• gookie

Staffordshire bullterrier förbud i Danmark?

Ja e det Staffe förbud i Danmark? Antar att man då inte får ta med sig sin Staffe och semestra i Danmark?

• Svar på tråden Staffordshire bullterrier förbud i Danmark?
  • Rockan

Nej, Eng. Staff är inte förbjuden. Den fanns med från början i förslaget, men plockades bort vad jag förstår det som.

• Uncia

nej dem är inte förbjudna, var påtal om det  som rockabillan nämner. det är amstaff som tyvärr är en av dem förbjudna raserna.

• gookie

Ok ja det e väldigt synd med alla dessa förbud. Bra då vet jag att min hund kan följa med på en ev semester i Danmark. Någon som vet om det gäller andra regler i Danmark för att ta över hund så som vaccinering avmaskningar mm. Har hört att de skulle avmaskas mot en speciell mask men kommer inte ihåg vilken

• Uncia

Din hund måste ha rabies-vaccinering för att få komma in i danmark, och det kan ibland ta ett tag innan antikroppar har bildats.

här kommer det allmänt.

Djuret är identitetsmärkt, antingen med mikrochip eller tatuering.          
    Djuret har EU:s husdjurspass, utfärdad av en auktoriserad veterinär.         
    Djuret har en giltig rabiesvaccination. Vaccinationen ska ha tagits minst 21 dagar före avresan till Danmark
  • Uncia

kan väl tillägga att det även gäller till finland. men till norge krävs inget rabies.

• froeken

ytterligare tillägg är att hunden inte bara skall få vaccinet utan också ta ett blodprov som visar godkänd mängd antikroppar. Vilket tar 120 dagar att få svar på, så var ute i god tid. har hunden inte godkänd mängd, får ni göra om proceduren och vänta ytterligare 120 dagar.

• gookie

OK! Vet inte om det e värt att åka till Danmark har inte lust att vaccinera henne mot rabies i onödan. Vaccination kan ju ändå ha vissa biverkningar. Tror det får bli något annar resmål Har dom rabies i Danmark eller varför kräver dom rabiesvaccinering?

• froeken

Nej det finns ingen ökad risk för rabies i Danmark. Men det är just bara så reglerna är Glad Och det är ju bra att reglerna finns och följs, så vi håller vårt eget och andra länder fritt från rabies även i fortsättningen.

Svar på tråden Staffordshire bullterrier förbud i Danmark?