Hur mycket ska han äta?
Min son är 10 veckor och vi har kämpat med maten ett tag nu, han har ätit konstant och kräkts massor, för några veckor sedan så kom vi av ren slump på att det kanske kunde vara mjölkallergi och att han åt så mycket för att han inte kände skillnad på magont och hunger. På 2 veckor när detta var som värst så gick han upp 700gr. Då gick hans kurva rakt upp.
Nu har han ätit mjölkfritt ca några veckor och mår mycket bättre men de på föräldrastödet funderade på om han äter förmycket. I vanliga fall så äter han vid 18:00 ca 120ml sen sover han 3-4 timmar, och äter 80ml till runt 22. Vid 1 blir det 80-120ml till och sen vid 3 ca 80ml till. 5-6 80-120ml och sen kan han vakna vid 7, 8 och skrika efter mat. På dagen så äter han ca var 3-4:e timme runt 120ml. Så på ett dygn så har han ätit runt 7-8dl. Bvc ger inga råd alls, de vägrade prata om mjölkallergi och sa att alla barn har ont i magen och kräks massor... så där får vi inga tips.
Ofta så kräks han endel efter matningarna på nätterna så jag gissar att han vant sig vid att äta mycket på natten när han haft så ont i magen.
Igår köpte vi en barngunga och för första gången så sov han 6 timmar, max har varit 4.5innan vid något enstaka tillfälle så sen igår kl 22 har han ätit 750ml.
22:00- 80ml
04:00- 150 +80 någon halvtimme senare
07:00- 120ml
08:30- 80ml
11:30- 120ml
14:00- 120ml
Är det "normalt" att äta så mycket eller ska vi försöka dra ut på matningarna mer? Som nu vid 14 när han vaknade efter att ha sovit sen 11:30 så försökte jag allt för att han skulle bli glad men inget funkade förutom att äta, och han tog sig mot munnen och spottade ut nappen efter ett tag så han verkar ha varit hungrig. Idag har han inte kräkts något.
Jag tänkte väga honom lite senare, men när han var 2månader så vägde han 5400gr, när han föddes så var han 3140gr tung. Vi ska byta Bvc men först vill vi träffa läkaren och få remissen till barnkliniken, så vi slipper vänta på nytt till läkare. Någon som har åsikter?