• Äldre 27 Oct 12:44
    1441 visningar
    10 svar
    10
    1441

    Stickningsinspiration

    Jag tänkte starta en grupp för oss som är intresserade och håller på med stickning och virkning!

  • Svar på tråden Stickningsinspiration
  • TinaD
    Äldre 28 Oct 11:37
    #1

    jag 'älskar att pyssla, men blir alltid så irriterad när mitt alster inte blir som beskrivningen säger...vet inte vad som går fel....

  • kallel­ina
    Äldre 28 Oct 20:56
    #2

    Här har du mig! Jag stickar och virkar! Just nu blir det mest raggsockor förstås. Och barnkläder. Håller även på med ett par torgvantar med lock, den ena är klar förutom själva locket. Handsken är färdig. Jag ligger lågt ett tag för jag har inte bestämt mig för om jag ska göra det där locket eller inte...under tiden stickar jag en fuskpolo till treåringen. Och så virkar jag en gardinkappa som jag är jätteless på...ska väl lägga in lite effort så jag blir av med den... vad har ni för alster på gång?

  • Äldre 31 Oct 14:24
    #3

    Jag har massor på G, en tunika, några halsdukar och dessutom några mössor:) så himla härligt att sitta och se på höstrusket och sticka:)

  • Äldre 3 Nov 15:00
    #4

    Tycker nån av er om nåt särskilt garn att använda? Och vilka färger går bäst ihop enligt er?

  • kallel­ina
    Äldre 4 Nov 11:05
    #5

    Jag tycker om de där självmönstrande garnerna, Fabel, Opal, Regia, OnLine och så vidare. Och ullgarner i allmänhet. Akrylgarn är inte roligt, det blir så fult efter några tvättar. Fast det händer att jag stickar i akryl också, är det någon som har ett tips på akrylgarn som klarar av att tvättas utan att bli noppigt så är jag glad.

    Gällande raggsocksgarn måste det vara rätt så hårt spunnet garn, är det för fluffigt så blir det sådär noppigt och det gillar jag INTE. (Nu pratar jag stickning).

  • katten korven
    Äldre 4 Nov 11:10
    #6

    kul! Jag håller just nu på med ett par raggisar, experimenterar med magic loop för första gången, och det funkar ganska så hyggligt, lite tidskrävande dock innan jag kommer in i det. Sen stickas det just nu en babytröja i fabel typ fiskartröja, ett par pulsvärmare med spetsmönster och ett evighetsprojekt; spetssjalen.

    Sen finns det så mycket jag vill sticka, listan på saker som jag vill göra växer sig längre och längre fortare än jag hinner beta av på den ;)

  • Äldre 4 Nov 11:13
    #7

    Haha skönt att höra att jag inte är den enda med en lååång lista på saker man vill
    Göra:)

  • kallel­ina
    Äldre 4 Nov 11:20
    #8

    Vad är "magic loop"? Jag har för mig att det är något som gör att man kan sticka två strumpor simultant, men hur fungerar det???

  • katten korven
    Äldre 5 Nov 09:36
    #9

    Magic loop är att sticka på rundsticka istället för strumpstickor. man kan sticka en och en eller två på en gång. du behöver en rundsticka som är minst 80 cm. Stickar du två strumpor så lägg upp hälften av socka1s maskor, lägg sedan upp socka2s maskor (olika nystan såklart) och sen resten av socka1s maskor., sen stickar du dem i samma ordning. Lite svårt att fatta så här kanske men det finns riktigt bra instruktionsvideos på youtube. 

  • Äldre 5 Nov 10:13
    #10

    Ah! Man lär sig nåt nytt varje dag :)


    Jag håller på att sticka en tunika på rundsticka, och märkte igår att jag beräknat sjukt fel på garnåtgånge.. Ibland blir jag så matt på mig själv!

Svar på tråden Stickningsinspiration