev 4 st, 2 vita och 2???
    ja vad har dom för färg?
    Är det det muterade genfelet jag har hört talas om, där färgen först kommer efter flera veckor?
    kan säga att mamman är helvit och pappan blåtigre/vit ifall det har någon betydelse

hoppas på svar
  • Svar på tråden någonkunnig som kan färger på Norsk skogkatt?
  • lennartsdotter

Muterat genfel? Är det amber du tänker på? De går väl från "normalfärgade" till amber? Blåa skulle jag säga att de är. Möjligen med feberpäls.

• Qiina

Hahaaa jag läste "Någon som kan FÄRGA en norsk skogskatt" och tlkade det som att du tröttnat på din katts färg på pälsen och ville färga om den.... =) Tur att det inte var så... ;) hjälper dig att puffa tråden lite! =)

• silvanus
    lennartsdotter skrev 2010-10-27 10:39:31 följande:
    Muterat genfel? Är det amber du tänker på? De går väl från "normalfärgade" till amber? Blåa skulle jag säga att de är. Möjligen med feberpäls.
    det jag var med om för ca 5 år sedan (inte egna katter utan en uppfödare men minns inte vilken) så föddes katterna typ silvriga och senare utvecklade dom färger så röd, padda mm
    se länken där har dom blivit några veckor
    ponnyexpressen.se/alla.jpg
  • felicityporter
    silvanus skrev 2010-10-27 10:48:11 följande:
    det jag var med om för ca 5 år sedan (inte egna katter utan en uppfödare men minns inte vilken) så föddes katterna typ silvriga och senare utvecklade dom färger så röd, padda mm
    se länken där har dom blivit några veckor
    ponnyexpressen.se/alla.jpg
    Det är inget "genfel", när ungar föds med frostad päls på det viset tyder det på att modern haft en infektion under dräktigheten. Precis som du noterat växer den frostade pälsen bort efter ett tag och man kan då se deras riktiga pälsfärg.
  • Majsan70
    Qiina skrev 2010-10-27 10:41:12 följande:
    Hahaaa jag läste "Någon som kan FÄRGA en norsk skogskatt" och tlkade det som att du tröttnat på din katts färg på pälsen och ville färga om den.... =) Tur att det inte var så... ;) hjälper dig att puffa tråden lite! =)
    HAHA! Fasen va roligt det kan bli när man läser fel!

TS. Jag kan inget om färgerna på din ras, men de var attans så söta i vart fall.
  • silvanus
    felicityporter skrev 2010-10-27 12:08:46 följande:
    Det är inget "genfel", när ungar föds med frostad päls på det viset tyder det på att modern haft en infektion under dräktigheten. Precis som du noterat växer den frostade pälsen bort efter ett tag och man kan då se deras riktiga pälsfärg.
    ok kommer bara ihåg att dom kallade det så för ca 5 år sedan
    tack för din hjälp, då vet jag vad dte är nu då
  • lennartsdotter
    Aprilbarn1 skrev 2010-10-27 12:13:53 följande:
    Varför måste de byta färg.. kan det inte bara vara så att de är "smoke"?
    Smoke färgar inte den yttre delen av håren utan bara botten. Dessa kattungar ser ut att vara ljusa hela vägen ut till hårtopparna, en ser ut att vara mörk i botten och således är det mer troligt feberpäls som  kommer växa bort.
  • silvanus

är det nån som vet hur lång tid det kan ta? har läst attd et kan ta upp till 6 månader? stämmer det?

• First time

Min ena katt har gener av skogskatt i sig och var silvrig på ryggen när han var liten.
    Det växte gradvis bort och han är numera en enhetligt "mönstrad" färg över hela kroppen... Det försvann inte på min förrän han fick "riktig" päls istället för bebisfjunenTungan ute

Svar på tråden någonkunnig som kan färger på Norsk skogkatt?