• DreamBear

Ni som gjort flera IVF-försök, gjorde ni något speciellt när ni lyckades?

Jag har varit ruvare tre gånger (två färskförsök och ett frys). Har inte lyckats och bara fått minus efter varje gång. Vi har försökt sedan 2006, men det är först under 2010 som vi fått hjälp.

Nu undrar jag, ni som gjort flera IVF-försök och lyckats bli gravida. Gjorde nå något speciellt den gången ni plussa? Åt ni någon ny medicin? Gjorde ni något nytt?

Hoppas på många svar och därmed kanske ett och annat tips att testa!

• Svar på tråden Ni som gjort flera IVF-försök, gjorde ni något speciellt när ni lyckades?
  • Min älskade dotter

Hej! Vi blev gravida efter fjärde återföringen.Gjorde ett ET och 2 FET i våras men alla tre misslyckades. Började med ny behandling i höstas,vi hade inga fler i frysen. Iaf,denna gången körde vi korta metoden.jag började spruta puregon på mensdag 2 sen på dag 5 eller om det va 6 började jag spruta orgalutran. i våras så körde vi långa metoden och då hade jag lång nedreglering med synarela innan jag började spruta puregon. i våras fick vi ut 16 ägg,6 va omogna och slängdes,av de resterande 10 blev 6 befruktade(icsi), ett till mig och 2 till frysen. I höstas fick vi ut 26 ägg,7 var omogna,av resterande 19 blev 17 befruktade(icsi),ett till mig (GRAVID) och fick 12 till frysen.

rörigt inlägg kanske men för oss funkade denna metod bättre! är nu gravid i vecka 6 (5+6).

Kram!

• gummsan81

Har gjort 6 et & 2 fet och blev inte gravid förrns på sista försöket.
    Vid det sista försöket gick jag på en 3 månaders enatonbehandling mot min endometrios samt så bytte vi medicin från puregon till menopur. 
    Blev då äntligen gravid och har nu tvillingar. 

• Gizzmo73

Har gjort 4 ET och 3 FET och lyckades först nu på sista, 4:e försöket, få ett plus.
    Skillnaden var att vi bytte ifrån puregon till menopur, ifrån progestron till crinone samt att jag efter ÄP och ET började med trombyl, Fragmin samt prednisolon. De gjorde även AHA (assisted hatching) på ägget.

Tror inte att menopuren eller crinone hade med saken och göra då jag alltid fått bra kvalite på äggen, utan det är de övriga nya medicinerna som nog gjorde susen.

Lycka till!!

• Lyxmamma

Vi fick en dotter efter ett FET försök (endast ett färsk försök) Då hade vi provat i nästan ett år själva innan dess och skillnaden den gången förutom att vi gjorde IVF var att jag på något underligt sätt bara visste att det skulle funka när vi gjorde vårt FET. Så när plusset kom så var det på något sätt bara självklart. Hade liksom gett upp lite och bara visste att nu skulle det hända. Trots det så har jag inte kunnat släppa taget den här gången nu när vi gör syskonförsök förrän detta försök. Vi har flera färsk försök och ett FET i ryggen denna gången och först nu känner jag samma känsla som den gången så den här gången lyckas vi Jag tror på tankens kraft men har ändå inte kunnat styra mina tankar och känslor förrän nu så snart är jag övertygad om att jag får mitt plus och ett syskon till min dotter Flummigt

• Pacolina

Plussade i somras ( fick ett tidigt mf ) och har nyss plussat igen och båda gångerna har jag fått trombyl 75 mg som ska öka blodgenomströmningen i livmodern så att det blir lättare för embryot att fästa.
    Hr tidigare gjort två insättningar - ett färsk och en frys och det blev minus både gångerna så jag tror det hjälpte till med trombylen =)

Lycka till !

• dunna

jag har gjort 5 ET och 2 FET. Sista gången körde vi kort protokoll som Frida1010 och började med rätt större so gonal-F än jag har haft tidigare (225 enheter). Efter några dagar började spruta med 75 enheter menopur och minskade dosen gonal till 150 eneheter. Denna gången var stimuleringen kortare och jag fick fler och bätttre embryo. jag tror definitivt att det var äggkvaliten som gjorde susen.

• luikkis

Hej ni som har fått extra medicinering! går ni på en privatklinik eller hos landstinget? Är mest intresserad av det om landstinget ens vill ge någon extra medicinering. I vårt fall har det aldrig kommit till tals ens. Tack för svaret!

• DreamBear

Jag går i Falun på IVF-kliniken där, och där får man Trombyl och Progesteron varje gång. Sedan har jag även fått Prednisolon på samma klinik. Vi har gjort försök genom landstinget än så länge.

• Nikki06

Hej Kenai!
    Jag har plussat på 4:e FET- försöket  (har också gjort två färska utan resultat)
    och och denna gång lyckades! Helt sjuk känsla!
    Vi hade bara 3 ägg kvar i frysen och när de tinade upp dem så var två jätte fina, så de satte in två stycken. Kankse därför det plussar, för det ökar ju chanserna lite (dock för missfall också om det skulle visa sig att det blev tvillingar)?
    Lättare sagt än gjort, men denna gången hade jag "gett upp" - trodde verkligen till 110% att det inte skulle gå - men ack vad jag bedrog mig! Ett stort tydligt plus var det!
    Trombyl och Prednisolon? Varför äter ni det i falun?? Vad skulle det vara bra för?
    Jag äter också Progestron men OCKSÅ Progynon tabletter (som ökar  livmoderns slemighet), äter ni inte det?

• DreamBear

Nikki06: Grattis till att börja med

Prednisolon har jag fått för jag har autoimmuna sjukdomar. Pred. drar ner mitt immunförsvar och det finns väl inga bevis för att det funkar, men kan vara värt att testa enligt läkarna.
    Trombyl är blodförtunnanden och ska väl bidra med att öka blodgenomströmningen i livmoderna och det är standard att man får detta i Falun (om man inte har ngn sjukdom som gör att man inte bör ta det)

• Nikki06

Okej! Då förstår jag!
    Okej, men bara hör med dem vad de tycker om Progynon?
    Rent spontant tänker jag att det är mer problem/krtiskt att få ägget att fästa i livmodern pga minskad klippighet och inte pga minskad blodtillförsel, eller?
    De första 2 försöken tog jag inte Progynon, så det kan ju vara så att de har en bidragande faktor att de faktor? :)
    Lycka till iallfall!
    Jag önskar dig det bästa! :)

• DreamBear

Nikki06: Tack för tipset! Ska ta upp det med läkarna! Allt ät ju värt att testa

Svar på tråden Ni som gjort flera IVF-försök, gjorde ni något speciellt när ni lyckades?