Inlägg från: Livsglädjen |Visa alla inlägg
  • Livsglädjen

fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång

Min Edvin föddes i v28+5 med akutsnitt eftersom han var tillväxthämmad och flödet i navelsträngen inte alls var bra. Hans hjärta började bli påverkat... Jag hade varit inlagd sedan v22+5 med hot om snitt redan då p.g.a. misstänkt HELLP (variant av havandeskapsförgiftning) som sedan avskrevs, men E började vara tillväxthämmad.

Han var 935 gram och ca 37 cm (precis som någon skrev tidigare i tråden så är mätningen av längden inte så säker , E mättes dessutom inte förrän efter ca en vecka).

Han behövde respirator i 3 dygn och sedan hade han CPAP i ca 7 veckor för att till slut bara ha lite syrgas i grimma vid behov. Andra orsaker gjorde att vi tillbringade 14 veckor på sjukhus innan vi fick komma hem (läs i min presentation om ni vill veta mer detaljer).

Nu är han 4 år och 8½ månad och helt ikapp vad gäller storlek. Ligger på 0-kurvan för längden (ca 110 cm) och på ca minus 0,5-kurvan för vikten (ca 17,5 kg). I övrigt är han före med många saker i utvecklingen, normal i mycket... Pigg kille som utmanar sina föräldrar varje dag i något

• Livsglädjen
    cloudberry79 skrev 2010-11-21 22:30:28 följande:
    Det framgår inte någonstans i TS, men jag själv fick inte ha sonen att snutta pga CMV-antikroppar, då de var stenhårda med det på NUS. Jag vet att det inte är så överallt, men 70% av den vuxna befolkningen har CMVak, så det är ju rätt många det gäller.
    Jo, de är hårda med det på NUS, men det är fram till barnet är i v32... Jag fick lägga Eira till bröstet från den dag hon blev 32+0. Har aldrig riktigt förstått varför det är just 32+0 heller, men så är det på NUS.
    Men egentligen är jag ju fel person att yttre mig i bröstmjölksproblemfrågor för jag har ju aldrig haft några sådana problem. Märkte att produktionen minskade när Eira mådde sämre, för då mådde jag sämre, men jag höll medvetet nere antalet pumptillfällen eftersom jag var en sådan mjölkko när jag fick Edvin. Med Edvin donerade jag 27 liter på 2 månader + att jag födde upp honom fullt ut (med sondmatning, men ändå). Med Eira valde jag alltså att inte pumpa så ofta (inga nattpumpningar öht, de ökar produktionen mest hörde jag), men fick donera 17 liter till slut.

Så trots mina icke-problem så har jag iaf lärt mig att för att öka eller upprätthålla produktionen bör man
    -äta och dricka noga (precis som ni skrivit tidigare),
    -pumpa ofta, minst var tredje timme om man vill öka
    -nattpumpa eftersom något hormon som stimulerar mjölkproduktionen aktiveras extra mycket nattetid
    -dubbelpumpa, för då luras kroppen att tro att man har tvillingar och förbereder mjölkproduktionen för två barn (plus att det går mycket snabbare att dubbelpumpa än att enkelpumpa)
    -skapa positiva målbilder där man "ser" framför sig hur man i framtiden sitter med sitt barn och ammar

Trots alla dessa goda råd så är det ju ändå inte alltid man klarar av att upprätthålla mjölkproduktionen. Det är då bättre med en mamma som inte sliter ut sig på pumpning utan mår bra och ger ersättning (och anser personalen att barnet behöver det, så får ju barnet donatormjölk, det är en sak som jag brukar känna extra glädje över när jag har donerat; att jag vet hur utsatta barn som jag kunnat hjälpa med min donerade mjölk).

Lycka till, vilket beslut som du än tar i bröstmjölksfrågan! Det är inte bröstmjölken i sig som gör dig till en bra mamma, dina omsorger kan du visa på andra sätt...
  • Livsglädjen
    Livsglädjen skrev 2010-11-21 22:57:21 följande:
    Jo, de är hårda med det på NUS, men det är fram till barnet är i v32... Jag fick lägga Eira till bröstet från den dag hon blev 32+0. Har aldrig riktigt förstått varför det är just 32+0 heller, men så är det på NUS.
    Men egentligen är jag ju fel person att yttre mig i bröstmjölksproblemfrågor för jag har ju aldrig haft några sådana problem. Märkte att produktionen minskade när Eira mådde sämre, för då mådde jag sämre, men jag höll medvetet nere antalet pumptillfällen eftersom jag var en sådan mjölkko när jag fick Edvin. Med Edvin donerade jag 27 liter på 2 månader + att jag födde upp honom fullt ut (med sondmatning, men ändå). Med Eira valde jag alltså att inte pumpa så ofta (inga nattpumpningar öht, de ökar produktionen mest hörde jag), men fick donera 17 liter till slut.

Så trots mina icke-problem så har jag iaf lärt mig att för att öka eller upprätthålla produktionen bör man
    -äta och dricka noga (precis som ni skrivit tidigare),
    -pumpa ofta, minst var tredje timme om man vill öka
    -nattpumpa eftersom något hormon som stimulerar mjölkproduktionen aktiveras extra mycket nattetid
    -dubbelpumpa, för då luras kroppen att tro att man har tvillingar och förbereder mjölkproduktionen för två barn (plus att det går mycket snabbare att dubbelpumpa än att enkelpumpa)
    -skapa positiva målbilder där man "ser" framför sig hur man i framtiden sitter med sitt barn och ammar

Trots alla dessa goda råd så är det ju ändå inte alltid man klarar av att upprätthålla mjölkproduktionen. Det är då bättre med en mamma som inte sliter ut sig på pumpning utan mår bra och ger ersättning (och anser personalen att barnet behöver det, så får ju barnet donatormjölk, det är en sak som jag brukar känna extra glädje över när jag har donerat; att jag vet hur utsatta barn som jag kunnat hjälpa med min donerade mjölk).

Lycka till, vilket beslut som du än tar i bröstmjölksfrågan! Det är inte bröstmjölken i sig som gör dig till en bra mamma, dina omsorger kan du visa på andra sätt...
    Sedan läste jag noggrannare och såg att ni redan fått komma hem, så naturligtvis är det inte aktuellt med donatormjölk...
  • Livsglädjen
    Livsglädjen skrev 2010-11-21 22:57:21 följande:
    När jag läser vad jag själv skrivit, så blir jag fundersam om det verkligen var v32 eller om det var senare?!!?
    Det kanske var någon vecka senare?
  • Livsglädjen
    AbouSamra skrev 2010-11-23 15:39:49 följande:

Mjölken börjar komma igång nu tror jag =) Har pumpat ut mjök i två dagar nu och varje gång har det kommit mer mjölk än han får i sonden.. Plus att han tar bröstet jättefint nu... Allt går så fort nu. Igår var hemsjukvården här och han ökar i vikt otroligt bra.. Så hon sa åt mig att endast försöka amma och inte använda sonden alls ( ev. om han inte tar bröstet alls så får jag mata på med sonden) Så ska vi se på torsdag om han fortfarande ökar fint i vikt, gör han det så åker antagligen sonden ut och ersätts med flaska om man skulle behöva mata på. ...

Hoppas på att det fortsätter så här bra :D

Härligt!
  • Livsglädjen

När Edvin föddes i Solna 2006 och vårdades i Huddinge så frös de all min mjölk
    När Eira föddes i Umeå 2009 frös de också all min mjölk (precis som för cloudberry79).

Svar på tråden fött i vecka 28+5 pga tidig vattenavgång