• SötaSarah

Tips på storkok och matlådor för frysen?!

Nu behöver jag alla era tips och recept på saker man kan göra "storkok" av, i alla fall ganska många portioner, en ugnsform och sånt där. Sånt som är smidigt att frysa in och inte blir jättehemskt att  värma upp helt enkelt!

Har tänkte göra en sån köttfärssås i botten, potatismos (hemmagjort ofc) på och riven ost över i ugnen. Det borde gå bra att frysa in!

Sen tänkte jag göra någon pasta med baconsås men har ingen bra baconsås, någon som har gott recept på det och som blir bra att frysa in?

Sen behöver jag andra tips. Fisk, kött, färs, skaldjur, kyckling, you name it! : )

• Svar på tråden Tips på storkok och matlådor för frysen?!
  • snillis

Lasagne
    Pajer
    Köttfärssås och spagetti
    Korv stroganoff med ris
    Kycklinggryta med ris
    Lax med pasta och kokta grönsaker

Tycker genrerellt sett att potatis i alla former är äckligt att värma upp och passar alltså inte så bra att frysa in.

• Pia och Elna

Potatismos blir sådär att frysa in det är bäst att äta med något riktigt såsigt om det är fruset. Jag tycker inte köttfärssås blir så bra med potatismos jag hade hellre gjort köttfärssås och spagetti som är väldigt bra frysmat. Vill du ha potatismos hade jag istället gjort en gryta till det.

Jag tycker lasagne och paj är bra frysmat.

• SötaSarah

Okej :) kanske inte fryser in den men ska göra den med köttfärssås och mos iaf den är galet god :)

Får se vad jag ska göra :D

• Bebbe Boo

Köttfärssås
    Kalops
    Köttfärssoppa med pasta
    Lasagne
    Kycklinggryta.

Förslag på baconröra: (även gott med kyckling i)
    Stek bacon, champinjoner och purjo, ha i en burk creme fraiche (med någon smak som passar) och ev en skvätt mjölk eller grädde för att dryga ut den, koka upp och ha sedan i paprika och broccoli, salt och peppar.

Mumsigt :)

• Matredaktör

Hej! Vilken bra tråd! Den vill jag lägga upp på nya Matliv, så se till att komma med era tips nu! :)

• Bebbe Boo

Brukar göra någon slags thaikyckling som går utmärkt att frysa också.

Strimla ca 500 g kyckling, fräs på lite wokgrönsaker, stek kycklingen sen tillsammans med grönsakerna, purjo och vitlök, ha sedan i ca 1 tsk med röd currypasta (mer eller mindre beroende på vilken styrka man vill ha), häll i lite sweet chilisås, häll på en burk med kockosmjölk, jag brukar även ha lite honung för att få det där sötstarka.

serveras med jasminris eller nudlar :)

• emsoca

Ärtsoppa brukar koka en rejäl laddning och sedan frysa in i portionsförpackningar blir väldigt bra. Potatis ska man absolut inte frysa smakar inte bra. Pastagratänger brukar vara bra att frysa ner

• bomullshuve

Jag gör generellt extra av all mat jag lagar och fryser in några extra portioner.

Potatis är dock ingen höjdare som någon nämnt så det brukar jag undvika.
    En bubblare tycker jag är soppa. Går ju inte att ta med till jobbet annars pga risk för läkage osv, men är det fryst går det ju utmärkt.

• Zorba1980

Tycker ni att pastan och riset blir bra när ni värmer upp det efter det har varit fryst?
    Har testat med båda och tycker inte alls att det varit någon hitt.

Lycklig och stolt mamma till älskade Viggo 061128 och Tilde 090718.
Svar på tråden Tips på storkok och matlådor för frysen?!