• ALLIEVERDO

Höjd fackavgift igen.!! Finns det inga regler om att betala mindre som sjukskriven eller föräldraledig?

Hej, ja som rubriken. Jag är med i handelsfacket, som är bland de löjligt dyraste med sin avgift, trots att de knappt kkan hjälpa en någon gång.. :(
    Nu fick jag lapp om att de återigen höjer..helt sjuka summor alltså..att dekan med..
    Nåt jag började fundera på då är: ska alla verkligen ha nästan samma summor? jag som varit sjukskriven på deltidslön sen januari och nu är föräldraledig, finns det inget som sägeratt jag borde fått betala mindre då?

• Svar på tråden Höjd fackavgift igen.!! Finns det inga regler om att betala mindre som sjukskriven eller föräldraledig?
  • FruSen

Jag är med i kommunal och jag betalade endast grundavgiften när jagv ar föräldraledig. Hur det fungerar när man är sjukskriven vågar jag inte svara på... Ring facket och fråga om du verkligen ska betala mer än grundavgiften när du är föräldraledig.

• ALLIEVERDO
    FruSen skrev 2010-10-27 12:45:05 följande:
    Jag är med i kommunal och jag betalade endast grundavgiften när jagv ar föräldraledig. Hur det fungerar när man är sjukskriven vågar jag inte svara på... Ring facket och fråga om du verkligen ska betala mer än grundavgiften när du är föräldraledig.
    hmm, det får jag kolla upp=) va detta nyss?
  • jeeri74

Har du anmält till facket att du är föräldraledig? Jag är med i unionen och har betalt mindre när jag var föräldraledig, men det sker ju inte automatiskt utan man måste säga till.

• camave

är också med i handels....

du måste själv ringa och meddela din nya inkomst som din avgift är baserad på....

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • ALLIEVERDO

vart ringer man handels då? bara kundtjänst typ?fungerar det när man varit sjukskriven också?hur skulle man kunna veta att man kunde göra så eg.

• Husmamman

Jag ringde handels i dag och frågade om min avgift då jag nu är föräldraledig. Ska betala drygt 500 kr i månaden när jag får ut 7000 kr. Jag tycker faktiskt att det är skandalöst dyrt!

♥Ludvig 30 januari 2007♥
  • FruSen
    ALLIEVERDO skrev 2010-10-27 15:25:04 följande:
    hmm, det får jag kolla upp=) va detta nyss?
    Jag var f-ledig till och med september i år.
    Jag ringde facket och frågade (finns säkert kontaktinfromation på handels hemsida) och fick då veta att jag bara behövde betala grundavgiften
  • camave

ring till kundsjänst så kan säkert dom lotsa dig rätt.....

är väl så dte funkar med allt, betalar du för lite så är dom jävligt snabba att höra av sig men inte när det är tvärt om...

fast just min fackklubb är väldigt engagerad och informerar sina medlemmar och vad som gäller.....

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • listo
    ALLIEVERDO skrev 2010-10-27 15:45:19 följande:
    asså, får man ringa dit och säga det alltså?
    Ja, du måste självklart själv meddela om din inkomst och situation förändras. På Handels hemsida finns information om när man är berättigad till avgiftsreducering.
    Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • jeeri74

Kolla deras hemsida. Jag kan logga in och göra ändringar. Hur ska de annars få veta att du är f-ledig? Det är inget en arbetsgivare meddelar dem. Det är ens eget ansvar att meddela all inkomst förändringar själv. Mitt fack skickar visserligen ut mail/ brev i samband med att avtalen blir klara om att man ska uppdatera lönen -men det är för att de vet att löneförhöjningen ges då.

• emmizen

Hallå!
    Intressant tråd, sitter precis i detta nu o verkligen försöker kolla upp varför jag skall betala sååå mycket när jag é föräldraledig, får nu ut mellan 6000-7000 dessa närmsta månader men ändå skall dom har 536 kronor av mig! Helt skandalöst!
    Tillhör Göteborg, kan detta skilja sig mellan avdelningarna tro eftersom att några bara behöver betala grundavgiften, vad nu den ligger på?!

Någon som vet vad endast fackavgiften är?

• ALLIEVERDO
    emmizen skrev 2010-11-12 12:10:29 följande:
    Hallå!
    Intressant tråd, sitter precis i detta nu o verkligen försöker kolla upp varför jag skall betala sååå mycket när jag é föräldraledig, får nu ut mellan 6000-7000 dessa närmsta månader men ändå skall dom har 536 kronor av mig! Helt skandalöst!
    Tillhör Göteborg, kan detta skilja sig mellan avdelningarna tro eftersom att några bara behöver betala grundavgiften, vad nu den ligger på?!

Någon som vet vad endast fackavgiften är?
    jag ringde och fråga på henne lät det som en enkel självklarhet attjag inte skulle betala så mycket. Det ändrade hon. vad skillnaden blev vet jag inte dock förrän det kommer denna månaden. Men störande var att det tydligen gällde när jag va sjukskriven också, som jag varit sedan januari. Men då har jag betalt fullt. Det stod på deras sida s hon. Vilket jag påpåeka är en kass sida. vilket det verkligen är. De har minsann lätt att kolla upp när man tjänar extra så de ska höja,men inte när man kan sänka inte. var har mänskligheten tagit vägen att hjälpa folk?
  • M Y L F
    ALLIEVERDO skrev 2010-10-27 15:54:15 följande:
    hur skulle man kunna veta att man kunde göra så eg.
    Och hur ska a-kassan och facket veta att du är föräldra ledig?

Självklart måste man själv höra av sig och meddela sin situation. 
  • emmizen

Jaja,, här i detta läget så har jag meddelat handels från första barnet, född 081005, o det blev ingen ändring på summan så jag räknar med samma visa denna gången i januari.

Svar på tråden Höjd fackavgift igen.!! Finns det inga regler om att betala mindre som sjukskriven eller föräldraledig?